کد خبر: ۱۹۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 14
دانشگاه‌های علوم پزشکی که ارائه دهنده اصلی خدمات درمانی و بهداشتی هستند، راهکارهای جدیدی برای کنترل منابع مالی و هزینه‌های خود اتخاذ کرده‌
شفاآنلاین>سلامت> ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت این روزها تاکید می‌کنند محدودیت منابع و مشکلات اقتصادی در حوزه سلامت جدی است و برای جلوگیری از آسیب به بیماران و کاهش تاثیر فشار اقتصادی بر سلامت مردم باید چاره‌ای اندیشید.

به گزارش شفاآنلاین، دانشگاه‌های علوم پزشکی که ارائه دهنده اصلی خدمات درمانی و بهداشتی هستند، راهکارهای جدیدی برای کنترل منابع مالی و هزینه‌های خود اتخاذ کرده‌ و همچنان تاکید دارند افزایش هزینه بیماران و مراجعه به بیرون از بیمارستان(Hospital) برای تامین دارو و تجهیزات جزو خط قرمزهای مراکز درمانی است و در عین حال است مدیریت منابع و مصارف صورت گیرد.

نادرتوکلی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره می‌گوید: ممکن است نیاز باشد برای جراحی‌های گران‌قیمت و خدمات غیراورژانس نیاز به تدوین پروتکل داشته باشیم.

وی درگفت‌وگو می‌افزاید: خط قرمز طرح تحول نظام سلامت این است که بیمار برای خدمات مورد نیاز خود در بیمارستان‌ها تاجایی که ممکن است به بیرون از بیمارستان مراجعه نکند و تمام خدمات پاراکلینیک و تهیه تجهیزات پزشکی به صورت متمرکز در خود بیمارستان انجام شود. همچنین پرداختی خدمات مشمول طرح تحول از بیمه شهری ۱۰ درصد و در بیمه روستایی و عشایری بیش از پنج  درصد نشود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر عقب است، این امکان وجود دارد بیمارستان‌ها در تامین تجهیزات با مشکل روبرو شوند. البته با اخذ سیاست‌هایی که به صورت متمرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد، هر بیمارستانی که مشکل حیاتی در تامین تجهیزات اساسی خود داشته باشد حتما در اولویت قرار می‌گیرد. بیمارستان‌ها قبل از ساماندهی قیمت ارز، یک یا دو روز دچار اختلالات(Disorders) کوچکی شدند، اما با پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفت این مشکل نیز برطرف شد.

توکلی با اشاره به سیاست دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کنترل هزینه‌ها، بیان می‌کند: با توجه به اینکه هزینه‌های درمان بالا است، مهم‌ترین چیزی که در سیاست‌های کاری خود قرار داده‌ایم این است که ممکن است به اجبار برای بیماران غیر اورژانس و کسانی که در جراحی‌های آنها تجهیزات گران‌قیمت استفاده می‌کنند، نیاز باشد پروتکل‌ها و سهمیه‌هایی تدوین شود.

وی با اشاره به برنامه اجرای طرح ساماندهی ارجاع در بیمارستان‌ها، ادامه داد: با اجرای این طرح قرار است بیمارستان‌های سطح پایین خدمات فوق تخصصی ارائه ندهند؛ چون ممکن است باعث نیاز القائی شوند. بنابراین بیمارستان‌هایی که قرار است عمل‌های تخصصی و گران‌قیمت انجام دهند، سطح بندی می‌شوند تا این جراحی‌ها مانند تعویض مفصل و ... فقط در مراکز خاصی انجام شود. لازم است سیستم نظام‌مندی برای این نوع از جراحی‌ها داشته باشیم.

توکلی تاکید کرد: با این وجود خدمات اورژانسی، بیماران صعب‌العلاج و نیازمند عمل‌های جراحی حیاتی حتما انجام می‌شود. به نظر می‌رسد قرار است در سال ۹۷ در زمینه پروتکل برای داروهای گران‌قیمت و نظارت برای مصرف بهینه آنتی بیوتیک‌ها و سهمیه‌بندی عمل‌های جراحی گرانقیمت برنامه‌ریزی انجام شود.
باید مدیریت منابع انجام دهیم

سیدهادی میرهاشمی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره راهکارهای این دانشگاه برای کنترل هزینه‌ها در حوزه درمان توضیح می‌دهد و می‌گوید: برای تجهیزات سرمایه‌ای مانند سی تی اسکن، آنژیو و ... که در طولانی مدت جایگزین می‌شود، اقداماتی به تناسب نیازمندی‌های دانشگاه انجام می‌شود که مستقیم از طریق دانشگاه یا با کمک خیرین تهیه شود.

وی همچنین اضافه می‌کند: گفته شده است که بیمه‌ها نسبت به سال ۹۶، ۱۰ درصد کسری منابع دارند. اگر آنها نتوانند کمک کنند امیدواریم با مدیریت هزینه به چالش‌های بزرگ نرسیم. با توجه به اینکه تامین منابع ما ضعیف است، سیاست‌هایی در این زمینه اعلام شده است. به بیمارستان‌ها نیز گفته‌ایم که چگونه مدیریت منابع انجام دهند و هدررفت نداشته باشند.

میرهاشمی با بیان اینکه شعار ما این است که بازده دانشگاه را افزایش دهیم و کار بیشتری ارائه شود، می‌افزاید: آیا می‌توان کار بیشتری ارائه داد و دستمزد کمتری گرفت؟ طبیعتا نمی‌شود. ما محدودیت منابع داریم. قسمتی از آن را باید با صرفه‌جویی‌هایی مانند استفاده از کالاهایی که برندهای خاص هستند، اما هزینه خاصی را تحمیل نمی‌کنند، تنظیم راهنماهای بالینی به صورت دقیق از طرف وزارت بهداشت و گروه‌های علمی در دانشگاه‌ها به منظور کنترل مصرف دارو  انجام دهیم تا کاهش هدررفت منابع صورت گیرد و بتوانیم کسری ۱۰ درصدی منابع را تحمل کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح می‌کند: احتمال دارد امسال ۱۰ درصد از تمام پولی که قرار است از طرف بیمه‌ها دریافت شود نسبت به سقف سال ۹۶  کمتر شود، این موضوع هنوز ابلاغ نشده است، اما در این راستا با وزارت بهداشت جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم. شعار ما امسال افزایش بهره‌وری است، اما این موضوع هزینه دارد؛ بیمارستان نمی‌تواند خدمت ارائه دهد ولی پول آن را دریافت نکند.

میرهاشمی با اشاره به مطالبات زیاد بیمارستان‌ها بابت مصدومان حوادث ترافیکی، داروهای خاص و ...، می‌گوید: در حال حاضر میانگین زمان انتظار برای بستری شدن بسته به رشته‌های مختلف متفاوت است؛ با کاهش مدت زمان اقامت، چرخش تخت‌ها را بالا برده‌ایم، البته این موضوع یکی از چالش‌های ما است. ما دوست داریم چرخش تخت را بالا بریم تا بیماران کمتر انتظار بکشند، اما در صورت ادامه محدودیت منابع متاسفانه با وجود اینکه ممکن است بتوانیم مدت انتظار را کاهش دهیم، اما ممکن است دست‌مان برای ارائه خدمت بسته باشد.

وی ادامه می‌دهد: مجموعه مدت اقامت بیمار در بیمارستان و گردش تخت به یکدیگر متصل هستند. اگر مدت بستری کوتاه شود، به دنبال آن مدت اقامت و انتظار بیماران کاهش و از طرف دیگر چرخش تخت افزایش می‌یابد. ما باید پول بیشتری را به سلامت تخصیص دهیم و اگر این پول تامین نشود ما دچار مشکل می‌شویم. ما می‌توانیم تخت‌های بیمارستانی را خالی کنیم، اما ناچاریم به دلیل نداشتن بودجه آن را خالی نگهداریم.  این موضوع برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهدید به شمار می‌آید. با توجه به اینکه دانشگاه‌های تهران محل ارجاع هستند، نمی‌توانند بگویند این خدمات را ارائه نمی‌کنند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: