کد خبر: ۱۹۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
یکی از موضوعات چالش برانگیز و پر بحث، نقش امواج تلفن همراه و دکل های مخابراتی بر سلامت انسان و احتمال افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان مغز است.
 شفا آنلاین>اجتماعی>  نتایج تحقیقات جدید محققان انگلیسی نشان می دهد، میزان ابتلا به تومور بدخیم مغز در این کشور طی دو دهه گذشته تقریبا دو برابر شده است که نگرانی در مورد نقش تلفن همراه در بروز انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از موضوعات چالش برانگیز و پر بحث، نقش امواج تلفن <Phone waves>همراه و دکل های مخابراتی بر سلامت انسان و احتمال افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان مغز است.

بحث سرطان زا بودن امواج تلفن همراه موضوعی است که در تحقیقات مختلف، تأیید یا تکذیب می شود و این مسأله، باعث سردرگمی مردم شده است. به عنوان مثال، چندی قبل دانشمندان کشف کردند که تشعشعات تلفن‌های همراه برای انسان‌ خطری ندارد، ولی در موش‌ ها موجب ایجاد سرطان می‌ شود.

اما نتایج مطالعه جدیدی که در انگلیس انجام شده و نتایج آن در Journal of Public Health and Environment منتشر شد، عنوان می کند که میزان ابتلا به تومور بدخیم مغز طی دو دهه گذشته در این کشور دو برابر شده است و این روند "هشدار دهنده" ابتلا به سرطان با امواج تلفن همراه مرتبط است.

در این مطالعه، افزایش نوع تهاجی و مرگبار تومور مغزی موسوم به گليوبلاستوما مولتی فرم (GBM) ارزیابی شد. طی 21 سال گذشته، 79 هزار و 241 مورد ابتلا به تومور مغزی در این کشور ثبت شد؛ نتایج به دست آمده نشان داد که تعداد موارد ابتلا به GBM در انگلستان از 1250 مورد در سال 1995 به حدود 3000 مورد (در سال 2017) افزایش یافت.

به گفته محققان، افزایش میزان ابتلا به تومور مغزی در لوب تمپورال قدامی می تواند ناشی از استفاده از تلفن همراه و تلفن های بی سیم باشد.

پروفسور دنیس هنشاو (Denis Henshaw) مدیر مرکز کودکان مبتلا به سرطان در انگلیس تأکید کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد، به جای نادیده گرفتن عوامل تأثیرگذار در بروز سرطان و تمرکز صرف بر روی درمان، باید تحقیقات بیشتری بر روی عوامل خطر (از جمله تلفن همراه) انجام شود.

با وجود این نتایج، برخی کارشناسان معتقدند که افزایش خطر ابتلا به سرطان می تواند ناشی از دلایل دیگر باشد.

در سال 2015، کمیته علمی کمیسیون اروپا نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که نشان می داد، قرار گرفتن در معرض تابش الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی تلفن همراه با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی یا سایر سرطان های سر و گردن همراه نیست.

    بیشتر بخوانید:

        تشعشعات تلفن همراه برای انسان بی‌خطر است

        امواج تلفن همراه بالاخره مضر است یا بی خطر؟

در این گزارش تأکید شده است، اگرچه بعید است که تلفن همراه خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد، اما نمی توان احتمال این خطر را به طور کامل کنار گذاشت.

چه اقدامات احتیاطی انجام دهیم؟

درحالی که هنوز تحقیقات در زمینه بی خطر بودن استفاده از تلفن همراه و ارتباط تابش الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی تلفن همراه امواج با بروز انواع مختلف سرطان ادامه دارد، مردم باید با رعایت برخی نکات احتیاطی، خطرات احتمالی را کاهش دهند.

سازمان غذا و دارو (FDA) آمریکا به کاربران تلفن همراه پیشنهاد کرده است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه (و تلفن بی سیم) را کاهش دهند. در عین حال، برای مکالمه از هندزفری استفاده کرده و خطرهای احتمالی را کاهش دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: