کد خبر: ۱۹۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 13
در حال حاضر تقریبا پروتکل ها و دستورالعمل های مربوط به درمان و بازتوانی الکل تدوین شده است
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از برگزاری کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر تقریبا پروتکل ها و دستورالعمل های مربوط به درمان و بازتوانی الکل تدوین شده است.

به گزارش شفا آنلاین، فرید براتی سده افزود: بیشترین ماده روانگردان مصرفی در کشور الکل است و افراد به دلایل مختلف، آن را مصرف می کنند بنابراین بحث پیشگیری آن خیلی جدی است.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم تا با همکاری کمیته ملی مقابله با مصرف الکل در وزارت کشور روی پیشگیری آن تمرکز کنیم و علاوه برآن بحث های مربوط به کارزار را نیز داشته باشیم.

براتی خاطرنشان کرد: با برنامه های پیشگیرانه از مصرف الکل می خواهیم هشدارهای لازم را به خانواده ها بدهیم چراکه مضرات سلامتی الکل بیشتر از مواد مخدر و محرک بوده و درمان آن نیز سخت تر و مشکل ساز تر و هزینه برتر است.

به گفته رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، مصرف مشروبات الکلی موجب بروز بیماری هایی مانند سیروز کبدی می شود.

براتی سده اظهار داشت: اعتیاد(Addiction) به الکل غیر از مشکلات اجتماعی ، مشکلات سلامت فردی جبران ناپذیری ایجاد می کند بنابراین لازم است که بیش از پیش روی آن برنامه ریزی کرد و مانور داد .

وی گفت: مجوز فعالیت نخستین مرکز درمان الکلیک ها در استان تهران و کشور ، چند سال پیش از سوی بهزیستی صادر شد و این مرکز با همکاری خیریه 'تولدی دوباره' در غرب تهران فعال شد.

سپس وزارت بهداشت با راه اندازی چند مرکز به صورت سرپایی، فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد و اکنون این وضعیت است. به هر حال اگر لازم باشد ما نیز در این زمینه ورود می کنیم.

دو پروتکل برای مشروبات الکلی
رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد 6 ماه دوم امسال احتمالا الگوی مصرف مواد تغییر می کند بنابراین کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی را برگزار می کنیم و برای برگزاری آن نیز با کمیته ملی مقابله با مصرف الکل در وزارت کشور ، هماهنگ می کنیم.

براتی سده تصریح کرد: یک پروتکل درمان اعتیاد به الکل از سوی وزارت بهداشت(Ministry of Health) و یک پروتکل نیز از سوی بهزیستی آماده شده است. وزارت بهداشت پروتکل خود را در مراکز سرپایی مراکز الکل و اعتیاد تحت پوشش خود اجرا می کند.

وی اضافه کرد: بطورمثال مرکز مطالعات ملی اعتیاد در خیابان قزوین تحت نظارت وزارت بهداشت است که در آنجا یک اتاق برای درمان الکلیک ها دارند. اگر هم برای معتادان به مصرف الکل نیاز به مراکز بستری باشد بخشی از آن مربوط به وزارت بهداشت است و اگر از ما نیز کمک بخواهند، همکاری می کنیم اما بهزیستی بیشتر در زمینه بازتوانی مسئولیت دارد.

رئیس درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: دستورالعمل بازتوانی معتادان به مصرف الکل نگاشته و به وزارت کشور، ارائه شده است چون آنها از ما خواستند. نگارش این دستورالعمل تعهد ما به کمیته ملی مقابله با مصرف الکل در وزارت کشور بوده که انجام شده و اکنون باید اجرا شود.

براتی سده افزود: اما بحث درمان و بازتوانی ، یک جنبه کار است و جنبه مهم تر مقابله با مصرف الکل مربوط به پیشگیری است چراکه مصرف الکل خیلی زیاد است.

نتایج پیمایش 95
طبق آخرین پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد -که نتایج آن سال 95 اعلام شد- با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الکل پایین تر باشد اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.

در این پیمایش، مصرف همزمان الکل و مواد و مصرف همزمان داروهای بدون تجویز پزشک (دارومخدرها) با مواد، مشاهده شد که نگرانی مسئولان امر را برانگیخت.

همچنین نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نشان داد که شیوه مصرف الکل در هفته گذشته در جمعیت 14 تا 64 سال ، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا که 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال کشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش)، الکل مصرف کرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می رسید. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الکل نیست.

طبق این مطالعه، مصرف الکل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد به آن معنا که درصد بالایی از مصرف کنندگان الکل به مردان اختصاص دارد.

این پیمایش، روی 61 هزار تن در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراکنده در سراسر کشور و در سه طبقه جمعیتی کم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور در جمعیت عمومی - روستایی و شهری - انجام شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار