کد خبر: ۱۹۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 23
سرزمین ایران، تاریخی به بلندای هزاران سال دارد و آثار اندیشمندان به نام این مکتب طبی از جمله ابوعلی سینا، محمدبن زکریای رازی و سیداسماعیل جرجانی، قرن ها راهنمای دانش پژوهان دانشگاه های طب شرق و غرب بوده است
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت در حکمی محمد هادی ایمانیه را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در حوزه طب سنتی- ایرانی منصوب کرد.

به گزارش شفاآنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی در این حکم با تاکید بر اینکه طب ایرانی، میراث گرانقدر هزاران دانشمند و حکیم برجسته کشور است، آورده است؛ سرزمین ایران، تاریخی به بلندای هزاران سال دارد و آثار اندیشمندان به نام این مکتب طبی از جمله ابوعلی سینا، محمدبن زکریای رازی و سیداسماعیل جرجانی، قرن ها راهنمای دانش پژوهان دانشگاه های طب شرق و غرب بوده است.

وزیر بهداشت(Health) در این حکم با بیان این که متأسفانه این گنجینه علمی ارزشمند که به دریایی پر گوهر و زاینده می ماند، به دلیل بی مهری برخی و خودباختگی گروهی از گذشتگان، مدتی به فراموشی سپرده شد، خاطرنشان کرده است: اینک به یاری پروردگار، زمینه احیای طب ملی در ایران اسلامی فراهم شده است.

وزیر بهداشت در این حکم  از ایمانیه خواسته است با همکاری پیشکسوتان، صاحب نظران، اساتید و محققان این عرصه، تمام تلاش خود را برای برنامه ریزی، سامان و گسترش خدمات و معرفی توانمندی های این میراث گرانقدر در سطح ملی و بین المللی به کار گیرد.

هاشمی همچنین در این حکم تصریح کرده است: معاونان وزیر، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران ستادی در این مسیر همراه بوده و بر ایشان تکلیف است از هیچ کمکی برای دست یابی به اهداف این بخش دریغ نکنند.

متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای محمدهادی ایمانیه

استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی(Sanitary)، درمانی شیراز

طب ایرانی، میراث گرانقدر هزاران دانشمند و حکیم برجسته این کشور است. سرزمینی که تاریخی به بلندای هزاران سال دارد و در دوران تمدن اسلامی، آوازه دانش و تبحر طبیبانش به اوج رسید.

آثار اندیشمندان به نام این مکتب طبی از جمله ابوعلی سینا، محمدبن زکریای رازی، سیداسماعیل جرجانی و ... قرن ها راهنمای دانش پژوهان دانشگاه های طب شرق و غرب بوده است.

متأسفانه این گنجینه علمی ارزشمند که به دریایی پر گوهر و زاینده می‌ماند، به دلیل بی مهری برخی و خودباختگی گروهی از گذشتگان، مدتی به فراموشی سپرده شد.

اینک که به یاری پروردگار، زمینه احیای طب ملی در ایران اسلامی فراهم شده است، جناب عالی که سابقه ارزشمندی در مدیریت علوم پزشکی دارید را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در حوزه طب سنتی- ایرانی منصوب می‌کنم.

انتظار می‌رود با همکاری پیشکسوتان، صاحب نظران، اساتید و محققان این عرصه، تمام تلاش خود را برای برنامه‌ریزی، سامان و گسترش خدمات و معرفی توانمندی های این میراث گرانقدر در سطح ملی و بین‌المللی به کار گیرید.

بدیهی است معاونان، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران ستادی در این مسیر همراه بوده و بر ایشان تکلیف است از هیچ کمکی برای دست یابی به اهداف این بخش دریغ نکنند.

از خداوند متعال توفیق روزافزون جناب عالی را در انجام مأموریت محوله خواهانم.

حوزه طب سنتی-ایرانی از جمله موضوعات مهم حوزه سلامت به شمار می‌رود که از دیرباز مورد توجه قرار داشته و در سال‌های اخیر نیز با اقبال عمومی مردم روبرو بوده و روند رو به گسترشی را تجربه کرده است، اما با این وجود، به دلیل سوء استفاده برخی سودجویان، علیرغم تلاش‌های وزارت بهداشت، نتوانسته بود تا کنون متناسب با محتوای ارزشمند این طب، به جایگاه واقعی خود، دست پیدا کند.

همچنین این رفتارهای شبکه‌ای که شامل ترویج و تبلیغ بکارگیری روش‌های نامتعارف و اثبات نشده برخی از مدعیان دروغین این طب با عناوین جعلی بود، روزانه بر طرفداران و مصرف کنندگان آن افزود. این امر تا بدانجا پیش رفت که این مدعیان، با سودجویی از عنوان طبیعی و غیرمضر بودن داروها برای سلامتی بدن، به قیمت آسیب‌ها و عوارض جدی برای بیماران، توانستند سودهای هنگفتی را به دست آورند. با توجه به اینکه چالش‌های به وجود آمده در این حیطه، واکنش‌های مثبت و منفی را در سطح جامعه و نیز از سوی نهادها و حتی مرجعیت دینی در پی داشته است، لذا سازماندهی و ساختارمند کردن حوزه طب ایرانی و احیای آن به شیوه متعارف و صحیح به عنوان ضرورتی انکارناپذیر درآمد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد برآمد تا با خاتمه به چالش تفسیر دوگانه پیرامون این میراث گرانبها و کدگذاری بر تمام دانش‌های بومی، به رفع چالش‌ها در این حوزه پرداخته و ضعف هویت صنفی و علمی آن را برطرف کند.

انتخاب محمدهادی ایمانیه استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شیراز یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در جهت احیای طب ملی در ایران اسلامی محسوب می شود.

محمدهادی ایمانیه سال 1341 در شیراز در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و پدر وی نماینده حضرت امام خمینی(ره) در شیراز بوده است. ایمانیه استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که علاوه بر ارتباط نزدیک با بیوت مراجع عالیقدر تقلید، نماینده برخی از مراجع عظام تقلید در استان فارس است.

وی در مدت 12 ساله ریاست خود در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در راه‌اندازی دانشکده طب سنتی، مرکز تحقیقات طب سنتی، کتابخانه طب سنتی، مجله سینا ویژه طب سنتی در شیراز نقش مهمی داشته و در انجام چندین مطالعه تحقیقی در حوزه طب سنتی نیز مشارکت داشته است.

شیراز از دیرباز در حوزه طب سنتی مبتنی بر شواهد و ایجاد تعامل جدی بین طب مدرن و سنتی، پیشگام بوده است و این عامل باعث شده تا در سال‌های گذشته، یکی از ماموریت‌های ویژه تحول در آموزش طب سنتی- ایرانی به شیراز واگذار شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: