کد خبر: ۱۹۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 23
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان سرطان دستگاه گوارش را مهم‌ترین و شایع‌ترین سرطان در گیلان دانست و گفت: سرطان پستان و سرطان‌های مربوط به زنان در استان گیلان نسبتاً شیوع دارد.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان سرطان دستگاه گوارش را مهم‌ترین و شایع‌ترین سرطان در گیلان دانست و گفت: سرطان پستان و سرطان‌های مربوط به زنان در استان گیلان نسبتاً شیوع دارد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر «شاهرخ یوسف‌زاده چابک» در مراسم تجلیل از منتخبین ثبت سرطان و نظام مراقبت سندرمیک در گیلان با بیان این‌که بیماری‌های واگیر عفونی مانند وبا، سیل و طاعون در سال‌های گذشته یکی از مشکلات اساسی سلامت محسوب می‌شد، اظهار کرد: امروزه با انجام تدابیر لازم این بیماری‌ها پیش از همه‌گیری قابل شناسایی هستند.

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته در گیلان سیستمی تحت‌عنوان نظام مراقبت سندرمیک برای شناسایی به موقع بیماری‌های واگیر راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که اساس کار این سیستم شناسایی نخستین نشانه اپیدمی بیماری‌های واگیر است، افزود: در این خصوص با شناسایی بیماری‌های واگیر می‌توان، برای تشخیص به موقع و پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌ها اقدام کرد. این مهم موجب می‌شود که مردم را از لحاظ سلامت محافظت کنیم.

سرطان گوارش شایع‌ترین سرطان در گیلان

یوسف‌زاده در ادامه، این اقدام مهم را که برای نخستین بار در گیلان به مرحله اجرا درآمده را بسیار ارزشمند خواند و گفت: در سال گذشته طی دعوت وزارت بهداشت کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در سفر دو روزه خود به استان گیلان و با بررسی‌های انجام شده، اجرای طرح نظام سندرمیک بیماری‌های واگیر در گیلان را موفق اعلام کردند و الگویی برای دیگر کشورهای خاورمیانه دانستند.

وی سرطان دستگاه گوارش را مهم‌ترین و شایع‌ترین سرطان در گیلان برشمرد و افزود: سرطان پستان و سرطان‌های مربوط به زنان در استان گیلان نسبتاً شایع است.

راه‌اندازی 3 مرکز جامع سرطان در شهرستان‌های انزلی، تالش و لاهیجان

یوسف‌زاده چابک ادامه داد: بر اساس طرح تحول سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان درصدد است 3 مرکز جامع سرطان در شهرستان‌های انزلی، تالش و لاهیجان را راه‌اندازی کند.

وی با بیان این‌که امروز نگاه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت متبوع ارتقای سلامت جامعه است، گفت: به خود می‌بالیم که توانستیم بیماری‌های واگیر را که طی سال‌های پیش چون کابوسی وحشتناک، سلامت جامعه را تهدید می‌کرد مهار کنیم. اگر چه امروزه آثاری از آن بیماری‌ها نیست اما این هوشمندی و کارآمدی مراقبین سلامت را می‌طلبد که آگاه باشند، چون بیماری‌های واگیر با ایجاد فضای مناسب، قابلیت شیوع دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که گیلان به تائید سازمان بهداشت جهانی، در اجرای طرح (پایلوت)نظام سندرمیک بیماری‌های واگیر موفق عمل کرده است، نظام سندرمیک را یک نظام اندازه‌گیری خواند و تصریح کرد: این موفقیت مرهون تلاش‌هایی است که در این حوزه انجام شده و از سوی دیگر در خصوص نظام ثبت سرطان نیز، تلاش‌هایی زیادی شده است که جای تقدیر دارد.

یوسف‌زاده با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه بیماری‌های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: این دبیرخانه متشکل از معاونین درمان، بهداشتی، آموزشی و اجتماعی است با کمک هم چالشی را که این بیماری‌ها در حوزه بالینی و درمان ایجاد می‌کنند، رفع می‌شود. طی سال پیش 10 هزار نفر شناسایی شدند که 300 نفر از آن‌ها نیازمند انجام آندوسکوپی و کلونوسکپی بودند.

وی با تأکید بر این مهم که برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال جاری اجتماعی شدن سلامت است، یادآور شد: چشم‌انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان «پیشرو در دانشگاه‌های نسل سوم، کارآمد در ارایه خدمات و پیشگام در شاخص‌های سلامت است»، برآیند این برنامه‌ها می‌تواند یک نظام صحیح و تضمین‌کننده برای سلامت مردم ایجاد کند. در این راستا بحث اجتماعی شدن سلامت، توجه به یکی از حلقه‌های مفقود شده سلامت مردم است. کارشناسان حوزه‌های بهداشت و درمان در این راستا می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند.

برچسب ها: دانشگاه ، سلامت ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: