کد خبر: ۱۹۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 16
وقتی بانکی در کشور پایه گذاری می شود به جزء سرمایه مالی ذینفعان و بنیانگذاران و توان و اعتبار مدیریتی، دارایی های ماننداعتماد و امنیت سرمایه را برای جذب سرمایه های خرد و سپرده های مشتریان خود، خلق می کند.

شفا آنلاین>ییمه و بانک>سیستم و نظام بانکی <Banking system>بر پایه ارزش های بنیادین و سرمایه ای همچون اعتماد و امنیت بنا می‏شود و خلق و حفظ همین سرمایه ارزشمند در رابطه دو سویه بین مشتری و بانک موثر است.


به گزارش شفا آنلاین: وقتی بانکی در کشور پایه گذاری می شود به جزء سرمایه مالی ذینفعان و بنیانگذاران و توان و اعتبار مدیریتی، دارایی های ماننداعتماد و امنیت سرمایه را برای جذب سرمایه های خرد و سپرده های مشتریان خود، خلق  می کند.

هر مشتری که وارد یک شعبه بانک برای سپرده گذاری می شود، به جز توجه به برند و اعتبار ملی و بین المللی، به میزان تسهیلات و خدمات دریافتی از بانک و حتی برخورد کارکنان و فضای امن شعبه و نزدیک بودن و قابل دسترس بودن آن بانک نیز به محل کار و کسب درآمد و محل زندگی خود نیز توجه می کند.

جامعه را نا امن نکنید
هیچکس باور نخواهد کرد که فردی با زور از یک سپرده گذار خواسته باشد با وجود فعالیت این همه بانک معتبر و باسابقه دولتی و خصوصی در کشور، در یک موسسه کم اعتبار و ناشناس سرمایه گذاری کند؛ سپرده گذارانی که اکنون با رفتارهای نامتعارف و غیر منطقی به خیابان می آیند، به اموال بانک هاآسیب می زنند، به مدیران و کارکنان یک شعبه فحاشی می کنند و پرتاب سنگ و زباله و تخم مرغ و گوجه و ... را به طرف شعبه مشروع و معقول می دانند کاش در همان زمان که طمع و حرص دریافت سود 28 تا 42 درصدی را در ذهن ارزیابی می‏کردند، تصمیم منطقی می گرفتند.

باید به میلیون ها نفری که در این کشور زندگی می کنند، و نیاز به آرامش روانی دارند و سپرده های بانکی و دریافت سود بانکی قانونی و معقول را برای سپرده های خود ترجیح دادند و اکنون خواهان امنیت در محل زندگی و کسب و کار خود هستند هم حق داد که با صحنه های زشت و رفتارهای هنجارشکن و ساختارشکن برخی از سپرده گذاران این موسسات، هر روز در شهر ایجاد می کنند مواجه نشوند.

تجمع و فحاشی به کارکنان بانک و توهین به مشتریانی که در شعبه حضور دارند بر کدام عیار اخلاق شهرنشینی و مدنیت تعریف شده و از کدام قانون عاریت گرفته شده است که سپرده گذاری که روزی به دنبال سود و سودای مادی حتی به اخطارهای کارشناسان هم توجه نکرده، امروز در میان کارکنان یک بانک، مدیر شعبه را به باد فحاشی می گیرد و شخصیت و اعتبار مدیریتی او را پایمال می کند؛ این حق و انصاف نیست.

باید به این گروه از سپرده گذاران - که شواهد نشان می دهد اندک هم هستند - گفت مشتریانی که در بانک حضور دارند همان زمان که سرمایه های خود را به موسسات اعتباری غیرمعتبر منتقل کردید، در بانک خود و بر مدار ضوابط قانونی و قواعد اصولی ریسک پذیری نظام بانکی کشور ایستادند، خود را نه فقط مشتری، بلکه عضو خانواده یک بانک معتبر و قانونی خود تلقی کرده و این اعتماد و امنیت را دوسویه حفاظت کردند، امروز مستحق رفتارهای ناشایست در سطح شهر و درون شعبه نیستند؛ و مطمئن باشید قانون و حقوق شهروندی در زمان لازم به این برخوردها پاسخ خواهد داد.

سپرده گذاران موسسات غیر مجاز که هتاکی می کنند و امنیت، شهر و فراتر از آن امنیت کل کشور را بر هم می‏زنند باید توجه کنند که بانک ها علاوه بر حفاظت از اموال و دارایی های مشتریان خود، در چارچوب مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی مشتریان خود به حفظ امنیت جانی و روانی مشتریان خود نیز بسیار حساس هستند و نسبت به این اهانت ها مسیرهای قانونی خود را طی خواهند کرد و از مجاری قانونی آن دفاع و حمایت می کنند.

اگر مدیریت یک بانک آمادگی خود را برای طراحی یک مکانیزم حقوقی و مالی اعلام کرده تا مطالبات سپرده گذاران موسسات غیرمجاز را -که کوچکترین نقشی در ایجاد آن نداشته است- اما به حکم این که این گروه از سپرده گذاران نیز اکنون به خانواده بانک ملحق شده‏‏ اند، پی گیری و پرداخت کند، شرط انصاف و اخلاق نیست که مورد هجمه و بی حرمتی قرار بگیرد
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
سلام
به نویسنده محترم این مقاله باید یادآوری کرد که تقریبا همه موسساتی که امروز سپرده گذاران آنها مالباخته شده اند، به هیچ وجه غیرمجاز نبوده اند.
حال بعضی فقط از وزارت تعاون مجوز داشته اند و برخی مثل کاسپین حتی از بانک مرکزی هم مجوز داشته اند.
بنابراین وقتی از اخلاق شهرنشینی، مدنیت یا قانونگرایی دم می زنیم باید از خود بپرسیم کجای اخلاق و تمدن و قانون اجازه می دهد، به شهروندی که پولش را با اعتماد به نهادهای رسمی حاکمیتی و مجوزها و نظارتهای آنها سپرده گذاری می کند، گفته شود حتی اصل پولت هم بازگردانده نمی شود.
حالا هم نه تنها نمی توانی اقدام قضایی کنی (چراکه وفق تصمیم سران سه قوه دعاوی حقوقی مختومه شده) بلکه اجازه اعتراض مسالمت آمیز مدنی هم نداری.
آیا امنیت و عدالت حق این شهروند نبوده است؟
آیا راهی برای بیان و مطالبه خواسته اش باقی مانده است؟
آیا وقتی دست به قلم می بریم بهتر نیست که با مطالعه و آگاهی بیشتری بنویسیم تا مبادا عمل ما مظلومیتی را نادیده بگیرد؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: