کد خبر: ۱۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 02
اختلالات اسکلتی عضلانی، بیماری های پوستی و بیماری های ریوی از جمله شایعترین بیماری های شغلی کارگران محسوب می شوند. ولی قابل ذکر است با ارزیابی محیط کار و ایجاد تناسب بین شاغل و شرایط محیط کاری می توان از بسیاری از این بیماری های شغلی پیشگیری کرد و یا مانع پیشرفت بیماری شد
شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: کارفرمایان باید محیط‌های کاری را به گونه‌ای آماده‌سازی کنند که کمترین زیان جسمی، روحی و روانی به شاغلان در این محیط‌ها وارد شود. در این زمینه محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که همه آنها در برخی مواقع به دلیل مقاومت ازسوی کارفرما نیست، بلکه امکان جایگزینی ماده زیان‌آور وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر احمد جنیدی جعفری به مناسبت روز «کارگر» بیان کرد: اختلالات اسکلتی عضلانی، بیماری های پوستی و بیماری های ریوی از جمله شایعترین بیماری های شغلی کارگران محسوب می شوند. ولی قابل ذکر است با ارزیابی محیط کار و ایجاد تناسب بین شاغل و شرایط محیط کاری می توان از بسیاری از این بیماری های شغلی پیشگیری(prevention) کرد و یا مانع پیشرفت بیماری شد.

وی ادامه داد: تغذیه مناسب، وضعیت روحی و روانی و ... نیز در سلامت کارگران موثر است، بخشی از سلامت افرادی که در یک محیط مشغول به کار هستند، به شرایط محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، ارتباط دارد و باتوجه به عوامل زیان‌آوری که در محیط وجود دارد، سلامت آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و البته این عوامل می‌توانند اختلالاتی را برای نیروهای کار ایجاد کند که درنهایت منجر به حادثه، بیماری و افت عملکرد در محیط کاری می شود. شاغلین نوجوان (افراد شاغل بین 15 الی 18 سال) از جمله گروه های آسیب پذیر برای بیماری های شغلی هستند و مخصوصاً عدم رعایت اصول ارگونومی در محیط کار آن ها می تواند اختلالات اسکلتی عضلانی جدی را برای آنان به دنبال آورد.

به گفته جنیدی، در بسیاری از مشاغل وجود بیماری غیر شغلی نیز می تواند در کارایی فرد تأثیر بگذارد و باعث به خطر افتادن ایمنی شاغل و یا دیگران شود. به همین دلیل علاوه بر بیماری های شغلی توجه به بیماری های غیر شغلی فرد نیز دارای اهمیت است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت (Health)در ادامه بیان کرد: برخورداری کشور از نیروی کار سالم در گروه سنی 15 تا 65 سال با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر که نزدیک به یک چهارم جمعیت کل کشور را شامل می گردد نه تنها تبعات اقتصادی ناشی از بار بیماری ها و حوادث ناشی از کار را حذف می کند بلکه به عنوان محور اصلی خانواده در تامین نیازهای اقتصادی، بر سلامت جسمی، روحی و روانی کل جامعه موثر خواهد بود .

این مسئول وزارت بهداشت گفت: کارفرمایان باید محیط‌های کاری را به گونه‌ای آماده‌سازی کنند که کمترین زیان جسمی، روحی و روانی به شاغلان در این محیط‌ها وارد شود. در این زمینه محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که همه آنها در برخی مواقع به دلیل مقاومت ازسوی کارفرما نیست، بلکه امکان جایگزینی ماده زیان‌آور وجود ندارد.

وی افزود: : براساس بررسی های به عمل آمده حدودا به ازای هر چهل و دو هزار ریال سرمایه گذاری در اقدامات بهداشتی در محیط کار حدود یک میلیون ریال بازگشت سرمایه به سیستم اقتصادی کشور دارد، بدین معنی که حفظ و تامین سلامت نیروی کار نه تنها عمل نمودن به قوانین جاری کشور در حوزه اشتغال بوده، بلکه سرمایه گذاری اثر بخش در نظام سلامت کشور است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در سال 69 ، اقدامات تصریح شده در قانون برای وزارت بهداشت در دومقوله، "تدوین دستورالعمل ها برای تامین بهداشت کاروکارگر ومحیط کار وجلوگیری از بیماری های حرفه ای ( ماده 85 قانون کار ) و برنامه ریزی ، کنترل وارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار ودرمان کارگری ( تبصره 1 ماده 96 قانون کار ) است و طی این 27 سال علاوه بر تدوین آیین نامه ها ، معیارها ، و دستورالعمل ها در باب الزامات بهداشت کار ، قریب به 37 برنامه بهداشت کار و درمان کارگری تدوین و در کشور اجرا گردیده است .

وی خاطرنشان کرد: مطابق با قانون کار(ماده 96 لغایت105 قانون کار) می بایست بازرسی از کلیه کارگاه ها توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت صورت پذیرد اجرای برنامه بازرسی بهداشت حرفه ای از کارگاه ها با هدف دسترسی شاغلین به قوانین ومقررات موضوع ماده 85 ، با شاخص درصد پوشش بازرسی بهداشت حرفه ای تعریف می شود که به میزان 71 درصد رسیده است.

به گفته جنیدی، تدوین معیارهای محیط کارسالم تحت عنوان " حدود مجاز مواجهه شغلی عوامل زیان آور محیط کار و ابلاغ" ، چاپ و انتشار آن از سال 74 تاکنون یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است، همچنین آموزش و دسترسی کارفرمایان به اطلاعاتی که برای ایجاد شرایط کار سالم نیاز دارند راهنماهایی در زمینه بهداشت کار تدوین شده است که در حال حاضر تعداد این راهنماها با 38عنوان راهنمای بهداشت حرفه ای در زمینه های مختلف به چاپ رسیده است و تعداد 20 راهنمای دیگر نیز در دست بررسی و چاپ است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: