کد خبر: ۱۹۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 21
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، كار خود را انجام دادند و قانون برنامه پزشك خانواده را تصويب كردند بنابراين آن‌چيزي كه اكنون براي اجرايي شدن برنامه پزشك خانواده، احساس مي‌شود، بعد نظارتي آن است
شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برنامه پزشک خانواده، تکلیف قانونی برنامه‌های پنجم و ششم توسعه است و به همین دلیل، باید در سراسر کشور اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش شفاآنلاین،  دكتر منوچهر جمالي سوسفي اضافه مي‌‌‌كند: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، كار خود را انجام دادند و قانون برنامه پزشك خانواده را تصويب كردند بنابراين آن‌چيزي كه اكنون براي اجرايي شدن برنامه پزشك خانواده، احساس مي‌شود، بعد نظارتي آن است. اينكه نظارت شود كه چرا و به چه دلايلي، برنامه پزشك خانواده هنوز به شكل فراگير در سراسر كشور اجرا نشده است.

نماينده مردم رود‌بار در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان مي‌كند: انصافا وزرات بهداشت(Health)، درمان و آموزش پزشكي هم علاقه‌مند به اجراي اين برنامه به طور جامع در كشور است و هم تلاش‌ها و اقدامات بسيار خوبي در اين زمينه كرده است. برنامه پزشك خانواده، هم اكنون، در برخي از استان‌ها، شهرها و حتي روستاهاي كشور در حال اجرا شدن است  اما وزارت بهداشت، با محدوديت‌هايي در اين زمينه مواجه است كه مهمترين اين محدوديت‌ها، كمبود اعتبار و منابع است.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي‌كند: اجراي كامل برنامه پزشك خانواده، هم به نفع مردم است و هم به نفع نظام سلامت كشور چرا كه با اجراي اين برنامه از هزينه‌هاي اضافي كاسته خواهد شد و علاوه برآن، اجراي اين برنامه سبب توزيع عادلانه سلامت بين همه مردم مي‌شود. با اجراي برنامه پزشك خانواده، تمام اطلاعات درباره بيماري فرد در اختيار پزشك معالج او قرار مي‌گيرد و پزشك خانواده است كه با تشخيص درست خود مشخص مي‌كند كه آيا فرد نياز به ارجاع به سطوح ديگر (تخصص و فوق تخصص) را دارد يا خير؟ و در صورت نياز، فرد بيمار به سطوح ديگر ارجاع داده مي‌شود و همين اقدام، سبب كاهش هزينه‌هاي درمان مي‌شود.

جمالي تصريح مي‌كند: در حال حاضر، برنامه پزشك خانواده، براي اجرايي شدن در سراسر كشور نياز به اعتبارات خاص و همچنين همكاري‌هاي بين‌بخشي با ساير وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي كشور دارد. اجرا شدن برنامه پزشك خانواده، نياز به زيرساخت‌هاي ارتباطي دارد. بنابراين همكاري وزارت ارتباطات با وزارت بهداشت، به شكل مطلوب بسيار ضروري است و وزارت ارتباطات بايد فعال‌تر عمل كند.

نماينده مردم رود‌بار در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: يكي از زير ساخت‌هاي پزشك خانواده، پرونده سلامت الكترونيك است و اين در حالي است كه در برخي از مناطق كشور، هنوز زير ساخت‌هاي ارتباطي براي پرونده سلامت الكترونيك، فراهم نيست.

عضو كميسيون بهداشت و درمان(Treatment) مجلس شوراي اسلامي اضافه مي‌كند: به نظر مي‌رسد كه براي اجرای برنامه پزشك خانواده، همچنان نياز به فرهنگ‌سازي است. هنوز هستند، افرادي كه با وجود اينكه پزشك خانواده دارند اما باز هم بدون مشورت با پزشك خانواده و بدون اينكه نياز به سطوح ديگر، داشته باشند، به سطوح ديگر مراجعه مي‌كنند و اين همه يعني صرف هزينه‌هاي اضافي هم براي مردم و هم براي نظام سلامت كشور.

جمالي تاكيد مي‌كند: برنامه پزشك خانواده، اگر در كل كشور به شكل مطلوب اجرايي شود، به شكل بسيار محسوس مي‌تواند به موضوع پيشگيري در كشور كمك كند. پزشك خانواده، كمك مي‌كند كه هر فرد از طريق يك برنامه ويژه خود مراقبتي، سالم بماند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اجراي برنامه پزشک خانواده در بسياري از كشورهاي جهان سابقه طولاني دارد و اجرا مي‌ شود و نتايج خوبي داشته است اظهار اميدواري مي‌كند كه با برطرف كردن تمام موانع و محدوديت‌هاي موجود بر سر راه برنامه پزشك خانواده، اين برنامه در سراسر كشور اجرا شود چرا كه اين مهم مطالبه عموم مردم است و براي نظام سلامت كشور هم پيامدهاي مثبت بسيار دارد.

جمالي در پايان به وضعيت اعتبارات نظام سلامت كشور هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: نظام سلامت ايران، به اعتبارات بيشتري نياز دارد آنچه تاكنون اختصاص يافته و محقق شده است، كافي نيست. در حال حاضر، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، بدهكار هستند و بدهي دارند و اين بدهكاري‌ها بسيار آزار دهنده شده است. به همين دليل به اعتقاد من، بايد بودجه و اعتبار بيشتري به نظام سلامت كشور اختصاص يابد و در عين حال، از صرف هزينه‌هاي اضافي هم جلوگيري شود تا متوليان نظام سلامت كشور، بيشتر و بهتر بتوانند به مطالبات به حق مردم در زمينه بهداشت، درمان و اموزش پزشكي پاسخ دهند.همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: