کد خبر: ۱۹۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 15
اینجا یک مطلب متخصص اورولوژی است که برای اولین‌بار نام بیماری واریکوسل به گوشم می‌خورد و اغلب مراجعان زوج‌های جوانی هستند که با صحبت کردن با منشی مطب متوجه می‌شوم برای درمان ناباروری مردانه به این مرکز مراجعه کرده‌اند.
شفاآنلاین>سلامت>بیماری واریکوسل که به سادگی قابل تشخیص است در صورت تداوم می‌تواند منجر به ناباروری شود.

به گزارش شفاآنلاین،اینجا یک مطلب متخصص اورولوژی است که برای اولین‌بار نام بیماری واریکوسل به گوشم می‌خورد و اغلب مراجعان زوج‌های جوانی هستند که با صحبت کردن با منشی مطب متوجه می‌شوم برای درمان ناباروری مردانه به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

یک زن جوان با ذکر علت مراجعه به این مطب و نحوه تشخیص بیماری واریکوسل همسرش می‌گوید: در زمان انجام سونوگرافی متوجه وجود این بیماری شدیم.

عزیزی ادامه می‌دهد: از آنجا که همسرم به واریکوسل نوع 3 مبتلاست نیاز به جراحی دارد و در صورت تاخیر در انجام جراحی ممکن است به ناباروری جدی دچار شود.

وی عنوان می‌کند: این مسئله به دلیل عدم داشتن عوارض جدی گاه دیر شناسایی می‌شود و فرد را به ناباروری مطلق دچار می‌کند و زوج‌های جوان باید با چکاپ و انجام سونوگرافی به موقع از این عارضه مطلع شوند.

  از تشخیص تا درمان

یک متخصص اورولوژی و مجاری ادراری با اشاره به بروز بیماری واریکوسل در مردان بیان می‌کند: بزرگ و واریسی شدن وریدهای کیسه بیضه یکی از بیماری‌های شایع مردان پس از بلوغ است.

علی مجیدی ادامه می‌دهد: این بیماری در صورت تداوم می‌تواند منجر به ناباروری و جمع شدن بیضه‌ها شود اما به سادگی قابل تشخیص است.

علایم

وی با ابراز رضایت از وضعیت تشخیص این بیماری در سیستم پزشکی شیراز اضافه می‌کند: واریکوسل علامت مشخصی ندارد و عمدتاً در زمان انجام سونوگرافی برای سایر مواردی که بیمار مراجعه کرده، شناسایی می‌شود.

مجیدی با تاکید بر احتمال بروز درد در پی این عارضه می‌گوید: واریکوسل به ندرت دردناک است و گاه با نشستن، ایستادن یا فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

دلایل بروز بیماری

این متخصص اورولوژی با تاکید بر دلایلی که منجر به واریکوسل می‌شوند، اظهار می‌کند: سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها جریان خون بیضه‌ها را برقرار می‌کنند و اختلال کارکرد دریچه‌های داخل سیاهرگی،‌ مانع جریان خون مطلوب بیضه‌ها می‌شود.

مجیدی ادامه می‌دهد: واریکوسل اغلب در دوران بلوغ و معمولا در سمت چپ بروز می‌کند اما می‌تواند میزان تولید اسپرم در هر 2 بیضه را تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض

وی با ذکر عوارضی که در پی بروز این عارضه ایجاد می‌شود، می‌گوید: کوچک و جمع شدن بیضه مبتلا و چروکیدگی در آن از عوارض اصلی و شایع است و این چروکیدگی می‌تواند در پی افزایش فشار در داخل سیاهرگ‌های بیضه به وجود بیاید.

مجیدی تاثیر واریکوسل را بر ناباروری نامشخص می‌داند و می‌افزاید: سیستم عروقی بیضه حرارت خون آن را به اندازه مناسب تولید اسپرم نگه می‌دارد اما با کند و مسدود شدن جریان خون، دمای موضعی بیضه بالا می‌رود و بر اسپرم‌گذاری اثر می‌گذارد.

درمان

این متخصص معتقد است: اگر واریکوسل مشکلی ایجاد نکند به درمان نیازی ندارد اما اگر منجر به درد و ناباروری شود باید هر چه سریع‌تر تحت جراجی قرار بگیرد.

مجیدی ادامه می‌دهد: زمانی که بیضه کوچک شود، درد داشته باشد و یا تحرک اسپرم کاهش یابد باید برای جراحی اقدام شود و در درمان تاخیر نشود.

برچسب ها: سلامت ، واریکوسل ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: