کد خبر: ۱۹۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 13
اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی شما اسیدی است پس باید آن را به سمت قلیایی سوق دهید
شفا آنلاین>تغذیه>اگر بدن کسی زیاد اسیدی بشود و او رژیم غذایی خود را تغییر ندهد می‌تواند زمینه‌ی مساعدی برای بیماری‌ها که شامل بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌شوند فراهم گردد.

به گزارش شفا آنلاین، اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی شما اسیدی است پس باید آن را به سمت قلیایی سوق دهید.

اگر حتی دانش متوسطی در تغذیه و سلامتی داشته باشید می‌دانید که غذا‌ها یا اسیدی هستند یا قلیایی. اگر در یک رژیم غذایی، میزان غذا‌های اسیدی زیاد باشد می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب(Inflammation) ایجاد کند.

همه‌ی ما سطحی از pH در بدن خود داریم که نقش مهمی در سلامتی ما دارد. سطح استاندارد pH ۷ هفت است. اگر این میزان کمتر از ۷ باشد، اسیدی تلقی می‌شود. یعنی احساس ناخوشی می‌کنیم و از مشکلات گوارشی و ... ناراحت خواهیم بود.

اگر بدن کسی زیاد اسیدی بشود و او رژیم غذایی خود را تغییر ندهد می‌تواند زمینه‌ی مساعدی برای بیماری‌ها که شامل بیماری‌های جدی مانند سرطان(Cancer) می‌شوند فراهم گردد.

از سویی دیگر، pH بالاتر از ۷.۴ خوب است. برای اینکه مطمئن شوید سطح pH شما به سمت قلیایی بیشتر است، باید غذا‌های اسیدی کمتر بخورید. در این مطلب به بهترین میوه‌ها و سبزی‌های غیر اسیدی اشاره می‌کنیم که باید نقش مهمی در تغذیه‌ی شما داشته باشند. اما اول لیستی از غذا‌های بسیار اسیدی به شما ارائه می‌دهیم:

غذا‌های پرپروتئین، نوشابه‌های گازدار، گوشت‌های فرآوری شده، گوشت تازه، تمام غذا‌های فرآوری شده، ماهی، قند و شکر، یک سری از محصولات لبنی و غلات.

اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی شما اسیدی است پس باید آن را به سمت قلیایی سوق دهید. اگر بدن کسی زیاد اسیدی بشود و او رژیم غذایی خود را تغییر ندهد می‌تواند زمینه‌ی مساعدی برای بیماری‌ها که شامل بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌شوند فراهم گردد.

ضمنا رژیم غذایی اسیدی موجب احساس خستگی و بیحالی شده و فرد دچار مه مغزی و اضطراب و جوش و آکنه(Acne) خواهد شد. همچنین فرد مدام دچار سرماخوردگی می‌شود.

اسفناج
اسفناج با ماهی و تخم مرغ ترکیب بسیار خوبی است و، چون سرشار از آهن است، انرژی را بالا می‌برد. اسفناج سرشار از کلسیم نیز هست و ضمنا بسیار قلیایی است و خاصیت ضد سرطانی دارد. پس تا می‌توانید اسفناج بخورید.

کلم برگ
کلم برگ بسیار شبیه اسفناج است و شما می‌توانید یک روز اسفناج بخورید و روز دیگر کلم برگ! این دو سبزی تشابهات زیادی دارند؛ هر دو سبزی برگ تیره هستند و هر دو کلسیم و آهن دارند، اما کلم برگ، از لحاظ مغذی بودن چگالی بیشتری داشته و بافت تُردتر و متفاوت‌تری دارد.

خیلی از کارشناسان کلم برگ را ملکه‌ی سبزیجات می‌نامند. ضمنا کلم برگ بسیار سیر کننده بوده و به عضله سازی کمک می‌کند. کلم برگ به این دلیل که بسیار قلیایی است باید در لیست بهترین سبزیجات غیر اسیدی قرار بگیرد.

موز
موز مشهور است به این که پتاسیم زیادی دارد، اما فقط این نیست؛ موز فیبر فراوانی هم دارد و این باعث می‌شود توصیه کنیم حتما آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مخصوصا اگر مشکلات گوارشی دارید. درست است که موز قند فراوانی هم دارد، اما باز هم جایگزین بسیار سالم‌تری برای هله هوله و خیلی از چیز‌های دیگری است که می‌خورید. موز از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، اسید فولیک، کلسیم، منگنز، نیاسین و منیزیم است.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین غذایی پُر نشاسته است، اما سبزی غیر اسیدی نیز هست که بدن‌تان را مجهز به ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌کند. سیب زمینی شیرین غنی از فیبر بوده و اگر مشکل فشار خون بالا دارید توصیه می‌کنیم حتما آن را مصرف کنید.

فیبر با رها کردن آهسته قند در جریان خون، بهتر می‌تواند قند خون را تنظیم کند. در نتیجه به جای اینکه انرژی فوری به شما بدهد و سپس ناگهان افت انرژی داشته باشید، سوختی یکنواخت فراهم می‌کند که می‌تواند ساعت‌ها شما را با انرژی نگه دارد.

گلابی
گلابی میوه‌ای است که ممکن است خیلی جذاب نباشد. اما باید زیبایی آن را پیدا کنید! گلابی میوه‌ای خوشمزه، نشاط آور و سرشار از مواد مغذی است. گلابی نسبت به خیلی از میوه‌ها و سبزی‌ها فیبر بیشتری دارد، یعنی به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری سیر بمانید که برای کاهش وزن عالی است و به بدن‌تان کمک می‌کند قند خونش را تنظیم کند.

گلابی حاوی ویتامین C. فراوانی است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. گلابی به دلیل اینکه غیر اسیدی است، التهاب را کاهش داده و دوست قلب است.

مارچوبه
مارچوبه سبزی فوق العاده مفیدی است که باید بیشتر مصرف کنید هرچند که باعث می‌شود ادارتان بودار شود! علتش این است که مارچوبه ترکیبات خاصی دارد که روی عده‌ای بیشتر از بقیه تاثیر می‌گذارد. به هر حال مارچوبه غیر اسیدی است و ارزشش را دارد که در رژیم غذایی‌تان باشد. مارچوبه سرشار از ویتامین K. است یعنی به لخته شدن خون کمک می‌کند. مارچوبه آنتی اکسیدان زیادی هم دارد و ضد التهاب است.

سیر
همه‌ی کارشناسان تغذیه اتفاق نظر دارند که می‌توانید هر روز سیر بخورید. اما دو مورد است که با شنیدن نام سیر به ذهن‌مان خطور می‌کند، اول اینکه چطور سیر را وارد رژیم غذایی روزانه کنیم و دوم اینکه با بوی دهان‌مان چه کنیم؟ پیدا کردن راه حل با خود شما! اما باید بدانید که سیر فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد و باید بیشتر آن را مصرف کنیم.

سیر بسیار مغذی بوده و حاوی منگنز، فیبر، سلنیوم، ویتامین C. و ویتامین B۶ است و علی رغم همه‌ی این‌ها بسیار کم کالری است. سیر محافظ سیستم ایمنی نیز هست، یعنی با سرماخوردگی مبارزه می‌کند. سیر فشارخون(blood pressure) را کاهش داده و ریسک بیماری قلبی را پایین می‌آورد.

هندوانه
هندوانه ۹۳ درصد آب است. یعنی می‌تواند پایه‌ی خوبی برای آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها باشد. هندوان بسیار کم کالری است، اما pH بالایی دارد، بنابراین راه بسیار خوبی برای پاسخ دادن به میل به شیرینی است بدون اینکه بدن را اسیدی کند یا قند اضافی داشته باشد.

سیب
سیب پُر از فیبر است که باعث می‌شود میوه‌ای بسیار سیر کننده باشد. سیب میوه‌ای بسیار متنوع است که روش‌های مصرف متنوعی هم دارد؛ می‌توانید آن را به اسموتی‌ها و سالاد‌ها اضافه کنید یا آن را بپزید و با آن پای سیب درست کنید یا حتی آن را در سوپ‌تان بریزید.

آوکادو
آوکادو به عنوان میوه‌ای سالم برای کاهش وزن به شهرت رسیده است، اما فقط همین نیست؛ آوکادو میوه‌ای غیر اسیدی است که باید در لیست میوه‌ها و سبزی‌های غیر اسیدی قرار بگیرد.

آوکادو یکی از میوه‌هایی است که شما را سیر می‌کند، زیرا فیبر و چربی زیادی دارد، البته از نوع خوب آن. آوکادو بسیار مغذی بوده و ویتامین K، اسید فولیک، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین B۶، و ویتامین E. دارد. آوکادو حتی از موز هم بیشتر پتاسیم دارد.

گریپ فروت
گریپ فروت مانند آوکادو فیبر زیادی دارد، بسیار کم کالری بوده و برای کاهش وزن عالی است. گریپ فروت دارای ترکیبات گیاهی زیادی است که می‌توانند ریسک بیماری‌های مزمن را کاهش داده و سیستم ایمنی(Safety system) را تقویت کنند. جالب است بدانید گریپ فروت در درمان مالاریا نیز کاربرد دارد.

خیار
خیار یکی از سبزیجاتی است که بچه‌ها خیلی آن را دوست دارند. خیار هم مانند هنداونه تقریبا ۹۵ درصد آب است که باعث می‌شود یک غذای کاملا غیر اسیدی برای زمانی باشد که می‌خواهید بدن را هیدارته و خنک کنید. خیار خاصیت ضد التهابی دارد، سرشار از فیبر است و بسیار کم کالری.

قارچ
قارچ‌های بسیار متنوعی وجود دارد که باعث می‌شود کسی نتواند بگوید من قارچ دوست ندارم! چون به هر حال هر کسی می‌تواند قارچ مورد علاقه خود را پیدا کند. قارچ جزو سوپرفودهاست و دلیل خوبی هم دارد؛ قارچ سبزی غیر اسیدی است که به کاهش وزن کمک می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، جلوی سرطان را می‌گیرد، گوارش را بهبود می‌دهد و ویروس‌ها را نابود می‌کند.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی واقعا تنوع دارد و می‌تواند در هر غذایی به خوبی جا بگیرد. ضمنا کمتر کسی پیدا می‌شود که گوجه فرنگی دوست نداشته باشد. گوجه فرنگی را چه میوه حساب کنید و چه سبزی، فواید آن همان است که باید باشد! گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و مفید برای سلامت قلب، بهبود بینایی، کاهش ریسک سرطان، بهبود گوارش و کاهش فشار خون بالاست.

کرفس
شاید تعجب کنید اگر بدانید کرفس یکی از سبزی‌هایی است که می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر به این سبزی آلرژی ندارید پس حتما باید آن را در رژیم غذایی‌تان جا دهید، زیرا غیر اسیدی است و ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، اسید فولیک، پتاسیم و کلسیم دارد و ریسک کلسترول بالا را پایین می‌آورد، التهاب را می‌کاهد، جلوی زخم را می‌گیرد و دوست کبد است؛ متقاعد شدید؟!

ضمنا کرفس نفخ را تسکین داده و به سلامت گوارش‌تان هم کمک می‌کند، با عفونت‌ها می‌جنگد، عفونت‌های سیستم ادراری را درمان می‌کند و حتی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد؛ حالا حتما قانع شده‌اید!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: