تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 30
باستان شناسان در کشور پرو موفق شدند یک گورستان جمعی باستانی که در آن بقایای ۱۴۰ کودک قربانی شده وجود داشت را کشف کنند.
 شفا آنلاین>اجتماعی>باستان شناسان در کشور پرو موفق به کشف بقایای ۱۴۰ کودک شده‌اند که حدود ۵۵۰ سال پیش طی مراسمی آئینی و باهدف خشنودی خدایان سرخپوستی به‌منظور پیشگیری از وقوع سیل و طوفان قربانی شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:باستان شناسان در کشور پرو موفق شدند یک گورستان جمعی باستانی<Ancient collective cemetery> که در آن بقایای ۱۴۰ کودک قربانی شده وجود داشت را کشف کنند. این قربانگاه باستانی در نزدیکی شهر تروجیلو (Trujillo) واقع در منطقه لاس لاماس (Las Llamas) در شمال پرو قرار دارد. مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد که در این محل کودکان و نوجوانی بین ۵ تا ۱۴ سال طی مراسمی آئینی در حدود ۵۵۰ سال پیش قربانی شده‌اند. گفتنی است در این محوطه بقایای حدود ۲۰۰ لاما یا شتر بدون کوهان امریکای جنوبی نیز به‌دست‌آمده که هم‌زمان با این کودکان قربانی شده‌اند.

باستان شناسان اعتقاددارند این مراسم آئینی توسط کاهنان سلسله امپراتوری چیمو (Chimu empire) که سلسله‌ای قدرتمند بودند که پیش از اینکاها در آمریکای جنوبی حکمرانی می‌کردند، انجام‌شده است. به نظر می‌رسد مردم تمدن چیمو این مراسم وحشتناک قربانی را باهدف پیشگیری از وقوع طوفان و شرایط نامناسب آب و هوایی انجام داده و این کودکان به‌منظور خشنودی خدایان این قوم، قربانی شده‌اند. مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهد در این دوران براثر فعالیت پدیده ال نینو، طوفان‌ها وسیله‌ای مخربی در این منطقه رخ‌داده بود و احتمالاً این مراسم برای خشنودی خدایان سرخپوستی صورت گرفته است.

عملیات مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغازشده و حمایت مالی و تأمین بودجه این پژوهش‌ها از سوی مرکز مطالعاتی نشنال جئوگرافی صورت گرفته است. پرفسور گابریل پریتو (Gabriel Prieto) استاد باستان‌شناسی دانشگاه ملی تروجیلو در پرو (Peru's National University of Trujillo) در رابطه با این کشف مهم اعلام کرد: «احتمالاً مردم این تمدن بر اساس باورهای خود، عزیزترین داشته‌هایشان را به خدایان خود تقدیم کرده بودند. برای یک جامعه، مهم‌ترین سرمایه عبارت‌اند از کودکان که آینده آن جامعه را شکل می‌دهند. از سوی دیگر شترهای لاما نیز در جامعه باستانی سرخ‌پوست‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی بود. این جانوران پایه و بنیان اقتصاد جامعه محسوب شده و این مردم هیچ نوع حیوان باربر دیگری نداشتند.»

در این کاوش و حفاری‌های انجام‌شده، همچنین اطلاعاتی درباره جزئیات این مراسم و نحوه انتقال این کودکان از شهر باستانی چان چان (Chan Chan) به قربانگاه، به‌دست‌آمده است. این شهر در حدود یک و نیم کیلومتر دورتر از محل اجرای مراسم قربانی قرار داشت. بر اساس مطالعات باستان‌شناسی مشخص شد که این کودکان به‌وسیله چاقوی ویژه و مقدس قربانی شده و قلب آن‌ها نیز از بدنشان بیرون آورده شده بود.

جفری کویلتر (Jeffrey Quilter) مدیر موزه باستان‌شناسی و نژاد شناسی دانشگاه هاروارد در این رابطه اظهار داشت: «در این کاوش‌های باستان‌شناسی، شواهد مهمی از اعتقادات و آئین‌های باستانی اقوام پیش از اینکاها به‌دست‌آمده است و ما اطلاعات جدیدی درباره مراسم آئینی قربانی کودکان در این دوره زمانی کشور پرو به دست آوردیم.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «ما اطلاعات زیادی درباره قربانی کودکان در مقیاس بزرگ در سایر مناطق جهان داریم اما این‌که درباره این موضوع تا چه حد اغراق‌شده است، چیزی نمی‌دانیم.»

جفری کویلتر به‌عنوان یکی از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی اقدام به آنالیز و تجزیه‌وتحلیل دی ان ای بقایای این کودکان کرده و هدف از این مطالعات ژنتیکی، شناسایی ریشه‌های نژادی این قربانیان کوچک است.: standard.co و washington post