کد خبر: ۱۹۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 11
چاقی مفرط در نتیجه عوامل مختلفی بروز می‌کند در نتیجه درمان آن نیز متفاوت است. در واقع انواع مختلفی از چاقی داریم که اگر افراد مبتلا تحت نظر یک متخصص باشند می‌توانند آن را کنترل کنند.
شفاآنلاین>سلامت>چاقی مفرط ناشی از اختلالات غدد درون ریز معمولاً به کم کاری تیروئید و بیماری کوشینگ مربوط می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،چاقی مفرط در نتیجه عوامل مختلفی بروز می‌کند در نتیجه درمان آن نیز متفاوت است. در واقع انواع مختلفی از چاقی داریم که اگر افراد مبتلا تحت نظر یک متخصص باشند می‌توانند آن را کنترل کنند.

به این معنی که چاقی مفرط به معنای ناامیدی از کاهش خیلی از افراد شکایت دارند که اطرافیانشان بیش از آن‌ها پرخوری می‌کنند، اما لاغر هستند و یا اینکه با خوردن آب نیز چاق می‌شوند و غیره.

برای مقابله با هر مشکلی ابتدا لازم است که علل و عوامل آن شناسایی شود. در خصوص چاقی نیز همین‌طور است. اگر علت اصلی مشکل ریشه یابی نشود ممکن است با وجود رژیم و ورزش نیز لاغری حاصل نشود. در این مطلب انواع مختلف چاقی مفرط را عنوان و بررسی می‌کنیم. اگر قصد لاغر شدن دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرده و در ابتدا علت چاقی‌تان را مشخص کنید. در گام بعدی با نظر پزشک درمان خود را آغاز کنید.

چاقی مفرط ژنتیکی

حتماً متوجه شده‌اید که در برخی خانواده‌ها تمام اعضا دچار چاقی مفرط هستند. این مسئله نشان دهنده دو موضوع است:

اول اینکه علت چاقی اعضای خانواده از عادت‌های غذایی نامناسب ناشی می‌شود.

دوم اینکه منشأ چاقی این افراد مسائل ژنتیکی است.

با این حال مسئله ژنتیک نباید مانع از تلاش افراد برای کنترل وزن باشد. با وجود اینکه این افراد با سختی‌ها و مشکلات بیشتر برای کاهش وزن روبه رو هستند، اما روش‌های مؤثری نیز وجود دارد که بتوانند وزن خود را کنترل کنند. این افراد باید تحت نظر پزشک و با نظر متخصص شروع به کاهش و کنترل وزن کنند.

چاقی مفرط ناشی از تغذیه

افرادی که از اضطراب یا دیگر مشکلات روحی روانی رنج می‌برند برای رسیدن به آرامش شروع به خوردن می‌کنند. در حالت کلی افرادی که از چنین مشکلاتی رنج می‌برند بیشتر به سمت خوردن مواد غذایی شیرین و چرب گرایش نشان می‌دهند. برای مقابله با این وضعیت بهتر است که در عین حال که رژیم می‌گیرید تحت روان درمانی نیز باشید.

چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته شده است. علت اصلی آن نیز به زندگی بی تحرک و تغذیه پرکالری مربوط می‌شود. در عوض می‌توان به سادگی با این علت مقابله کرد. چون به سبک زندگی مربوط می‌شود و می‌توان با اندکی اراده آن را کنترل کرد. لازم است که رژیم و عادت‌های غذایی کنترل شود. با این وجود، افرادی که از چاقی مفرط ناشی از تغذیه رنج می‌برند می‌دانند که مقابله با این مشکل چندان ساده نیست.

چون این مسئله با یک سال رژیم گرفتن و باشگاه رفتن برطرف نمی‌شود. باید در تمام طول زندگی سبک زندگی سالمی داشت. با گذشت زمان سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود؛ بنابراین لازم است که در حفظ عادت‌های صحیح جدی بود.

چاقی عصبی
عمل غذا خوردن باعث ایجاد لذت می‌شود. در نتیجه افرادی که از اضطراب یا دیگر مشکلات روحی روانی رنج می‌برند برای رسیدن به آرامش شروع به خوردن می‌کنند. در حالت کلی افرادی که از چنین مشکلاتی رنج می‌برند بیشتر به سمت خوردن مواد غذایی شیرین و چرب گرایش نشان می‌دهند.

برای مقابله با این وضعیت بهتر است که در عین حال که رژیم می‌گیرید تحت روان درمانی نیز باشید. روان‌پزشک یا روانکاو می‌تواند به کنترل استرس و فشار‌های روحی روانی کمک کند و انرژی‌تان را به کار‌های دیگری غیر از غذا خوردن هدایت کند. روند درمانی برای این قبیل افراد اندکی پیچیده است، چون باید یکی از منابع لذت جویی خود یعنی غذا خوردن را کنار بگذارند.

چاقی مفرط ناشی از غدد درون ریز
چاقی مفرط ناشی از اختلالات غدد درون ریز معمولاً به کم کاری تیروئید و بیماری کوشینگ مربوط می‌شود. سیستم غدد درون ریز آن‌گونه که باید درست عمل نمی‌کنند و این مسئله باعث اختلالات هورمونی می‌شود. در کم کاری تیروئید این غده هورمون کافی برای سوخت و ساز درست مواد غذایی تولید نمی‌کند. در خصوص سندرم کوشینگ غده فوق کلیوی بیش از اندازه هورمون تولید می‌کند.
چاقی مفرط ناشی از ترموژنتیک

وزن ما به طور مستقیم با کالری‌های دریافتی از مواد غذایی و میزانی که می‌سوزانیم ارتباط دارد. بدن باید به دمایی برسد که حرارت لازم را برای سوخت و ساز تولید کند. اگر دمای بدن به حد لازم نرسد هر آنچه مصرف کنید به افزایش وزن منجر می‌شود.

یعنی حتی اگر رژیم بگیرید و میزان مواد غذایی مصرفی را کاهش دهید به هدفتان نمی‌رسید و حتی ممکن است به دلیل رژیم سخت بدن در معرض آسیب قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است که یک پزشک متخصص وضعیتتان را بررسی کند. یادتان باشد که مشکل چاقی بسیار جدی‌تر از یک مسئله صرفاً زیبایی است؛ بنابراین حتماً با نظر پزشک متخصص به سمت کنترل وزن خود بروید.
برچسب ها: سلامت ، چاقی ، تیروئید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: