کد خبر: ۱۹۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 16
سالمندی دلیلی برای روزه نگرفتن نیست چراکه سالمندان باید به وضعیت جسمی خود توجه کنند و اگر بیماری خاصی ندارند که روزه گرفتن برای آنها آسیب‌زا باشد می‌توانند همانند سایرین به روزه‌گرفتن اقدام کنند.

شفا آنلاین>سلامت>یک دکتری تخصصی سلامت سالمندان با اشاره به اینکه سالمندان پیش از روزه‌داری باید به پزشک مراجعه کنند و آزمایش بدهند، گفت: روزه‌داری بدون خوردن سحری برای سالمندان آسیب‌رسان است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر رضا فدای وطن  درباره شرایط روزه‌داری در سالمندان<Fasting in the elderly> اظهار کرد: سالمندی دلیلی برای روزه نگرفتن نیست چراکه سالمندان باید به وضعیت جسمی خود توجه کنند و اگر بیماری خاصی ندارند که روزه گرفتن برای آنها آسیب‌زا باشد می‌توانند همانند سایرین به روزه‌گرفتن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سالمندان در برخی جهات آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند، افزود: سالمندان باید به غذایی خود به ویژه هنگام سحری و افطار توجه لازم را داشته باشند چراکه هضم یک غذا ممکن است برای یک فرد جوان مشکل ساز نباشد، اما برای سالمند می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

این دکتری تخصصی سلامت سالمندان تاکید کرد: افرادی که بیمار هستند و تحت درمان دارویی قرار دارند، باید پیش از روزه گرفتن و شروع ماه رمضان با پزشک خود مشورت کنند همچنین سالمندان باید توجه داشته باشند از هر پزشکی در این زمینه مشورت نگیرند که در این زمینه پزشک تخصصی سالمند از وضعیت فیزیکی بیمار متناسب با شرایط سالمند آگاهی کامل دارند برنامه روزه‌داری فرد را مشخص و وعده‌های مصرف دارو را برای بیمار تعیین می‌کند.

فدای وطن با بیان اینکه افراد پس از ۶۰ سالگی حتما ضرورت دارد که هر سال آزمایش بدهند، یادآور شد: این کار به ویژه پیش از شروع ماه رمضان و روزه‌داری جهت بررسی فشارخون، دیابت چربی، و وضعیت سلامت جسمانی آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: بدن سالمندان در هنگام روزه داری نیاز به مایعات بیشتری دارد است و کمبود آب و مایعات در سالمندان می‌تواند مشکلاتی را برای آنها فراهم کند بنابراین سالمندان باید بین سحر و افطار مایعات را به اشکال مختلف مصرف کنند.

این دکتری تخصصی سلامت سالمندان با اشاره به اینکه روزه‌داری باعث کمبود گلوگز خون می‌شود، گفت: سالمندان از خوردن بیش از حد مواد قندی بخصوص زولبیا و بامیه باید خودداری کنند

این متخصص طب سالمندی گفت: گاهی اعضای جوان خانواده برنامه‌ریزی‌های دارند مبنی بر اینکه تا زمان سحر بیدار بمانند درحالی که چنین شرایطی برای یک فرد سالمند سخت و غیرقابل تحمل است بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود در چنین شرایطی به وضعیت سالمندان توجه کنند تا فرد سالمند امکان استراحت کافی داشته باشد.

فدای وطن با بیان اینکه روزه‌داری بدون خوردن سحری برای سالمندان آسیب‌رسان است، یاد آور شد: خوردن سحری مفید و کافی به سالمندان کمک می‌کند تا در هنگام روزه‌داری دچار مشکل نشوند.

فدای‌وطن خاطر نشان کرد: اگر سالمندی به هر دلیلی عذر شرعی دارد و نمی‌تواند روزه بگیرد و خارج از منزل کار می‌کند باید برنامه‌ای داشته باشد تا مشکلی از نظر تغذیه و سلامت پیدا نکند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: