کد خبر: ۱۹۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 06
بانک مرکزی با هدف یکسان سازی رویه صدور دسته چک و مولفه ها و خصیصه های محتوایی و امنیت آن در شبکه بانکی، 28شهریور ماه 96 طرح ملی صیاد را اجرایی و اعلام کرد که از نیمه اردیبهشت ماه 97 از پذیرش چک های قدیمی در سامانه چکاوک که به تراکنش چک ها اختصاص دارد، خودداری می شود.
شفاآنلاین>بیمه و بانک>مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، شهریور 97 را آخرین فرصت بانک ها برای هماهنگی با سامانه جدید صیاد برای صدور دسته چک های جدید عنوان کرد و گفت: پس از شهریور ماه چک های مدت دار تنها در شعب صادر کننده قابل پیگیری هستند.
به گزارش شفاآنلاین،بانک مرکزی با هدف یکسان سازی رویه صدور دسته چک و مولفه ها و خصیصه های محتوایی و امنیت آن در شبکه بانکی، 28شهریور ماه 96 طرح ملی صیاد را اجرایی و اعلام کرد که از نیمه اردیبهشت ماه 97 از پذیرش چک های قدیمی در سامانه چکاوک که به تراکنش چک ها اختصاص دارد، خودداری می شود.

برخی بانک ها طی روزهای گذشته به مشتریان خود اعلام کرده اند که مهلت اعلام شده بانک مرکزی برای جمع آوری چک های قدیمی به تعویق افتاده است که مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی امروز (یکشنبه) با تایید آن، مهلت جدید بانک ها برای تعویض دسته چک مشتریان را شهریور ماه امسال اعلام کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، مسعود رحیمی گفت: پس از یکسان‌سازی طرح، محتوا و ابعاد دسته‌چک از بهمن ماه سال 1395 و راه‌اندازی سامانه صیاد، بانک مرکزی به عنوان گام بعدی در جهت تکمیل پروژه و ایجاد نظم در شبکه بانکی تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1397 را برای عدم پذیرش چک‌هایی با طرح قدیم و متفاوت در سامانه چکاوک درنظر گرفت.

وی افزود: با توجه به ابعاد گسترده طرح صیاد و لزوم اعطای فرصتی به بانک‌ها برای هماهنگی با سامانه جدید و انجام اقدامات لازم به صورت کامل و همچنین حجم بالای چک‌های قدیمی در دست مردم، تاریخ مدنظر تمدید شد.

وی با یادآوری اینکه حجم بالای چک‌های قدیمی موجود در دست مردم و نپذیرفتن چک‌ها در چکاوک منجر به ایجاد اختلال و تشویش در شعب و جامعه خواهد شد، اظهار داشت: بنابراین با اعطای فرصتی به منظور تعیین تکلیف چک‌‌های قدیمی به دنبال کاهش تبعات مردمی هستیم ضمن آنکه پس از شهریور ماه چک‌های مدت‌دار فقط در شعب بانک صادرکننده قابلیت تعیین‌ تکلیف را دارند.

وی یادآور شد: بانک مرکزی در گذشته نیز طرح های بزرگی همچون چکاوک را اجرا کرده و در تمامی آن‌ها سعی داشته کمترین اختلال و نابسامانی در فرآیند اجرایی داشته باشد؛ با اجرایی شدن سامانه صیاد به شکل کامل، با توجه به کارکرد و ثمرات ارزنده آن مثل امکان استعلام و اعتبارسنجی، افزایش امنیت و کاهش جعل و کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته ‌چک پیش از صدور آن؛ می‌توان شرایط را برای بازگشت اعتبار به چک فراهم آورد.

این مسئول در بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به ابعاد گسترده طرح و حجم بالای شعبه های بانکی، راه‌اندازی صیاد در کشور کار بسیار بزرگی بوده و آنچه برای بانک مرکزی حائز اهمیت است، پیشبرد هرچه بهتر امور برای بهره‌مندی از عواید حاصل از اجرای آن است اما برخی از بانک‌ها که تعداد زیادی هم نیستند، تاکنون شرایط لازم را برای اجرای سامانه صیاد به صورت کامل فراهم نکرده‌اند.‌

وی توضیح داد: از آنجا که بانک ها فراخوان مناسبی برای تعویض دسته چک ها نداشته اند، استقبال دارندگان دسته ‌چک برای تعویض آن قابل توجه نبوده و لازم است اطلاع‌رسانی صحیح توسط بانک‌ها برای تغییر چک‌های قدیمی انجام شود.

رحیمی ادامه داد: باید بازه زمانی مدنظر برای تعویض دسته چک‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته شود که از فشار و تقاضای آنی برای تعویض دسته‌ چک و هجوم مردم به شعب جلوگیری شود. در غیر این صورت ضمن اینکه نتایج مورد نظر از اجرای طرح صیاد به صورت کامل احصا نمی‌شود، ممکن است برای مردم اعم از صاحبان حساب و ذینفعان چک مشکلاتی پدید آید.
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اظهار داشت: در بانک مرکزی کارگروهی برای پیگیری سامانه صیاد تشکیل شده است که مسئولیت آن دریافت گزارش ‌های پیشرفت کار 10 روزه از بانک‌های جا‌مانده از برنامه‌ریزی و پیگیری امور است تا طرح بدون ایجاد مشکل برای عموم مردم اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سامانه استعلام همگانی چک در دهه پایانی خرداد ماه به بهره برداری می رسد، گفت: این سامانه امکان استعلام وضعیت سوابق چک‌برگشتی صادرکننده را برای ذینفع به هنگام معامله و پیش از پذیرش چک، از طریق ارسال شناسه استعلام مندرج در متن برگه چک صیادی به سرشماره پیامکی بانک مرکزی و دریافت پاسخ آن فراهم می‌آورد که نتیجه آن کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذینفعان و اصلاح رفتاری صادرکنندگان چک و به تبع آن کاهش حجم چک برگشتی خواهد بود.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از بانک ها خواست اطلاع رسانی لازم را به مشتریان خود درباره تعویض دسته چک ها انجام دهند و از پذیرش چک جهت کارسازی آن در آینده در سامانه چکاوک خودداری کنند.
برچسب ها: بیمه ، بانک ، چک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار