کد خبر: ۱۹۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 04
سرطان معده شایع‌ترین سرطان در مردان ایران است و پس از آن سرطان‌های مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، مری، اعصاب مرکزی، غدد لنفاوری و پوست، ده سرطان شایع مردان در ایران است.
شفا آنلاین>سلامت>سرطان یک بیماری شایع است که برای برخی مردم ترسناک هم به نظر می رسد، اما همه سرطان ها لزوما اینطور نیستند. به علاوه برخی سرطان ها <Cancers>در ایران شیوع بیشتری دارند.


به گزارش شفا آنلاین:دكتر رشید رمضانی رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت  ایران می گوید: براساس گزارشهای نظام ثبت سرطان در ایران ، سرطان پستان شایع‌ترین و اولین سرطان در این کشور است.

سرطان معده شایع‌ترین سرطان در مردان ایران است و پس از آن سرطان‌های مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، مری، اعصاب مرکزی، غدد لنفاوری و پوست، ده سرطان شایع مردان در ایران است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان شامل پستان، پوست، روده، راست روده، معده، مری، دستگاه خونساز، تیروئید، تخم‌دان و رحم می باشند.

سرطان معده در مردان و سرطان سینه در زنان شایع‌ترین سرطان‌های كشور ایران هستند.

به دنبال افزایش آگاهی و سطح فرهنگ تغذیه‌ای مردم، میزان بروز سرطان‌های مری و معده به عنوان سرطان‌های شایع مردان كشور كاهش یافته و این نوید وجود دارد كه طی سال‌های آتی میزان بروز این دو سرطان كم و كمتر شود.

پس از سرطان معده، سرطان‌های مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ریه، مری، دستگاه اعصاب مركزی و غدد لنفاوی پس از سرطان پوست به ترتیب 10 سرطان شایع مردان كشور هستند.

در جمعیت زنان كشور نیز شایع‌ترین سرطان‌ها شامل سرطان سینه، پوست، روده و راست‌روده، معده و مری، دستگاه خونساز، تیروئید، تخمدان و رحم می‌شود. این اطلاعات دستاورد نظام ثبت سرطان در كشور است. برای دیگر سرطان‌ها در كشور نیز آمار دقیق وجود دارد و اكنون مشخص است در چه استان‌هایی كدام سرطان‌ها شایع‌ترند.

با توجه به تغییر نگرش، تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم و توجه به شیوه زندگی سالم، مقایسه آمار سرطان در كشور طی سال‌های 86 و 87 حاكی از آن است كه میزان بروز سرطان مری كاهش یافته است. همچنین سرطان معده با وجود آن كه شایع‌ترین سرطان مردان است، اما میزان بروز آن به طور كلی در كشور كاهش یافته است.

بر این اساس آنچه باعث كاهش میزان بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود به عوامل خطر و سطح آگاهی مردم از این عوامل بازمی‌گردد.

به عنوان مثال مصرف مایعات داغ نوعی عامل تخریبی برای سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی به شمار می‌رود. كاهش استعمال دخانیات نیز به كاهش بروز سرطان‌های دستگاه‌های گوارش منجر می‌شود.

همچنین استفاده عمومی از یخچال سبب می‌شود انواعی از سرطان‌های معده كه با میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط دارد، كاهش ‌یابد. در مجموع اكنون نوع خاصی از سرطان معده در كشور كاهش یافته است كه در كل اثر خود را در میزان كل بروز این سرطان گذاشته است. این نوید وجود دارد كه میزان سرطان‌های معده و مری در سال‌های آتی كم و كمتر شود .

هر چند سرطان‌های مری و معده متد تشخیص زودرس ندارند، اما با تغییر نگرش و تغییر فرهنگ تغذیه‌ای مردم می‌توان این دو سرطان را نسبتا كنترل كرد.


سرطان معده شایع ترین سرطان  مردان ایران

شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایران+ کانون سرطان در ایران

 مرگ و میر ناشی از  سرطان معده در مردان  به یكی از مشكلات مهم بهداشتی -درمانی كشور ایران تبدیل شده است و عفونت هلیكوباكترپیلوری مهم ترین عامل خطر ابتلا به این بیماری محسوب می شود.


مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان معده

مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان معده عبارتند از:

    مصرف غذاهای حاوی نیترات بالا به ویژه در فست فودها

    مصرف غذاهای نمك سود و دودی شده

    آماده سازی نامناسب غذا

    استفاده از غذاهای مانده

    مصرف آب ناسالم و غیربهداشتی

    مصرف ناكافی ویتامین های گروه ای و سی در رژیم غذایی

    سابقه خانوادگی مثبت ابتلا به این بیماری و در نهایت استعمال دخانیات از  محسوب می شود.

هر چند در برخی از كشورهای جهان از جمله ژاپن از شیوه غربالگری به روش اندوسكوپی برای افراد پرخطر استفاده می شود اما هنوز هیچ روش علمی و استانداردی برای غربالگری و شناسایی زودرس بیماری در مراحل ابتدایی آن وجود ندارد و این امر لزوم آموزش مردم در مورد روش های پیشگیری از این بیماری را دو چندان می كند.

ضروری است افراد به محض مشاهده علایم و نشانه های مشكوك گوارشی به پزشك متخصص گوارش مراجعه كنند تا تحت بررسی لازم و تخصصی قرار گیرند و از خود درمانی در این زمینه پرهیز كنند. از جمله این نشانه های مشکوک عبارتند از:

    بلع سخت
    سیری زودرس
    كاهش وزن
    سوء هاضمه طولانی مدت


سرطان معده در ایران دوبرابر میانگین جهانی

طبق آمارهای منتشر شده از طرف وزارت بهداشت ایران ، سرطان معده در کشور یکی از علل عمده مرگ و میر شناخته شده است. بروز سرطان برحسب جمعیت دنیا 10 در هر 100 هزار نفر است اما در تهران و در میان مردان، از هر 100 هزار نفر 20 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.


اردبیل مرکز سرطان معده در کشور

با توجه به شیوع بسیار زیاد بیماری‌های گوارشی در اردبیل، این استان كانون سرطان معده در كشور به حساب می‌آید و به احتمال زیاد عللی چون شرایط اكولوژیكی، مسائل تغذیه‌ای و ژنتیكی در پدید آمدن و شیوع این سرطان نقش موثری دارند.

منطقه آذربایجان و اردبیل یکی از مركز اصلی سرطان مری و معده در دنیا به شمار می رود است و هر چه از طرف اردبیل به مركز و جنوب ایران پیش می‌رویم از شدت این بیماری كاسته می‌شود.

شیوع این بیماری در مردان به ازای هر 100 هزار نفر، 50 نفر است و در خانم‌ها نیز به ازای 100 هزار نفر، 25 نفر است.

علت اصلی شیوع سرطان گوارش در این منطقه به نحوه زندگی، تغذیه مردم و شیوع احتمالی میكروبی به نام لیگماتو پروی كه در منطقه تركیه، آذربایجان و كشورهای آسیای میانه است برمی‌گردد.

این سرطان قابل پیشگیری است و در تمام دنیا برای آن درمان قطعی پیدا شده است كه امیدواریم با مطالعات تحقیقاتی  متخصصان ایرانی بتوان در این منطقه هم سرطان‌های گوارشی را كنترل کرد.


سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان  در میان زنان ایران

شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایران+ کانون سرطان در ایران

سابق بر این سرطان معده شایع‌ترین و پرتعدادترین سرطان در میان زنان و مردان بود اما در حال حاضر آمار سرطان سینه در زنان به حدی بالا رفته است كه سبب شده بالاترین تعداد بیماران سرطان را در زنان به خود اختصاص دهد.

با اینكه سرطان پستان بسیار شایع است اما با انجام آزمایشات مداوم و توجه به موقع به علائم آن از رسیدن این سرطان به مرحله پیشرفته ممانعت كرده و می‌توان آن را در مراحل اولیه تحت كنترل درآورد.

هر زنی كه سنش از 20 سال بالا می‌رود باید شخصا به صورت ماهیانه معایناتی بر موضع سینه داشته باشد و در صورت مشاهده مسئله غیرعادی به پزشك متخصص مراجعه كند. زنان باید به صورت مستمر هر 3 سال یكبار برای معاینه دقیق به متخصص زنان مراجعه كرده و اینكار را تا سن 40 سالگی ادامه دهند.

البته پیشگیری و درمان سرطان وابستگی زیادی به برنامه‌های غربالگری و پیشگیری و پیگیری سرطان دارد كه در ایران برنامه غربالگری مدون دولتی در این زمینه وجود ندارد. هر چه برنامه غربالگری در ایران گسترده‌تر و كاملتر انجام شود، سرطان‌ها در مراحل زودتری مشخص شده و درمان آنها كم هزینه‌تر، ساده‌تر و قطعی‌تر می‌شود.

بیماری سرطان بیماری بسیار پرهزینه و وقت‌گیری است به همین دلیل نیازمند كمك سازمان‌های دولتی است. همچنین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی و همچنین دوره‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی هزینه‌های بالایی دارند و گاها بیماران به خاطر مشكلات مالی و پرهزینه بودن درمان، درمان را قطع كرده و بیماری آنها پیشرفت می‌كند.

بیماران سرطانی با هزینه‌های بالای درمان مشكل دارند كه این مسئله باید مورد توجه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف قرار گیرد. لازم است بیماری سرطان نیز به عنوان یك بیماری خاص جزو دسته بیماری‌های خاص قرار گرفته و بیمار هزینه‌های درمانی كمتری را پرداخت كرده تا بتواند به این صورت طول عمر خود را بالا ببرند.pezeshk.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: