کد خبر: ۱۹۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 30
مطابق قانون، رقم تعرفه خدمات پزشکی و تشخیصی به پیشنهاد شورای عالی بیمه و مصوبه دولت باید قبل از شروع سال اعلام شود، قانونی که هرگز اجرا نشده است
شفا آنلاین>سلامت>موضوع تعرفه های پزشکی هر سال یکی از چالش های مهم نظام سلامت است، هم زمان اعلام و هم نرخ رشد، اختلاف ها هر سال بیشتر می شود، از پیشنهادهای رشد صفر درصد، 5 درصد، متناسب با نرخ تورم و به میزان رشد حقوق و دستمزد همه روی میز است اما دولت از رشد 5 درصدی دفاع می کند.

به گزارش شفا آنلاین، مطابق قانون، رقم تعرفه خدمات پزشکی و تشخیصی به پیشنهاد شورای عالی بیمه و مصوبه دولت باید قبل از شروع سال اعلام شود، قانونی که هرگز اجرا نشده است، موضوع دیگر میزان افزایش تعرفه هاست، وزارت بهداشت(Ministry of Health) از رشد تعرفه ها به اندازه نرخ تورم سخن می گوید، سازمان نظام پزشکی به دفاع از صنف خود، پیشنهاد بالاتری دارد از رشد تعرفه ها به اندازه رشد حقوق و دستمزد می گوید.

بیمه ها اما از مشکلات جدی مالی و بدهکاری چند هزار میلیاردی سخن می گویند و طرفدار رشد نیافتن تعرفه ها و رشد حداقلی هستند، بن بست و کشاکشی که دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مجبور است، حد وسط را بگیرد و پیشنهاد رشد 5 درصد را روی میز بگذارد که نه سیخ بسوزد، نه کباب.

حال باید دید در این بن بستی که برای اعلام تعرفه های پزشکی در کشور ایجاد شده است و هزاران راه از سوی نهادهای متولی از جمله وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی(Medical System)، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان های بیمه گر اعلام شده است، کدام یک پذیرفته می شود، همه بستگی به تصمیم نهایی هیات دولت دارد.

برای افزایش دستمزدها و حقوق کارکنان هرساله هیات دولت یا شورای عالی کار تصمیم نهایی را تقریبا قبل از سال اعلام می کنند اما برای اعلام تعرفه های پزشکی زمان مشخصی تعیین نمی شود.

سازمان های بیمه گر عدم افزایش نرخ تعرفه ها یا در برخی موارد کاهش آن را می خواهند، سازمان نظام پزشکی یک نرخ و وزارت بهداشت نیز نرخ دیگری را مدنظر دارد، همه اینها در نهایت بستگی به نظر هیات وزیران و تعیین نرخ نهایی آن دارد.

امسال نیز مانند سال های گذشته صحبت های زیادی روی این موضوع شده است، وزیر بهداشت نرخ تورم را بر اساس افزایش تعرفه ها خواستار شده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهادش رشد 5 درصدی است. رئیس کل سازمان نظام پزشکی رشد 5 درصدی را با ورشکستگی بخش خصوصی همراه می داند و هنوز هیچی مشخص نیست چشم همه به سمت تصمیمات هیات وزیران است.

این روزها در میان جامعه پزشکی و حوزه سلامت مهمترین بحث تعیین تعرفه های پزشکی است تا مراکز درمانی و بیمارستانی نیز تکلیف خودشان را برای پرداخت دستمزد کارکنان و هزینه های درمانی بدانند به خصوص که رشد 5 درصدی تعرفه ها از سوی برخی از نهادهای متولی پذیرفته نشده است.

رشد 5 درصدی تعرفه ها را قبول نداریم
هیات رئیسه شورای عالی نظام پزشکی و مجمع عمومی این سازمان پیشنهاد رشد 5 درصدی تعرفه های پزشکی در سال 97 که از سوی سازمان برنامه و بودجه مطرح شده، قابل قبول نمی داند.

آنها معتقدند، مبنای «تعیین» تعرفه در ماده 8 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب 1373، بر اساس رعایت اصل تعادل منابع و مصارف، با تاکید بر رشد هزینه ‌ها و تورم سالیانه است.

 از آنجایی که ارائه خدمات سلامت ضرورتا باید هماهنگی واضحی با رشد دستمزدها و تورم داشته باشد، بنابراین مغایرت متن پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه با اعلام تعرفه ‌های خدمات سلامت از سوی ریاست کل سازمان نظام پزشکی و اعلام افزایش 5 درصدی برای تعرفه ‌های خدمات تشخیصی درمانی سال1397، قابل قبول نیست.

اعضای هیات رئیسه شورای عالی نظام پزشکی اعلام کردند، رشد قابل قبول باید متناسب با حداقل رشد حقوق و دستمزد در شورای عالی کار و تورم سالیانه باشد.

به اعتقاد هیات رئیسه شورای عالی نظام پزشکی، این رقم پیشنهادی بار حقوقی معین و مغایرت اساسی با ابزارهای تعیین تعرفه سال 97 و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون احکام دائمی) دارد.

چهار ماه بلاتکلیفی در تعیین تعرفه ها
رشد 5 درصدی تعرفه های پزشکی حتی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پذیرفته نشده است و سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره تعرفه های پزشکی گفته است: پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درباره تعرفه های پزشکی سال 97 در شورای عالی بیمه، رشد تعرفه ها به اندازه نرخ تورم بود که به معنی دستمزد نیست.

هاشمی ادامه می دهد: حدود چهارماه است که تعیین تعرفه های پزشکی بلاتکلیف است و باید اول امسال تکلیف تمام مراکز در این زمینه روشن می شد. تعرفه در بخش آزمایشگاه، بخش دارو و بخش هتلیتنگ که با ساخت و ساز و نگهداری از بیمارستان ها در ارتباط است، هر سال مطابق نرخ تورم است.

وزیر بهداشت تورم حوزه سلامت 1.4 برابر نرخ تورم عمومی و بیش از نرخ تورم می داند و می افزاید: انتظار چنین رقمی برای افزایش تعرفه بود.

وزیر بهداشت تاکید می کند: باید اول سال تکلیف تمام مراکز روشن شود تا هیچ مرکزی تخطی نکند و به آنچه قانون مشخص کرده عمل شود، این تاخیرها باعث بی انضباطی و قانون گریزی می شود و امیدوارم از یک زمانی به بعد تصمیم بگیریم همه چیز بر مدار قانون پیش رود.

هاشمی ادامه می دهد: تعرفه های پزشکی طبق قانون باید هر سال قبل از ارسال بودجه به مجلس، در دولت تصویب شود و این یک چرخه باطلی است که چند دهه است ادامه دارد چرا که معمولا این اتفاق نمی افتد و امسال نیز چنین شد و علیرغم اعلام تعرفه از سوی شورای عالی بیمه، دستگاه های مسئول و در رأس آنها سازمان برنامه و بودجه نتوانستند پیشنهاد خود را به دولت ارائه دهند، بنابراین تعرفه ها هنوز بلاتکلیف است و امیدواریم سریعتر تعیین تکلیف شود.

رشد تعرفه ها به میزان نرخ تورم در حوزه سلامت باشد
محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی نیز می گوید: انتظار داریم رشد تعرفه های پزشکی در سال 1397 به میزان متوسط نرخ تورم در حوزه سلامت باشد.

وی با بیان اینکه تورم حوزه سلامت1.5 برابر نرخ تورم کشور است، ادامه می دهد: به شورای عالی بیمه اعلام کرده ایم که رشد تعرفه های پزشکی باید معادل تورم حوزه سلامت باشد تا بخشی از مشکلات در حوزه سلامت به وجود نیاید و بتوانیم از برخی مسائل و مشکلات در حوزه سلامت پیشگیری کنیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی اضافه می کند: امسال با توجه به شرایط اقتصادی و مسائل مختلف مانند تورم؛ موضوع تعرفه های پزشکی باید با تورم حوزه سلامت به عنوان میانگین رشد تعرفه ها متعادل باشد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی می گوید: تاخیر در اعلام تعرفه های پزشکی، یک مشکل جدی برای مراکز درمانی و بیمارستانی است چون بیمارستان ها برای پرداخت دستمزد با مشکل مواجه می شوند. پس درخواست داریم، هیات دولت در تعیین نرخ تعرفه ها و ابلاغ آن تسریع لازم را داشته باشند.

جهانگیری می گوید: سال گذشته تعرفه های پزشکی در تیر ماه اعلام و مرداد اجرایی شد و در واقع چند ماه از سال گذشته بود، بنابراین 30 درصد هزینه های حوزه سلامت با تعرفه های سال پوشش داده نشد، پس اگر در زمان اعلام تعرفه های پزشکی تسریع شود، به طور یقین مشکلات سال گذشته را نخواهیم داشت.

تعیین نرخ تعرفه های پزشکی در انتظار اعلام هیات وزیران
سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز می گوید: منتظر تعیین تعرفه های پزشکی و تشخیصی از سوی هیات دولت هستیم. پیش بینی می شود که هفته آینده رقم افزایشی این تعرفه ها اعلام شود و بر اساس پیشنهادهای فعلی بیشترین افزایش در مورد قیمت داروها خواهد بود.

او ادامه می دهد: موضوع تعرفه های پزشکی مساله ای است که ابتدا در شورای عالی بیمه بررسی می شود، سپس سازمان نظام پزشکی روی آن نظر می دهد بعد در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تایید و در هیات وزیران نیز به تصویب می رسد.

وی تصریح می کند: اکنون موضوع تعرفه های پزشکی در مرحله ای است که قرار است در همین هفته در هیات وزیران به تصویب برسد، البته در کمیته کارشناسی شورای عالی بیمه هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید: درصد و میزان افزایش نرخ تعرفه های پزشکی را باید هیات دولت تصمیم گیری کند، البته بسیاری از اقشاری که با تولید خدمات درمان سر و کار دارند، خواهان این هستند که متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. این مساله باید به گونه ای پیش بینی شود که از نظر اقتصادی کمتر به مردم فشار وارد شود و طبیعتا پوشش سازمان های بیمه گر نباید کاهش پیدا کند. البته ممکن است درصد افزایش آنها نزدیک به نرخ تورم باشد.

وی درباره اینکه تاخیر در اعلام تعرفه ها آیا مشکلاتی برای حوزه های درمانی به ویژه بخش خصوصی به وجود می آورد یا نه گفت: برای هزینه های درآمدی مراکز درمانی بخش خصوصی مشکل ساز است اما با توجه به اینکه هر سال تعیین تعرفه ها با یک ماه تاخیر انجام می شود این هزینه ها معمولا به سال بعد آن منتقل می شود.

ورشکستگی بخش خصوصی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره تاخیر در اعلام و میزان افزایش تعرفه های پزشکی در کشور می گوید: اکنون با تعرفه های موجود داروخانه ها و بیمارستان های خصوصی در حال ورشکستگی هستند. حقوق و دستمزد کارگران ١٨درصد افزایش یافته اما تعرفه های پزشکی با پنج درصد رشد رو به رو است. اینها نشان می دهد که تعرفه ها در حال فریز شدن است.

فاضل می افزاید: طبیعی است که با این تعرفه های پزشکی موسسات درمانی به ویژه بخش خصوصی با اشکال جدی مواجه شوند و زمانی که این تعرفه ها را محدود کنیم در واقع بیمارستان ها را از رونق می اندازیم.

وی ادامه می دهد: قدر مسلم این است اگر رشد پنج درصدی تعرفه های پزشکی تصویب شود، این رشد متناسب با هزینه های جاری، تورم و شرایط جامعه نیست. برای این موضوع احساس نگرانی داریم چون بیمارستان ها را از فعالیت منع می کند، البته باید گفت که وضعیت داروخانه ها هم بسیار نگران کننده است.

رئیس جامعه جراحان ایران تصریح می کند: چرا باید تعرفه های پزشکی در کشور فریز شود. اگر هم پنج درصد افزایش دهند، بسیار ناکافی است. این مسائل باید با منطق حل شود، البته بسیاری از جامعه پزشکی به این موضوع اعتراض دارند و همیشه سوال می کنند که تا چه زمانی این وضعیت باید ادامه داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: