کد خبر: ۱۹۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 21
بر اساس آمارها در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند در کشور جانش را از دست می‌دهد و در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست نیاز به پیوند افزوده می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> چشم انتظاری واژه‌ای است که هر انسانی در طول زندگی آن را تجربه کرده، اما یکی از سخت‌ترین چشم‌انتظاری‌ها زمانی است که زندگی یکی از عزیزانت به خاطر نبود عضو حیاتی در لبه پرتگاه مرگ قرار می‌گیرد ولی تو هنوز امید داری، امید به اینکه دست یاریگری دستانت را بفشارد و نفسی تازه به عزیزت ببخشد.

به گزارش شفاآنلاین، بر اساس آمارها (Statistics)در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند در کشور جانش را از دست می‌دهد و در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست نیاز به پیوند افزوده می‌شود و در عین حال در هر 12 ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود. آیا می‌دانید که هم‌اکنون 26 هزار نفر در صف انتظار دریافت عضو برای ادامه زندگی هستند؟

به‌مناسبت روز جهانی اهدای عضو با دکترسیدقاسم هاشمیان هماهنگ‌کننده پیوند عضو در حوزه برداشت بافت پزشکی قانونی به گفت‌و‌گو نشستیم. او از روزهایی گفت که خانواده‌های بیماران مرگ مغزی با ایثار و گذشت اعضای بدن عزیز از دست رفته‌شان را به چند بیمار نیازمند بخشیدند و زندگی دوباره‌ای به آنها هدیه کردند. دکترهاشمیان با اشاره به اینکه صداقت با خانواده‌ها، اساس و مبنای روند اهدای عضو است، می‌گوید: تصادف، سانحه، مسمومیت، سقوط از ارتفاع و نظایر آن می‌توانند از عوامل مرگ مغزی باشند و در خصوص تأیید آن در ابتدا تیمی متشکل از متخصصان داخلی، جراح مغزواعصاب و متخصص بیماری‌های داخلی نظر قطعی می‌دهند که فرد مرگ مغزی شده و پس از آن پزشکی قانونی وارد عمل شده و مرگ مغزی را تأیید می‌کند، در نهایت تیم پیوند با خانواده شخص صحبت می‌کنند و در صورت رضایت در اتاق عمل اعضای اهدایی برداشته می‌شود.

به گفته او، قلب، کلیه‌ها(kidneys)، کبد، ریه‌ها، روده و پانکراس فرد می‌تواند جان 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و به بیش از 100 نفر در زمینه پیوند بافت کمک کند. پیوند بافت شامل دریچه‌های قلب، بافت سخت مانند استخوان‌های اندام تحتانی، استخوان‌های دست و استخوان‌های پا می‌شود، با اهدای بافت، بیماری که برای حرکت نیازمند به ویلچر است می‌تواند روی پای خود بایستد، البته آماده‌سازی بافت برای اهدا حدود 5 ماه طول می‌کشد تا عمل پیوند انجام شود، گفتنی است عملکرد متخصصان ارتوپدی، مغزواعصاب، دندانپزشکی و پوست (پیوند پوست) در بازگشت افراد به جامعه و به دست آوردن یک زندگی طبیعی در حوزه پیوند بافت بسیار مؤثر است.

امکان خودکفایی در حوزه پیوند عضو
سالانه حدود 8 هزار نفر به دلایل مختلف در سوانحی مانند تصادف و زلزله یعنی در شرایط غیرمعمول جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد حدود 5 هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند.  مدرس آموزش اهدای عضو در ادامه توضیح می‌دهد: چنانچه خانواده‌های همین تعداد افرادی که سالانه در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند، با اهدای عضو موافق باشند، در این حوزه خودکفا می‌شویم به گونه‌ای که دیگر هیچ بیماری در نوبت دیالیز قرار نمی‌گیرد، البته در سال‌های اخیر روند خوبی داشته‌ایم زیرا در سال‌های 80، 81 و 82 آمار اهدای عضو پایین 10 درصد بود اما در حال حاضر این رقم به بالای 70 درصد رسیده است با وجود این باز هم در هر دو ساعت یک نفر به‌دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

دکترهاشمیان با اشاره به اینکه نوع مطرح کردن و چگونه حرف زدن با خانواده‌ها بسیار مهم است، می‌گوید: در سال‌های گذشته فقط در تهران و چند استان مانند شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز عمل پیوند عضو انجام می‌شد اما امروزه در تمام استان‌ها مرکز پیوند اعضا وجود دارد و تمامی بیمارانی که سطح هوشیاری آنها کمتر از 5 درصد باشد، رصد می‌شوند و پس‌ از جلب رضایت خانواده‌ها و تعیین اولویت بیماران نیازمند پیوند توسط واحد تحقیق، جان چندین بیمار نیازمند به اهدای عضو نجات می‌یابد.

کارت اهدای عضو بگیریم
دریافت کارت اهدای عضو برای هر فردی امری حیاتی و در نهایت انسانی است البته با وجود آن هم باز جلب رضایت خانواده‌ها الزامی است.

دکترهاشمیان درباره کارت اهدای عضو می‌گوید: این کارت به منزله نوعی وصیت است، طبق قانون قیم فردی که مرگ مغزی شده پدر، مادر، یا فرزند بالای 18 سال و در مرحله بعد خواهر یا برادر او است، اما چنانچه هیچ کسی به‌عنوان قیم وجود نداشته باشد قوه قضائیه تصمیم گیرنده نهایی است اما در عین حال وجود کارت اهدای عضو به منزله وصیت، خانواده‌ها را به رضایت دادن ترغیب می‌کند. او در خاتمه با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی به‌دلیل اشراف کامل مردم به مرگ مغزی داشتن کارت اهدای عضو به منزله مجوز است، توصیه می‌کند: باید از سنین پایین آگاهی کودکان را در زمینه مرگ مغزی و نتایج مفیدی که اهدای عضو به‌دنبال دارد، بالا ببریم، البته در سال جدید درسی در کتاب کلاس پنجم دبستان با عنوان آشنایی با اهدای عضو اضافه شده ولی خیلی بیشتر در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود تا کمتر خانواده‌ای داغدار عزیزی شود که با دریافت عضو اهدایی می‌توانست یک عمر در کنار سایر اعضای خانواده‌اش در نهایت سلامت به زندگی ادامه دهد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: