کد خبر: ۱۹۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 12
آمارها نشان می‌دهد علاقه افراد به ازدواج دائم در حال کاهش بوده در صورتی که جمعیت در سنین ازدواج ما در حال افزایش است
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد علاقه افراد به ازدواج دائم در حال کاهش بوده در صورتی که جمعیت در سنین ازدواج ما در حال افزایش است.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن موسوی‌چلک در حاشیه همایش آموزشی رویکردهای نوین در حوزه اجتماعی که به میزبانی سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مراکز بازپروری معتادان تعدادی از بهزیستی و بخشی دیگر از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند، گفت: خدمات این مراکز   براساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی است که توسط ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب می‌شود و در حوزه درمان بر اساس پروتکل درمان و سند درمان اجتماعی است و در حوزه درمان هم بر اساس سند جامع پیشگیری خدمات ارائه می‌شود. استدلال این است که این خدمات و پروتکل‌ها کاملا تخصصی ساخته شده است اما همیشه آنچه که نوشته می‌شود عینا اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: همه تلاش‌ها بر این است که فعالیت‌ها به حد استاندارد برسد و به همین دلیل هم در مجموعه ستاد مبارزه موادمخدر و وزارت بهداشت(Ministry of Health) و بهزیستی همه مراکز هر سه ماه یک بار مورد نظارت قرار می‌گیرند و نقاط قوت و ضعفش را بررسی می‌کند و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط ارائه می شود و در چند سال اخیر تلاش بیشتری شده است که نظم علمی بیشتر در این مرکز وجود داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه مددکاری اجتماعی اینکه بگوییم چه تعداد ساعت باید کار شود، وجود ندارد و برحسب شرایط فرد این خدمات ارائه می‌شود و آنچه که مهم است این است که برنامه ریزی‌هایی که صورت ‌گیرد، کمک می‌کند افراد در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین شکل به جامعه برگردند و این نگاهی است که در سازمان بهزیستی برای توانمندسازی افراد وجود دارد و این را محدود به یک بازه زمانی نکردیم.

این مسئول افزود: آنچه که نشانه موفقیت یک سازمان اجتماعی است، این است که بتواند در کمترین زمان ممکن، به بهترین شکل افراد را به جامعه برگرداند. همچنین دو گروه افراد را داریم؛ یک سری افرادی است که تحصیلات عالیه و مرتبط دارند و گروهی دیگر که تحصیلات عالیه ندارند و تجربه دارند و اعتقاد ما این است که کسی که تحصیلات ندارد باید در این زمینه دوره‌های دانشگاهی شرکت کنند و کسی که دانش این رشته را دارد باید تجربه این حوزه را کسب کند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی(Social workers) ایران افزود: در حوزه اجتماعی با موضوعاتی سر و کار داریم که موضوعات ثابتی نیستند و برای مثال کودکان خیابانی و شبکه مجازی موضوع جدی برای ما نبود، اما امروز این مورد مهم این است که مددکاران اجتماعی را به روز کنیم و به‌روزرسانی دانش مددکاران اجتماعی هم در دانشگاه‌ها با تغییر سر فصل‌ها و سازمان‌های اداری با دوران ضمن خدمت که می‌تواند توانایی علمی مددکاران را افزایش پیدا می‌کند و آنچه که امروز شاهد هستیم بسیاری از پست‌های حوزه مددکاری اجتماعی با افراد غیر متخصص پر شده است و پس از این دولت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از متخصصان هر دانشی در این زمینه بهره گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طلاق یک جزیره نیست، بلکه  پدیده اجتماعی است که عوامل مختلفی باعث بروز آن می‌شود، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به توانایی زوجین برای ایجاد یک زندگی خوب و مشاوره پیش از ازدواج می‌شود اما آموزش مشاوره ازدواج را باید از دورن خانواده‌ها و مدارس شروع کنیم و این مستلزم این است که آموزش و پرورشی داشته باشیم که تفکر اجتماعی داشته باشد و امور اجتماعی در اولویت آموزش و پرورش باشد. طبیعتا بخش دیگر تسهیل دسترسی مردم به خدمات اجتماعی است که ارزان‌تر و راحت تر در خدمت مردم قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: مردم تصور دارند که زندگی اجتماعی نیاز به سواد اجتماعی ندارد این در حالی است که برای داشتن زندگی بهتر نیازمند داشتن دانش اجتماعی و سواد اجتماعی هستیم و طبیعتا مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند در این زمینه کمک کند. همچنین می‌توان اذعان داشت که در طی ۶ سال   گذشته ازدواج ۳۳ درصد تغییرات منفی داشت و طلاق ۲۲ درصد تغییرات مثبت داشت که این بیانگر است که علاقه افراد به ازدواج دائم در حال کاهش است در صورتی که جمعیت در سنین ازدواج ما در حال افزایش است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: