کد خبر: ۱۹۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 20
این بیماری یک عفونت واگیردار بوده و دارای علائمی‌نظیر سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، و آبریزش بینی و چشم است.

شفا آنلاین>سلامت>اوریون، بیماری ویروسی بوده و معمولا کودکان را مبتلا می‌کند. تظاهر اصلی و عمده این بیماری التهاب غده بناگوشی است، ولی امکان دارد به غده‌های دیگر، مانند لوزالمعده، مغز، بیضه و تخمدان هم گسترش یابد.

به گزارش شفا آنلاین: این بیماری یک عفونت واگیردار<Infectious infection> بوده و دارای علائمی‌نظیر سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، و آبریزش بینی و چشم است.

دوره این بیماری ۱۴ تا ۲۱ روز است که یک یا دو روز پیش از شروع علائم عمده کودک دچار بدحالی عمومی‌شده و سپس غدد بزاقی در ناحیه بناگوش و زیر چانه متورم همراه با تب دیده شود.

تورم ممکن است نخست باعث اشکال در بلعیدن شود، همچنین ممکن است به علت توقف ترشح بزاق از غدد بزاقی، خشکی دهان وجود داشته باشد. تورم بیضه‌ها یا تخمدان در موارد نادر دیده می‌شود، علی‌رغم این علائم، اوریون یک بیماری کم خطر است، با این حال اگر قبل، در طی یا بعد از تورم غدد بزاقی کودک دچار درد و سفتی گردن شود، علامت بروز مننژیت ناشی از اوریون است که می‌تواند خطرناک باشد.

عوارض بیماری

تورم مغز و پرده‌های مغز شایع‌ترین عارضه بیماری اوریون است. اگر کودک در هنگام بیماری یا پس از بهبود دچار تب، سردرد، استفراغ، تحریک پذیری و سفتی گردن شود به این معنا است که در نتیجه هجوم ویروس به مغز دچار تورم پرده‌های مغز یا خود مغز شده است.

گاهی پسران در سن بلوغ دچار تورم بیضه‌ها می‌شوند که حدود یک هفته پس از شروع اوریون رخ می‌دهد. این عارضه در سنین ۱۴ تا ۳۵ سالگی به وجود می‌آید و در سنین قبل از بلوغ نادر است. تورم یک یا هر دو بیضه موجب تب و لرز و درد بیضه‌ها می‌شود.

درمان بیماری

بیماری درمان اختصاصی ندارد ولی اقداماتی را خانواده می‌تواند برای کمک به کودک انجام دهد. این اقدامات شامل این است که نخست درجه حرارت بدن را کنترل کنید و اگر حرارت بالا بود تب را پایین بیاورید. از غذاهای مایع مثل شیر، سوپ یا ماست برای کودک استفاده کنید تا بلع غذا آسان‌تر بشود.

برای برطرف کردن خشکی دهان، مایعات فراوان به کودک بدهید و در صورت وجود مشکل در نوشیدن از نی استفاده کنید. یک کیسه آب گرم را در یک حوله پیچیده و آن را روی موضع درد قرار دهید.  برای تأیید تشخیص با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت بدتر شدن بیماری پس از گذشت ۱۰ روز و وجود سردرد یا سفتی گردن حتما با پزشک تماس بگیرید.

هیچ درمان خاصی برای اوریون وجود ندارد، پزشک شما ممکن است توصیه کند که تا ۵ روز پس از بین رفتن تورم غدد بزاقی، از رفتن کودک به مدرسه جلوگیری کنید، اگر بیضه‌ها متورم و دردناک هستند، ممکن است پزشک استراحت مطلق و استامینوفن توصیه کند تا تورم از بین برود.سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: