کد خبر: ۱۹۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
جهت پیشگیری از این مسئله که سبب ترس و ناامنی در جامعه می‌شود خانواده‌ها باید آگاهی کامل داشته باشند بنابراین آموزش در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یک روانشناس با اشاره به اینکه  روش‌های فرزندپروری مستبدانه سبب پرورش خشونت در کودکان می‌شود، گفت: مهارت نه گفتن را به فرزندانتان بیاموزید تا به درخواست‌های دیگران به راحتی پاسخ مثبت ندهند.

به گزارش شفا آنلاین:حسین بهلولی با اشاره به اینکه آسیب به کودکان به ویژه آزار جنسی،<Sexual harassment> قتل یا هردو از مهم‌ترین مسائل اجتماعی به شمار می‌روند، گفت: جهت پیشگیری از این مسئله که سبب ترس و ناامنی در جامعه می‌شود خانواده‌ها باید آگاهی کامل داشته باشند بنابراین آموزش در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در مورد افرادی که مرتکب این جرایم می‌شوند عوامل روانشناختی مختلفی می‌تواند زمینه ساز شخصیت آنها  در کنار محیط‌های اجتماعی نامناسب باشد، افزود: روش‌های فرزند پروری مستبدانه در دوران کودکی که سبب پرورش خشونت در کودکان می‌شود شامل سوءاستفاده جنسی در کودکی،  عوامل ژنتیکی و ارثی از دوران کودکی، زندگی در کنار محیط‌های اجتماعی نامناسب و ناایمن در حواشی شهرها و پس از آن آسیب‌هایی مانند اعتیاد، بیکاری دست در دست هم می‌دهند تا در آینده برخی از افراد دچار اختلالاتی مانند شخصیت‌های ضد اجتماعی، اختلالات پدوفیلیا و … شوند.

بهلوی تاکید کرد: این افراد باید توسط روان‌درمانگر و روانپزشک مورد درمان مناسب قرار گیرند همچنین این نکته قابل اهمیت است که افراد مبتلا به پدوفیلا در جامعه ممکن است به صورت عادی زندگی کنند و شناخته نشوند به همین خاطر خانواده‌ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا فرزندانشان دچار چنین آسیب‌هایی نشوند همچنین نقش نهادهای اجتماعی برای جلوگیری از این آسیب‌ها نیز باید در نظر گرفته شود.

این روانشناس اضافه کرد: نقش نهادهای اجتماعی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها در فرهنگ‌سراها ، خانه‌های سلامت و سرای محله‌ها است تا با ارائه آموزش توسط روانشناسان و مددکاران اجتماعی به خانواده‌ها بتوانند آنها را با این اختلالات آشنا و آموزش لازم جهت پیشگیری از این حوادث را به فرزندان خود ارائه دهند.

وی در خصوص آموزش‌های لازم به خانواده‌ها جهت پیشگیری از تجاوز و آزار جنسی اظهار کرد: به کودکان خود آموزش دهید قبل از رفتن به محیط بیرون حتما شما را در جریان قرار دهند و بگویند که کجا می‌روند تا اگر اتفاقی پیش آمد از مکان آنها با خبر باشید.

بهلولی ادامه داد: توجه داشته باشید که دوستان کودکان شما چه کسانی هستند و با خانواده‌های آنها آشنا شوید زیرا می‌تواند یکی از اعضای خانواده آنها دچار اختلال باشد و از کودک شما سو استفاده کند.

این روانشناس در توصیه به والدین گفت: وقتی در محیطی مانند پارک‌ها می‌روید مراقب باشید فرزندتان دور نشود و در دید شما باشد تا بتوانید از آنها مراقب کنید، به کودکان خود یاد دهید که به جز خانواده به افراد غریبه اعتماد نکنند زیرا اشخاصی که از کودکان سوءاستفاده جنسی می‌کنند ابتدا سعی می‌کنند اعتماد کودکان را جلب کنند.

وی خاطرنشان کرد: به کودکان خود آموزش دهید اندام خصوصی دارند که به‌جز پدر و مادر فرد دیگری اجازه ندارد این اندام‌ها را ببیند یا لمس کند، همچنین به فرزندان خود آموزش دهید در مورد مسائلی که برایش در محیط بیرون یا مهمانی‌ها پیش می‌آید توضیح دهند و یا اگر اتفاقی پیش آمد به شما حتما اطلاع دهند تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

بهلولی گفت: اگر فرد یا افراد شروری در اطراف خانه شما زندگی می‌کنند به کودکان خود یاد دهید که به هیچ عنوان به سمت این افراد نروند و تماس برقرار نکنند و همواره خودتان مراقب آنها باشید مخصوصا در محیط بیرون که کودکان برای بازی وقت زیادی را در این محیط‌ها می‌گذرانند.

این روانشناس عنوان کرد: اگر برای فرزندتان سرویس مدرسه گرفته‌اید سلامت روحی و روانی راننده سرویس بسیار اهمیت دارد که چگونه فردی است و سابقه کیفری و قضایی نداشته باشد. همچنین مهارت نه گفتن را به فرزندانتان بیاموزید تا به درخواست‌های دیگران به راحتی پاسخ مثبت ندهند.

وی ادامه داد: سعی کنید همیشه در جیب فرزندتان کارتی که حاوی شماره تلفن‌های شماست، بگذارید که اگر او را گم کردید بتواند کارت را به فردی بدهد که با شما تماس بگیرد.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: