کد خبر: ۱۹۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 15
پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به سنتز یک نانوحامل خوراکی از دانه‌ گیاه شاهی شدند که قادر به محافظت از ویتامین A در برابر افت خواص در بدن است.

شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به سنتز یک نانوحامل خوراکی از دانه‌ گیاه شاهی شدند که قادر به محافظت از ویتامین A در برابر افت خواص در بدن است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر میلاد فتحی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هدف از انجام این طرح را ریزپوشانی یا کپسوله کردن ویتامین A با استفاده از الیاف خوراکی دوجزئی دانست و گفت: بر این  اساس در این پژوهش نانو الیاف به ‌کار رفته به‌ منظور ریزپوشانی ویتامین A از عصاره‌ گیاه شاهی گرفته شد؛ از این رو می‌توان گفت نسبتا ارزان بوده و در عین ‌حال خوراکی و زیست سازگار است.

فتحی با با بیان اینکه عواملی نظیر نور، دما، اکسیژن و رطوبت موجب اتلاف و افت خواص ویتامین A می‌شوند، اظهار کرد: این در حالی است که ریز پوشانی ویتامین A به ‌وسیله حامل‌های دو جزئی متشکل از موسیلاژ دانه شاهی و پلی ونیل الکل علاوه بر آنکه موجب افزایش حلالیت این ویتامین در آب و درنتیجه افزایش اثربخشی آن می‌شود، نانو حامل‌های تولید شده همانند یک سد محافظ از افت خواص ترکیبات ویتامین A در محیط شبیه‌سازی‌شده معده جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به روند اجرای این تحقیقات، افزود: در این طرح ابتدا به ‌وسیله روش الکتروریسی نانو الیاف دو جزئی متشکل از موسیلاژ دانه‌ شاهی و پلی ونیل الکل سنتز و از نانو الیاف سنتز شده به ‌منظور ریزپوشانی ویتامین A استفاده شد و در نهایت ترکیب حاصل به کمک روش‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بررسی ایجاد محیط شبیه‌سازی‌شده معده، عملکرد نانو حامل‌ها در محافظت و رهاسازی ویتامین A را از دیگر روش‌های این طرح نام برد.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده خاطرنشان کرد: نتایج آزمون‌های انجام‌شده حاکی از آن است که قطر بهینه الیاف مورد استفاده در ریزپوشانی 90 تا 170 نانومتر بوده‌ است. همچنین با بررسی رهاسازی ویتامین A در محیط شبیه‌سازی‌شده معده و روده مشاهده شد نانو الیاف تولید شده به‌ عنوان یک حامل مناسب می‌توانند از تخریب ویتامین A در معده جلوگیری کنند و به افزایش قابلیت زیستی در روده کمک کند.

به گفته وی، ویتامین A در بدن به حفظ سلامت غشای مخاطی دستگاه‌های تنفسی و گوارشی و رشد شبکه‌ی غضروفی کمک می‌کند.

برچسب ها: سلامت ، دانشگاه ، ویتامین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: