کد خبر: ۱۹۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
برخی کالاها نیز به هر حال نیاز به خرید مرتب روزانه یا چند روز یک‌بار دارند. با این همه همیشه در آستانه ماه مبارک شاهد جنب و جوش و رونق در بازار مواد خوراکی هستیم
شفا آنلاین>اجتماعی>در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان خانواده‌ها دست به کار شده و برخی مایحتاج خود را برای یک ماه افطار و سحری تهیه می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، برخی کالاها نیز به هر حال نیاز به خرید مرتب روزانه یا چند روز یک‌بار دارند. با این همه همیشه در آستانه ماه مبارک شاهد جنب و جوش و رونق در بازار مواد خوراکی هستیم. در میان خوراکی‌ها برخی اقلام از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین مواد در ماه رمضان محسوب می‌شوند.

در بیشتر سفره‌‌های افطار می‌توان خرما را دید یا اینکه بسیاری برای سحری به جای غذای سنگین خوردن نان و پنیر و سبزی را ترجیح می‌دهند و شیر و برنج هم از کالاهای پر مصرف در این ماه هستند. اما یک سفره افطار برای خانوارهای ایرانی چقدر هزینه بر می‌دارد؟ جواب این سوال به چند عامل بستگی دارد. یکی اینکه این خانواده با چه سطح درآمدی و در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنند.

در شهر‌های بزرگی چون تهران حتی محله‌ای که هر خانواده در آن زندگی می‌کند نیز بر قیمت‌ها تاثیر مستقیم دارد. از طرف دیگر نوع و برند و کیفیت کالاهای مصرفی هم تعیین کننده هستند.

به عنوان مثال برخی خانواده‌های مرفه این روزها از روغن کنجد به جای روغن مایع در پخت و پز استفاده می‌کنند که از نظر قیمتی 8 برابر یک روغن مایع مرغوب در بازار است. با این همه در همشهری امروز سراغ بازار خوراکی ماه رمضان رفته و بر اساس قیمت‌های عرضه کالا در سطح شهر تهران قیمت و هزینه‌های سفره افطاری را پیش‌بینی کرده‌ایم. در این پیش‌بینی به سه طبقه ثروتمند، متوسط و ضعیف جامعه پرداختیم و برای هریک، تا حد ممکن کالاهایی را که در محدوده قدرت خرید آنها باشد انتخاب کرده ایم.

بر اساس این قیمت‌ها یک خانواده 2 تا 3 نفره از طبقه ثروتمند به فرض خرید یک واحد از هر کدام از کالاهای ماه رمضانی چیزی در حدود 309 هزار تومان هزینه خواهد کرد که مبلغ چیزی نزدیک به سه برابر هزینه سفره افطار یک خانواده ضعیف با همین تعداد است؛خانواده‌ای که حدودا 118 هزار تومان هزینه سفره افطارش خواهد شد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: