کد خبر: ۱۹۲۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 21
بیمه سلامت تحولی در حوزه سلامت و بهداشت کشور بوده است و هرچند که این طرح با چالش های اساسی از جمله کمبود منابع مالی رو به رو است
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که قرار است وزارت بهداشت و درمان، کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین کمیسیون برنامه و بودجه با محوریت رئیس مجلس جلسات مشترکی درباره طرح تحول سلامت برگزار شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمد نعیم امینی فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارزیابی از طرح تحول سلامت با اشاره به موفقیت این طرح و اهتمام وزارت بهداشت در چهار سال گذشته برای اجرای موفقیت آمیز آن گفت: بیمه سلامت(Health insurance) تحولی در حوزه سلامت و بهداشت کشور بوده است و هرچند که این طرح با چالش های اساسی از جمله کمبود منابع مالی رو به رو است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مساله مهمی که در عرصه سلامت برجسته بود یکی نابسامانی‌هایی بود که پیش از اجرای طرح تحول سلامت در خصوص تضمین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی شاهد بودیم و از طرفی دیگر دولتی روی کار آمد که  برخلاف دولت گذشته سلامت را یکی از اولویت‌های درجه اول خود قرار داد بنابراین مجموع این دو رویداد و عزم جدی که وزارت بهداشت(Ministry of Health) در دوره جدید پیدا کرده بود منجر به ارائه این طرح شد. در حال حاضر با  گذشت سه سال از اجرای این طرح رضایتمندی مردم از این طرح در درجه بالایی قرار دارد و توفیقات خوبی در این زمینه شاهد هستیم.

وی در ادامه به چالش‌هایی که بر سر راه این طرح وجود دارد اشاره کرد و گفت: چالش‌های قابل توجهی در ارتباط با تضمین طرح تحول سلامت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به وجود آمده است که شاید مهمترین آن تضمین منابع پایدار برای ادامه این طرح است و برای حل این مشکل باید تلاش شود تا موانع بر سر راه این طرح رفع شود.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال حاضر برای تضمین منابع طرح تحول سلامت در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق و کمیسیون بهداشت و درمان حداکثر تلاشمان را انجام می دهیم بیان کرد: ضمن اینکه تلاشهایمان را برای تخصیص بیشتر منابع برای این طرح به کار می بریم باید توجه ویژه به مدیریت مصرف به عمل بیاوریم که مهمترین آن می تواند اجرایی کردن برنامه ششم توسعه باشد که اهم آن نهادینه کردن پزشک خانواده(family doctor)، اجرایی کردن پرونده سلامت الکترونیک است که مجموع آنها می تواند در چالش هایی که بر سر راه ادامه این طرح وجود دارد فائق آید.

امینی فرد افزود: با توجه به چالش های جدی که در این زمینه وجود دارد برنامه ای پیش بینی شده  و قرار است جلسات مشترکی را بین وزارت بهداشت و درمان،  کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین کمیسیون برنامه و بودجه با محوریت رئیس مجلس شورای اسلامی را در آینده نزدیک برگزار کنیم تا چالش های اساسی در این ارتباط را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: تشکیل این کمیته بسیار مهم است و یک فرآیند  چند جانبه دولتی و مجلسی است که می تواند مهم باشد.

امینی همچنین گفت: اخیرا وزیر بهداشت و درمان به اتفاق معاونین خود در کمیسیون حضور یافته و گزارشات خوبی را در ارتباط با اجرایی کردن  پرونده سلامت الکترونیک و تعریف کردن بسته های پایه خدمت در سطوح مختلف ارائه کردند که اگر با این روند پیش برود به نظر می رسد در نقطه آغازین خوبی قرار خواهیم گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه به نقش قابل توجه سازمان تامین اجتماعی(Social Security) در اجرای طرح تحول سلامت اشاره می کند و می گوید:  با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از پرونده سلامت در اختیار تامین اجتماعی است یک هماهنگی بیشتری با حفظ منافع بیمه شدگان از طرف تامین اجتماعی با سیاست گذار اصلی حوزه سلامت می تواند موثر باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: بر اساس ارزیابی و نظر سنجی هایی که انجام گرفته است در این چندسال رضایتمندی از طرح تحول سلامت همچنان در درجه بالایی قرار دارد و در مجموع این طرح را موفق ارزیابی می کنم و در عین حال چالش های اساسی روبروی ادامه این طرح وجود دارد که باید با هماهنگی هرچه بیشتر مجلس و دولت بر این مشکلات فائق آییم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: