کد خبر: ۱۹۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 23
مینای دندان بخشی از ساختار دندان است که پیش از رویش دندان از لثه، از طریق سلول‌های خاصی به نام آمیوبلاست ها تشکیل می‌شود.
      
شفا انلاین>سلامت>شاید از این پس دیگری نیازی به روش‌های فعلی‌ترمیم دندان مانند استفاده از آمالگام، رزین و... نباشد زیرا نتایج بررسی‌های جدید نشان از توانایی می‌دهد که مینای دندان بار دیگر بتواند ترمیم شده و دندان پس از پوسیدگی‌ها، دوباره به وضعیت سلامت بازگردد. در این زمینه پژوهشگران دانشگاه واشنگتن ایالات متحده آمریکا، تکنیکی را امتحان کرده‌اند که قابلیت بازسازی مینای دندان را دوباره ایجاد می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:مینای دندان بخشی از ساختار دندان است که پیش از رویش دندان از لثه، از طریق سلول‌های خاصی به نام آمیوبلاست ها تشکیل می‌شود. این سلول‌ها پروتئین‌های تشکیل دهنده مینای دندان را تولید می‌کنند و پس از انجام این وظیفه از بین می‌روند. پس از آن، مینا دوباره ساخته نمی‌شود در حالی که همواره طی زماندر معرض پوسیدگی و آسیب قرار دارد.


گرچه استفاده از خمیردندان‌های مناسب به خصوص انواع حاوی فلوراید نقش مهمی در حفظ و استحکام مینای دندان دارند اما پوسیدگی‌ها معمولاً سریع پیشرفت کرده و برای ترمیم دندان‌ها چاره‌ای جز مراجعه به دندانپزشک و روش‌های ترمیمی وجود ندارد. دانشمندان در این زمینه با بررسی‌های روش‌های جایگزین ترمیمی توانستند به کاربرد یکی از پروتئین‌های تولید شده آمیوبلاست ها به نام آمیولوژنین دست یافتند. با توجه به این طرح، پژوهشگران توانستند مجموعه‌ای از اسیدهای آمینه بسیار کوچک برای تشکیل پروتئین به نام پپتیدها را که در تشکیل مینای دندان نقش دارد، بسازند.
این پپتیدها روی دندان ثابت می‌شوند و یون‌های کلسیم و فسفر را که اجزای سازنده مینای دندان هستند را جذب می‌کنند. در نتیجه، مینا شروع به ترمیم در بخش‌های آسیب دیده دندان می‌شود. در هر قسمتی که این روش اِعمال شود، لایه‌ای به اندازه 10 تا 50 میکرومتر تشکیل می‌شود که نشان دهنده این است که چنین تکنیکی برای پوسیدگی‌های خیلی عمیق کاربرد ندارد. پیش از این استفاده از پپتیدها در محصولات مورد استفاده سلامت بهداشت دهان و دندان پیشنهاد شده بود.
نتایج این پژوهش در نشریه ACS Biomaterials Science and Engineering به چاپ رسید و گرچه نیاز به بررسی‌های تکمیلی دارد و در مورد انسان هنوز امتحان نشده است اما می‌تواند پیشرفت قابل توجهی در زمینه بهداشت سلامت دهان و دندان باشد.سپید

www.Top Santé.fr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: