کد خبر: ۱۹۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 12
عدالت در امور مهم ترین مولفه موفقیت در اجرای طرح جامع مجمع سلامت است و اگر بی عدالتی در رفتارمان باشد، دلسردی و بی اعتمادی را در پی دارد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل مولفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت، عدالت محوری را عامل موفقیت و پیشبرد اهداف مجمع سلامت دانست و گفت: پایداری مجمع سلامت، در گروی سازماندهی تمام افراد جامعه است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مهدی گلمکانی در نخستین مجمع سلامت خراسان شمالی در سالن گلشن بجنورد اظهار کرد: عدالت در امور مهم ترین مولفه موفقیت در اجرای طرح جامع مجمع سلامت است و اگر بی عدالتی در رفتارمان باشد، دلسردی و بی اعتمادی را در پی دارد.

وی دلیل توجه به عدالت در اجرای این طرح را، مردمی بودن مجمع سلامت دانست و با تاکید بر هماهنگی و مشارکت همه اقشار جامعه در موفقیت آن خاطرنشان کرد: در صورت محرومیت افراد و عدم برخورداری آن ها از مولفه های سلامت، نمی توانیم به اهداف تعریف شده در این طرح برسیم.

وی با اشاره به اینکه برای اجتماعی شدن باید مشارکت سازماندهی شده تمام افراد جامعه را داشته باشیم، اضافه کرد: این امر مستلزم طراحی یک ساختار پایدار است که در طرح مجمع ملی سلامت ۱۲ سال قبل این طرح در شهرداری تهران پیش بینی شده است.

گلمکانی با بیان اینکه همکاری و همراهی همه بخش‌ها در اجرای طرح‌های سلامت مهم است، افزود: برای ادامه حیات و فعالیت مجمع سلامت، همه باید احساس مسئولیت کنند و فقط ۲۰ درصد مسئولیت این طرح سهم دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) است.

وی با بیان اینکه جنس مسائل سلامت، فرهنگی است، اضافه کرد: به این مهم در مقاله‌ای توسط رهبر معظم انقلاب اشاره شده و انتظار می‌رود رسانه‌ها و همه نهادهای فرهنگی مشارکت حقیقی در حوزه سلامت داشته باشند.

وی همچنین خطاب به استانداران و نقش آن‌ها در موفقیت اجرای مجمع سلامت خاطرنشان کرد: استانداران به عنوان رئیس مجمع سلامت از فرمانداران بخواهند که این مجامع را در شهرستان‌ها تشکیل دهند.

مدیرکل مولفه‌های اجتماعی وزارت بهداشت(Ministry of Health) مجمع سلامت را فرآیندی دانست که پایه و اساس آن را کانون تشکیل می دهد.

گلمکانی با بیان اینکه کانون ها در محله ها فعالیت می کنند، افزود:  در طرح های اجتماعی باید به صورت پایدار و خودجوش از پتانسیل مردمی استفاده شود. پایه منشور اخلاقی برای حرکت مردمی این است که جامعه تفهیم شود. منفعت برای خود فرد و خانوده است.

وی با تاکید بر اینکه در دین مبین اسلام توجه ویژه ای به حوزه سلامت شده است، خاطرنشان کرد: مشارکت در بحث سلامت نیازمند تمرین است.

مدیرکل مولفه های اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: خداوند از مومنان می خواهد در تقویت هنجارها، مبارزه با ناهنجاری را در دستور کار قرار دهند و در بسیاری از واجبات دین مانند نماز، مشارکت اجتماعی واجب و امری ضروری است.

گلمکانی با اشاره به اینکه سلامت امروزه فقط به معنی نبود بیماری نیست، آن را دارای ابعاد اجتماعی، روحی و روانی زیادی دانست که در صورت تعادل آن فرد بالقوه می تواند خود را با جامعه تطبیق دهد.

وی در بخشی از سخنان خود به شعار سازمان بهداشت جهانی(WHO) مبنی بر سلامتی برای همه و هه جا، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، عوامل اقتصادی اجتماعی و محیطی بیش از ۸۰ درصد از سلامت را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

وی بیشترین چالش های حوزه سلامت را مربوط به عوامل اجتماعی، اقتصادی و محیطی دانست و ادامه داد: برای بررسی معضلات اجتماعی مربوط به حوزه سلامت، این مجمع راه اندازی شده که در قالب آن افراد شناخت بیشتری نسبت به حوزه سالم زندگی کردن پیدا می کنند.

مدیرکل مولفه های اجتماعی وزارت بهداشت مهم ترین ویژگی مجمع سلامت را مردمی بودن آن دانست و تصریح کرد: در قالب اجرای این مجمع همه افراد در محلات همدیگر را می شناسند و این خود ویژگی فعالیت مجمع مردمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز سرمایه گذاری در حوزه سلامت را عامل کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت جامعه عنوان کرد.

دکتر علی حق بین با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری درحوزه سلامت علاوه بر دستاوردهای ارزشمند متعدد، عامل کاهش معضلات اجتماعی نیز می باشد، اظهار کرد : افزایش سرمایه های اجتماعی برای اجتماعی کردن سلامت ضروری است و با توانمند کردن جامعه از طریق افزایش آگاهی و اطلاعات، بهینه کردن ارتباطات و تعاول با تشکیلات اجتماع محور می توانیم جامعه و سلامت اجتماعی را بیمه کنیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد سرمایه های اجتماعی، مشارکت خود به خودی افزایش می یابد و با افزایش مشارکت، معضلات به حداقل می رسد.

وی با بیان اینکه بیش از  ٧٥ درصد مولفه های سلامت به دیگر ارگان ها مرتبط است، خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است که در کاهش هزینه ها بسیار مؤثر است.

حق بین تغییر سبک زندگی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مجمع سلامت استان مؤلفه های مؤثر بر سلامت را جستجو می کند و در پی اصلاح و بهبود آن هاست.

وی افزود: سلامت از خودمراقبتی آغاز می شود و برای حفظ و ارتقای آن باید برنامه ریزی کافی داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: