کد خبر: ۱۹۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
این مرکز که نخستین مرکز تخصصی تشخیص و درمان سرطان در استان البرز به شمار می رود، با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شده است
شفا آنلاین>سلامت>مرکز تخصصی خصوصی تشخیص و درمان سرطان واقع در محدوده سرحدآباد البرز، به دلیل مشکلات ناشی از قرار گرفتن بین مرز شهرستان های کرج و فردیس، حدود 2 سال از فعالیت بازمانده و امکان ارایه خدمات درمانی ندارد و برای راه اندازی نیازمند مساعدت مسئولان است .

به گزارش شفا آنلاین، این مرکز که نخستین مرکز تخصصی تشخیص و درمان سرطان در استان البرز به شمار می رود، با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شده و با وجود یک سال فعالیت، از شهریور ماه سال 93 تا مهرماه سال 94 و ارایه خدمات درمانی به یک هزار و 200 بیمار سرطانی، اکنون به دلیل برخی مسایل نظیر روندهای اداری، مشکل تغییر کاربری، با توقف فعالیت ها مواجه شده است.

امیرحسین خندان مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمارستان تخصصی تشخیص و درمان سرطان(Cancer) واقع در محدوده سرحدآباد، می گوید: تاکنون پیگیری های مستمری در دعوت از مقامات ذیربط به منظور حضور و مشاهده مشکلات این بیمارستان از نزدیک داشته و نامه هایی حاوی شرح حال این مرکز تخصصی را به مسئولان ارشد استان البرز ارسال کرده ایم اما تاکنون گشایشی در این زمینه رخ نداده است.

استان البرز به طور عام و شهرستان فردیس به طور خاص با کمبود مراکز بهداشتی و درمانی مواجه است، از سویی قرار گرفتن این بیمارستان تخصصی در محدوده بین سرحدآباد جنوبی که در حوزه شهرستان فردیس واقع است و سرحدآباد شمالی که اکنون در حوزه شهرداری منطقه 2 کرج قرار دارد، مشکلات این مرکز درمانی سرطان را تشدید کرده است.

موسس و سرمایه گذار این بیمارستان برای رفع مشکل واقع شدن در مرز شهرستان های کرج و فردیس و رعایت مراحل اداری از جمله موضوع تغییر کاربری مکان این مرکز تخصصی و راه اندازی دوباره آن، مدام بین مسئولان 2 شهرستان در حال رفت و آمد است.

کرج پرونده این بیمارستان را به فردیس و فردیس نیز آن را به کرج حواله می دهند، ولی آنچه در این میان کماکان باقی مانده و چاره ای برای آن اندیشیده نشده، مشکل و گرفتاری های حل نشده اداری این بیمارستان تخصصی است.

با توجه به اینکه برای تجهیز این بیمارستان به آخرین دستگاه ها و امکانات پیشرفته پزشکی از جمله بخش ویژه آنکولوژی(oncology) با 30 تخت و خدمات ویژه برای بیماران نیازمند به شیمی درمانی، سرمایه گذاری کلانی صورت گرفته و این بیمارستان براساس قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی و اجرای طرح تحول سلامت، در طول یک سال فعالیت خود تعرفه های دولتی را جهت شیمی درمانی بیماران خود رعایت کرده است، به نظر می رسد بازگشت این مرکز به چرخه درمانی استان به مساعدت مسئولان نیاز دارد.

ابوالفضل اینانلو فرماندار فردیس که با همراهی شهردار فردیس و رییس شبکه بهداشت این شهرستان سه شنبه این هفته از این بیمارستان تخصصی بازدید کرد، گفت:اگر استاندار البرز این بیمارستان را از نزدیک ببینند، اطمینان دارم به رفع مشکل و تحول آن منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: خدمات این بیمارستان تخصصی در بخش درمان سرطان کار بزرگ و ارزشمندی است، لذا همه ما برای رفع گرفتاری های انسان هایی که با این بیماری مهلک دست و پنجه نرم می کنند، باید قدم برداریم و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنیم.

اینانلو تصریح کرد: اگر مسئولان استانی از این بیمارستان بازدید کنند، به طور قطع نسبت به رفع مشکلات و راه‌اندازی این مرکز تخصصی مهم در حوزه بیماری های خاص اقدام خواهند کرد.

فرماندار فردیس اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر لزوم توسعه بهداشت و درمان و سهولت استفاده بیماران از خدمات بهداشتی و درمانی، همواره توصیه و تاکید فراوان داشته اند.

مشکل بیمارستان در حوزه تغییر کاربری قابل حل است
فرماندار فردیس با تاکید براینکه توسعه زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان با حمایت بخش خصوصی امکان‌ پذیر است، گفت: این بیمارستان از آنجایی که به لحاظ تقسیمات شهری، در مرز میان فردیس و کرج قرار گرفته، همین مساله مشکل‌آفرین شده است البته مشکل قابل‌ پیگیری است و اقدامات لازم برای حل آن در دستور کار قرار گرفته و انجام خواهد شد.

اینانلو خاطرنشان کرد: واقعیت این است که البرز از نظر امکانات زیرساختی بهداشت و درمان با کمبود جدی مواجه بود گرچه با تلاش های انجام شده در سالهای اخیر و درپی اجرای طرح تحول سلامت، پروژه‌های بزرگی در این حوزه اجرا شد و در مجموع آمار تخت های بیمارستانی به شرایط قابل قبولی رسیده است.

ظرفیت ایجاد 700 فرصت شغلی در بیمارستان
وی با بیان اینکه استاندار البرز به ‌صورت جدی پیگیر رفع مشکلات بخش خصوصی و افزایش اشتغال در استان است، گفت: با توجه به اینکه این بیمارستان تخصصی متعلق به بخش خصوصی است، امکان ایجاد اشتغال برای 700 نفر را دارد، بنابراین رفع مشکلات آن باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

فرماندار فردیس افزود: با وجود اهمیت این بیمارستان تخصصی در تشخیص و درمان سرطان در البرز و شهرستان های استان و نیز مزیت اشتغال آفرینی آن، وقتی مدیریت شهری فردیس درخواست پرونده ها را ارایه کرد، شهرداری کرج با نوعی ترفند و زیرکی، فقط این پرونده مشکل دار و مشکل ساز را فرستادند، اما اینگونه رفتارها مانع مطالبه گری دستگاه های اجرایی شهرستان فردیس نخواهد شد و اهالی رسانه نیز باید این مطالبه و خواست مردم را با جدیت و بی هیچگونه چشم پوشی مورد پیگیری مستمر قرار دهند.

اینانلو به مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمارستان تخصصی تشخیص و درمان سرطان قول مساعد داد که با جدیت پیگیر رفع مشکل این بیمارستان خواهد شد.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمارستان تخصصی تشخیص و درمان سرطان (آرین) گفت: دیدن بیمارانی است که بخاطر نبود امکانات و تجهیزات لازم و پیشرفته باید درد و رنج بیماری مهلکی چون سرطان را تحمل کنند و برای درمان راهی دیگر شهرها شوند، آزاردهنده است.

امیرحسین خندان تاکید کرد: باید بپذیریم که هر قدر ما بیشتر تعلل و تاخیر کنیم، تنگناها، مشکلات و شمار بیماران بیشتر می شود. برای بیماری های خاصی چون انواع سرطان، لازم است بیش از پیش تلاش کرده و از آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی و تجهیزات پیشرفته پزشکی به منظور مقابله با اینگونه بیماری ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نتیجه همه تلاش ها و زحمت های کشیده شده از سال 77 این بوده که این بیمارستان با زیربنای سه هزار و 500 مترمریع، همراه با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) در زمینه مقابله با انواع سرطان احداث شود و بهینه سازی تجهیزات آن همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه با راه اندازی این مرکز تخصصی برای 700 نفر ایجاد اشتغال می شود، بنابراین بقیه کارها، رفع مشکلات احتمالی و فعالیت و خدمات رسانی این مجموعه به بیماران مبتلا به همت و تلاش مسئولان استان و شهرستان باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه نامه ای را به استاندار البرز در آبان ماه سال 96 نوشته است، گفت: ساخت مجتمع تشخیص درمانی آرین در سال 1387 در محل کنونی (پانصد متر پایین تر از متروی کرج – فردیس) شروع شد و با اعلام نیاز ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال1393، بخش ویژه آنکولوژی با 30 تخت و امکانات ویژه، جهت شیمی درمانی(Chemotherapy) در این مجتمع ایجاد شد.

وی تصریح کرد: از شهریورماه 1393 تا پایان مهرماه 1394 نزدیک به یکهزار و 200 بیمار از خدمات ویژه این مرکز به صورت رایگان بر اساس طرح تحول سلامت، بهره مند شدند و حتی به بیمارانی از تهران و دیگر شهرها که توسط دانشگاه های علوم پزشکی خدمات درمانی ارایه شد.

مدیرعامل این بیمارستان همچنین گفت: در آبان ماه سال 1394 به علت عدم انجام تعهدات سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت، این مجموعه تعطیل و از آنجایی که کاربری این مکان تجاری و مسکونی (موقعیت اداری) است، تصمیم بر تغییر محل به سالن های پذیرایی گرفته شد.

وی ادامه داد: البته پس از تغییر معاونت درمان دانشگاه و بازدید وی از این مرکز تعطیل شده در پنجشنبه بیستم اسفند ماه 1394 و بررسی امکانات موجود، بلافاصله موضوع با ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز مطرح شد و در اقدامی نادر و به موقع طی مدت هشت روز باقیمانده از سال 1394 موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را جهت ساخت بیمارستان تیپ 2 سرطان در این مرکز دریافت شد.

خندان افزود: در مذاکرات بعدی نیز مقرر شد که این بیمارستان طی تعهدی محضری، درمان بیماران سرطانی را بر اساس تعرفه دولتی (تا 90 درصد تخفیف) بر عهده بگیرد. با ترغیب و پیگیری مسئولان دانشگاه و صرف هزینه های شخصی و بدون هیچگونه کمکی از سوی سیستم بانکی، فاز یک این بیمارستان تا پایان سال جاری (12 بهمن 96) آماده افتتاح شد.

این مجتمع بیمارستانی در گذشته دارای چندین مجوز برای خرید دستگاه های مختلف داشت و اکنون در حال عقد قراردادی به ارزش 12 میلیون یورو جهت خرید نسل جدید دستگاه های رادیوتراپی (توموتراپی) است.

خندان در ادامه تشریح مطالب نامه خود به استاندار البرز، گفت: این بیمارستان تخصصی تشخیص و درمان سرطان در نوع خود اولین در کشور و استان البرز است و تنها بیمارستان شهرستان فردیس نیز محسوب می شود.

با توجه به سیاستگذاری دولت تدبیر و امید برای گسترش خدمات بهداشتی و درمانی به مردم، تقویت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، ضرورت دارد از چنین فرصت مغتنمی به خوبی بهره برداری شود تا زمینه راه اندازی مجدد این مرکز درمانی برای بیماران سرطانی فراهم شود.

فرماندارشهرستان فردیس در این باره گفت: باید موانع و مشکلاتی که در مسیر گشایش بیمارستان در حال تجهیز تیپ 2 سرطان که سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده، برداشته شود.

ابوالفضل اینانلو افزود: با توجه به اینکه این بیمارستان در حوزه استحفاظی کرج قرار دارد ولی این فرمانداری تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا مشکلات آن حل شود.

وی اظهار داشت: بازدیدی که از این مجموعه داشتم امکانات خوبی در حوزه تشخیص و درمان سرطان مهیا است، باید تلاش کنیم تا هر چه سریعتر این بیمارستان فعال و به بیماران خدمات ارائه کند.

فرماندار فردیس همچنین گفت: اگر استعلاماتی که مربوط به راه اندازی این بیمارستان در مجموعه شهرستان فردیس باشد، تمام تلاش خود را در جهت تسریع در کارانجام می دهیم.

اینانلو افزود: استاندار البرز به بخش خصوصی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان نگاه ویژه ای است و همین امر باعث می شود تا موانع مشکلات بخش خصوصی زودتر مرتفع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز اعلام کرد که خدمات پزشکی و درمانی به بیماران سرطانی در 4 بیمارستان این استان انجام می شود.

حمید درفشی اظهار داشت: در بیمارستان های شهید رجایی، شهید باهنر، کوثر و شریعتی البرز شیمی درمانی برای بیماران انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین در 4 بیمارستان خصوصی دیگر این استان علاوه بر شیمی درمانی، رادیوتراپی برای بیماران صورت می گیرد.

این مسئول ادامه داد:قرار است که بیمارستان های دولتی مجوز رادیوتراپی را از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنند تا علاوه بر شیمی درمانی، رادیوتراپی برای بیماران انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه بیمارستان آرین سرحد آباد تا کنون به طور کامل راه اندازی نشده و خدمات شیمی درمانی را به بیماران ارائه می دهد، اظهارداشت: بیماران البرز می توانند برای گرفتن خدمات به سایر بیمارستان های البرز مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: این بیمارستان برای ارائه سایر خدمات به بیماران می بایست مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و درمان اخذ کند.

درفشی یادآور شد:این بیمارستان می بایست مجهز به دستگاههای شتاب دهنده و تجهیزات شود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: