کد خبر: ۱۹۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
فشار سیستولیک طبیعی و عادی زیر 120 است. به طور کلی، میزان فشار خون ایده آل برای یک فرد سالم مطابق با 129-120 است
شفا آنلاین>سلامت>اگر از نوسانات فشار خون رنج میبرید و مدام فشار خونتان پایین می رود می توانید با رعایت نکاتی که در این مطلب آورده ایم آن را تنظیم کنید.

به گزارش شفا آنلاین، شاید حتی شنیدن نام روز جهانی فشار خون هم استرس زا و نگران کننده به نظر برسد و استرس(Stress) ناشی از آن کمی فشار خون شما را بالا ببرد، اما درحقیقت این روز یک رویداد آموزشی برای بالا بردن آگاهی و جلب نظر افکار عمومی در رابطه با خطرات جدی فشارخون بالا و حتى فشار خون پایین روی سلامت کلی بدن است.

هدف اصلی از تعیین این روز خاص، اطلاع رسانی و آموزش شهروندان هر کشور برای جلوگیری از تاثیرات جبران ناپذیر این قاتل خاموش است که متاسفانه در جوامع مدرن امروزی همه گیر شده، اما فشار خون چیست و فشار خون بالا چه اثر مخربی برای سلامت دارد و چطور می توان آن را کنترل کرد؟

کلیات فشار خون
 فشار سیستولیک طبیعی و عادی زیر 120 است. به طور کلی، میزان فشار خون ایده آل برای یک فرد سالم مطابق با 129-120 است و اگر این میزان 139-130 بود؛ یعنی شما در مرحله 1 یا اوليه ابتلا به بیماری فشار خون(blood pressure) قرار دارید. فشار 140 یا بالاتر هم مرحله 2 نامگذاری شده و فشار 180 یا بیشتر هم مرحله بسیار خطرناکی است که می تواند برای فرد آسیب جدی و جانی دربرداشته باشد،

اما راه های درمان فشار خون چیست؟ و چگونه می توانیم با ایجاد تغییراتی خود را از خطرات جدی ناشی از آن ایمن کنیم؟ درحقیقت درمان فشار خون می تواند رویکرد چندجانبه ای باشد، به این معنا که بیمار موظف به ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی، مصرف دارو و انجام ورزش و افزایش فعالیت های بدنی تا پایان عمر خود باشد.

توصیه های هشت گانه
1. سعی کنید وزن کم کنید و از اندازه دوز کمر و شکم خود غافل نباشید؛ اغلب، فشارخون با افزایش وزن رابطه تنگاتنگی دارند. هر چه وزنتان بالا برود، فشار خونتان هم بالاتر خواهد رفت. زمانی که شما دچار اضافه وزن(Overweight) می شوید، تنفستان هم دچار مشکل می شود و همین موضوع یکی از عوامل بسیار مهم در بالا رفتن فشار خونتان خواهد شد. پس تا می توانید وزن کم کنید تا چربی های اطراف شکمتان را کاهش دهید. مطمئن باشید حتی چند گرم هم تاثیرگذار خواهد بود.

2. به طور منظم و مستمر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید؛ داشتن فعالیت بدنی منظم مثل 150 دقیقه ورزش در هفته یا 30 دقیقه در روز می تواند به میزان قابل توجهی فشار خونتان را کاهش دهد. توصیه به داشتن فعالیت بدنی مستمر از این جهت ضروری و مهم محسوب می شود که در صورت قطع آن و عدم تحرک فشارخون شما مجدد افزایش خواهد یافت. حتی اگر در حال حاضر هم فشار خون شما طبیعی و ایده آل است ورزش می تواند مانع ابتلای شما به بیماری فشار خون در آینده شود.

3. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید؛ استفاده از رژیم غذایی که مملو از غلات کامل سبوس دار، میوه ها و سبزیجات تازه، فراورده های لبنی کم چرب و بدون چربی های اشباع شده و کلسترول باشد می تواند به طرز چشمگیری فشار خونتان را کاهش دهد. مطمئنا تغيير در رژیم غذایی کار چندان ساده ای نخواهد بود اما با چند ترفند ساده می توانید خود را سریع تر با آن وفق دهید، برای مثال:

* برای خودتان یک دفترچه داشته باشید و عادت های درست و سالم خوردن خود را در آن ثبت کنید.
* مصرف پتاسیم را در رژیم غذایی تان افزایش دهید. پتاسیم می تواند تاثیرات سدیم روی فشار خون را کاهش دهد. بهترین منابع طبیعی برای تامین پتاسیم، میوه ها و سبزیجات تازه هستند.
* هوشمندانه خرید کنید و زمانی که مشغول خرید خوراکی های مورد علاقه تان هستید به برچسب پشت بسته بندی ها دقت کنید و از خرید و خوردن موادی که باعث بالا رفتن فشار خونتان می شوند، بپرهیزید.

4. مصرف سدیم موجود در رژیم غذایی تان را کاهش دهید؛ حتی کاهش اندکی سدیم از رژیم غذایی می تواند به سلامت قلبتان کمک کند و میزان فشار خون را کاهش دهد. برای کاهش سدیم، به جدول تغذیه ای پشت بسته بندی خوراکی ها توجه و سعی کنید تا می توانید از مصرف خوراکی های فراوری شده بپرهیزید و تا می توانید نمک نخوریدا

5. سیگار نکشید؛ کشیدن هر نخ سیگار رابطه مستقیمی با افزایش فشار خون دارد. در حقیقت هر دفینه ای که سیگار می کشید به همان میزان فشارخونتان بالا خواهد رفت. پس برای حفظ جان خودتان هم که شده سیگار کشیدن را ترک کنید تا فشارخونتان به میزان عادی و طبیعی بازگردد. ترک سیگار احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به طرز چشمگیری سلامت کلی بدنتان را بهبود می بخشد.

6. مصرف کافئین را محدود کنید؛ با اینکه هنوز هم نقش کافئین در بالا رفتن فشار خون بحث برانگیز است، به طور میانگین مصرف کافئین می تواند در افرادی که به ندرت کافئین مصرف می کنند منجر به افزایش فشار خون شود. جالب است بدانید مصرف کافئین در افرادی که به طور منظم و دائمی از آن استفاده می کنند، بی تاثیر است و هیچ گونه تاثیری در بالا رفتن میزان فشار خونشان نخواهد داشت. با این حال مصرف طولانی مدت کافئین می تواند تاثیر گذار باشد و منجر به ایجاد کمی افزایش فشار خون در فرد مصرف کننده شود.

7. استرس خود را کاهش دهید؛ بدون شک استرس مزمن در افزایش میزان فشار خون شما تاثیرگذار است. اگرچه برای اثبات کامل این موضوع به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، مطمئنا یکی از اصلی ترین دلایل افزایش فشار خون استرس مزمن است. علاوه بر این استرس گاه به گاه هم می تواند موثر باشد. برای مثال زمانی که شما دچار استرس و پرخوری عصبی می شوید بیشتر از حد معقول می خورید و از غذاهای ناسالم استفاده می کنید، سعی کنید خود را کنترل و دلیل ایجاد استرستان را ریشه یابی و برطرف کنید.

برای مثال خواسته هایتان را تغییر دهید، روی مساله اصلی تمرکز و برای حل آن برنامه ریزی کنید، از عوامل محرک استرس بپرهیزید و سعی کنید با انجام کارها و فعالیت هایی که باعث تمدد ذهن و اعصابتان می شوند خودتان را ریلکس و آرام کنید.

8. فشار خونتان را در منزل کنترل کرده و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید؛ اندازه گیری و کنترل فشار خون در منزل می تواند یکی از تاثیرگذارترین عوامل کاهش فشار خون باشد. در حقیقت این موضوع به شمار ہرشک تان کمک می کند نظارت بهتر و بیشتری روی سلامت تان داشته باشید. علاوه بر این، مراجعه به موقع به پزشک یکی از نکات کلیدی در کنترل و کاهش فشارخون خواهد بود.

اگر فشار تان پایین است...
بد نیست چند توصیه مفید و کارآمد برای افرادی داشته باشیم که دچار فشار خون پایین هستند. به خاطر داشته باشید با اینکه اغلب داشتن فشار خون پایین نشانه بروز بیماری خاص و نگران کننده ای نیست، چنانچه علائم غیر طبیعی در خود می بینید، توصیه می کنیم حتما با مراجعه به پزشک علت آن را ریشه یابی و درمان کنید..

* از رژیم غذایی ای پیروی کنید که دارای میزان بیشتری نمک باشد.
* تا می توانید مایعات مصرف کنید، مخصوصا در فصل گرما و زمانی که مبتلا به بیماری های فصلی مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی شده اید.
* برای بهبود و تقویت میزان فشار خون تان فعالیت بدنی منظمی داشته باشید و ورزش کردن را فراموش نکنید.
* هنگام نشستن یا زمانی که از خواب بیدار می شوید کمی دقت کنید و محتاط باشید. برای بهبود گردش خونتان چند دقیقه قبل از بلند شدن پاها و مچ پاها را تکان دهید و به آرامی از سر جای خود بلند شوید. توصيه می کنیم قبل از بلند شدن از روی تخت چند دقیقه روی لبه آن بنشینید.
* از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
* برای مدت طولانی در یک محل ثابت قرار نگیرید.
* از دوش آب داغ آن هم برای مدتی طولانی پرهیز کنید.
* به منظور جلوگیری از کاهش فشار خون و سرگیجه ناشی از غذا خوردن سعی کنید در وعده های غذایی، حجم کمتری غذا بخورید و به جای آن تعداد دفعات غذا خوردن تان را بیشتر کنید به علاوه توصیه می کنیم مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید و بعد از غذا خوردن هم کمی استراحت کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: