کد خبر: ۱۹۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 12
اخیرا خبرهایی دراین خصوص مطرح شده مبنی بر اینکه در روند توزیع داروهایی وارداتی بیماران خاص مشکلاتی به وجود آمده است، البته وزارت بهداشت زمینه ای را فراهم کرده که بتوان از تولیدات داخلی برای اکثر بیماری ها استفاده کرد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت مشکلات پیش آمده برای بیماران تالاسمی را پیگیری می کند.

به گزارش شفا آنلاین، محسن علیجانی در خصوص مشکلات بیماران تالاسمی  به دلیل کمبود دارو و فوت چند بیمار، گفت: اخیرا خبرهایی دراین خصوص مطرح شده مبنی بر اینکه در روند توزیع داروهایی وارداتی بیماران خاص مشکلاتی به وجود آمده است، البته وزارت بهداشت زمینه ای را فراهم کرده که بتوان از تولیدات داخلی برای اکثر بیماری ها استفاده کرد؛ هرچند که برای تزریق داروهایی مورد نیاز بیماران تلاسمی هنوز رغبت برای استفاده از نوع وارداتی وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جزییات مربوط به مشکلات درمانی بیماران تالاسمی(Thalassemia) باید توسط وزارت بهداشت و درمان مشخص شود، افزود: وزارت بهداشت باید دلیل این مشکل را کارشناسی شده توضیح دهد، البته کمیسیون بهداشت و درمان این مسئله را پیگیری می کند؛ زیرا بیماران تلاسمی از دسته بیماران خاص بوده که درتامین داروهایی خود باید هزینه های بسیاری را متحمل شوند.

وی تصریح کرد:  اگر  نظر کارشناسی وزارت بهداشت این باشد که  برای یک بیماری خاص بین داروی داخلی و خارجی کیفیتی دارویی بالاتر بوده و یا اثر درصد بخشی بیشتری دارد، به طورحتم باید از نوع وارداتی آن استفاده کرد؛ اما با توجه به ارتباط نمایندگان با تولید کنندگان دارو و مسئولان وزارت بهداشت بارها مشخص شده است که دراکثر موارد تولیدات داخلی کیفیت بالاتری داشته و دربرخی شرایط صادرات هم وجود دارد.

علیجانی با اشاره به اینکه مجلس از منفعت بیماران در استفاده از داروهای وارداتی حمایت می کند، گفت: اما به طورکلی درحیطه داروو خدمات پزشکی درجایگاه بسیار قابل قبولی قرار دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: داروی مورد نیاز بیماران خاص باید به میزان کافی دراختیار آنها قرارگرفته و اینکه هزینه ها نیز باید به طورکامل توسط بیمه ها پرداخت شود.

آمارهای وزارت بهداشت(Ministry of Health) نشان می دهد که در حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که نیازمند مراقبت های دارویی و درمانی هستند. بیشترین داروی مصرفی این بیماران، داروی تزریقی آهن زدا است که بعد از تزریق خون و برای جلوگیری از بالا رفتن آهن بدن، می بایست مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که در سال های گذشته، این بیماران فقط نوع خارجی این دارو به نام «دسفرال» را در اختیار داشتند، اما چند سالی است که نوع ایرانی این دارو با نام «دسفوناک»، در اختیار بیماران تالاسمی قرار دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: