کد خبر: ۱۹۲۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 19
اگرچه ماده ی غذایی ای وجود ندارد که میزان کالری صفرباشدآن اما مواد غذایی ای هستند که می توانیم بدون نگرانی از افزایش وزن و با خیالی آسوده آن ها را بخوریم
شفاآنلاین>سلامت>طبق تحقیقات، استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی باعث کاهش وزن می شود، به همین دلیل اغلب آن را میوه ای رژیمی می دانند به دلیل فیبر زیادی که دارد.

به گزارش شفاآنلاین،اگرچه ماده ی غذایی ای وجود ندارد که میزان کالری صفرباشدآن اما مواد غذایی ای هستند که می توانیم بدون نگرانی از افزایش وزن و با خیالی آسوده آن ها را بخوریم. این مواد غذایی به طور کلی در دسته ی میوه ها یا سبزیجات بدون نشاسته قرار می گیرند. کارشناسان معتقدند به چند دلیل مصرف این مواد غذایی باعث افزایش وزن نمی شود.بخش اعظم آن ها از آب تشکیل شده است.
کالری کمی دارند
حاوی فیبر هستند که به احساس سیری و حفظ آن کمک می کند.اگرچه این میوه ها و سبزیجات پروتئین زیادی ندارند، اما سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و دیگر مواد مغذی ای هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

توجه داشته باشید که مانند هر ماده ی غذایی دیگری، اگر در خوردن این مواد غذایی افراط کنید، دچار افزایش وزن خواهید شد. اما به دلایلی که در بالا ذکر شد، بعید است که در مورد این مواد غذایی زیاده روی کنید.

۱- کرفس

نزدیک به ۹۵ درصد از کرفس را آب تشکیل می دهد، اما این به معنای آن نیست که کرفس فایده ی قابل توجهی برای سلامتی ندارد. کرفس حاوی پتاسیم، فولات (ویتامین ب ۹) و فیبر است و ۳۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین کا را تأمین می کند. در هر واحد کرفس تنها ۶ کالری وجود دارد.

بهتر است که کرفس را تازه مصرف کنید. این ماده ی غذایی بعد از گذشت ۵ تا ۷ روز از زمان خرید، بسیاری از آنتی اکسیدان های خود را از دست می دهد.

۲- کلم کیل

کلم کیل از کالری کمی برخوردار است، به طوری که در یک فنجان کلم کیل خام تنها ۳۳ کالری وجود دارد. اما هر واحد این ماده ی غذایی نزدیک به ۳ گرم پروتئین و ۲/۵ گرم فیبر دارد.

کلم کیل یکی از معدود مواد غذایی ای است که حاوی اسید چرب امگا ۳ است؛ ماده ی مغذی ای که بیشتر مردم برای کسب آن تنها از ماهی استفاده می کنند. کلم کیل مانند دیگر سبزیجات مشابه، از ویتامین و فولات زیادی برخوردار است.

۳- بلوبری

بلوبری بیشتر از هر میوه ی دیگری حاوی آنتی اکسیدان است. یک فنجان بلوبری ۱۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را برطرف می کند و تنها حاوی ۸۵ کالری است.

۴- خیار

قسمت عمده ی خیار از آب تشکیل شده و در هر واحد آن تنها ۱۶ کالری وجود دارد. بیشتر مواد مغذی خیار در دانه ها و پوست آن است، به همین دلیل بهتر است که پوست آن را جدا نکنید.

پوست و دانه های خیار حاوی فیبر و نوعی ویتامین آ به نام بتاکاروتن هستند که برای چشم ها مفید است.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپین، نوعی کاروتنوئید است که به مقابله با بیماری های مزمن کمک می کند و همچنین به گوجه فرنگی رنگی قرمز می بخشد.علاوه بر این، گوجه فرنگی از میزان بالایی ویتامین های آ، سی و ب ۲، فولات، کرومیم، پتاسیم و فیبر برخوردار است.

با وجود مواد مغذی بسیار زیادی که در این ماده ی غذایی وجود دارد، یک گوجه فرنگی متوسط تنها ۲۵ کالری دارد.

۶- گریپ فروت

طبق تحقیقات، استفاده از گریپ فروت در رژیم غذایی باعث کاهش وزن می شود، به همین دلیل اغلب آن را میوه ای رژیمی می دانند. گریپ فروت به دلیل فیبر زیادی که دارد، با تثبیت میزان قند خون و کمک به احساس سیری برای مدتی بیشتر، از گرسنه شدن جلوگیری می کند. در نیمی از یک گریپ فروت، تنها ۵۰ کالری وجود دارد.

ویتامین سی موجود در گریپ فروت می تواند خطر بروز بسیاری از بیماری ها مثل سرطان و مشکلات قلبی را کاهش دهد. گریپ فروت همچنین می تواند تأثیر زیادی در کاهش کلسترول و بهبود گوارش داشته باشد. علاوه بر این، فولات موجود در این میوه، آن را به میان وعده ای مناسب برای زنان باردار تبدیل کرده است.

۷- کلم بروکلی

کلم بروکلی اگر به صورت خام یا بخارپز شده مصرف شود مغذی تر است. این ماده ی غذایی حاوی سولفورافان، نوعی آنتی کارسینوژن است که در از بین بردن مواد شیمایی سرطان زایی که از طریق محیط زیست و غذا وارد بدن می شود موثر است.

علاوه بر ویتامین های آ، سی، ای و کا، هر واحد کلم بروکلی بخارپز شده ۲۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر را تأمین می کند. در هر واحد کلم بروکلی تنها ۳۱ کالری وجود دارد.

۸- گرمک

میزان بتاکاروتن موجود در گرمگ بیشتر از میوه های دیگری مانند پرتغال، گریپ فروت، هلو و انبه است. تنها یک فنجان گرمک علاوه بر دارا بودن پتاسیم، بیشتر از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ی بدن به ویتامین های آ و سی را برطرف می کند.به علاوه، از آنجایی که ۹۰ درصد این میوه از آب تشکیل شده، در هر واحد آن تنها ۵۵ کالری وجود دارد.

۹- گل کلم

گلم کلم فواید مختلفی دارد و بسیار مغذی است. این سبزی حاوی آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی است که هر دوی آن ها به مقابله با بیماری های مزمن کمک می کند. همچنین گل کلم منبع بسیار خوبی از فولات، فیبر و ویتامین های سی و کا است.

در هر واحد گل کلم ۲۵ کالری وجود دارد.

۱۰- شاه توت

شاه توت فواید زیادی برای سلامتی دارد. مانند دیگر انواع توت، این میوه سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدانی به نام بیوفلاونوئید است.

علاوه بر آن، مصرف شاه توت به بهبود گوارش و حفظ هوشیاری کمک می کند و با محکم کردن بافت بدن، موجب جوانسازی پوست می شود. در هر واحد شاه توت ۶۲ کالری وجود دارد.

۱۱- کاهو

در هر واحد اغلب انواع کاهو -نوع معمولی آن یا کاهوی کله گرد- تنها ۱۰ تا ۲۰ کالری وجود دارد. اگرچه کاهو حاوی پروتئین زیادی نیست، اما از ویتامین ها و مواد مغذی زیادی مثل فولات، آهن و ویتامین های آ و سی برخوردار است.

۱۲- پرتغال

اغلب مردم تنها درباره ی ویتامین سی موجود در پرتغال اطلاع دارند اما این میوه فواید زیاد دیگری هم دارد. از آنجایی که ویتامین سی برای تولید کلاژن در بدن ضروری است، پرتغال به حفظ سلامتی و زیبایی پوست کمک می کند. همچنین این میوه از کالری کمی برخوردار است؛ به طوری که در یک پرتغال متوسط ۸۰ کالری وجود دارد.

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که بخش های سفید رنگ پوست خارجی پرتغال را جدا می کنید و نمی خورید، باید این عادت را کنار بگذارید. این لایه های سفید رنگ حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.

۱۳- توت فرنگی

ویتامین سی موجود در هر واحد توت فرنگی بیشتر از پرتغال است. به علاوه، این میوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است.

توت فرنگی منبع بسیار خوبی از پتاسیم و فیبر بوده و فاقد چربی، سدیم و کلسترول است، به همین دلیل برای قلب مفید است. در یک فنجان توت فرنگی ۵۰ کالری وجود دارد.

۱۴- طالبی

کالری موجود در طالبی کمی بیشتر از گرمک (۶۴) بوده و بخش عمده ی این کالری ناشی از ۱۴ گرم قند طبیعی موجود در این میوه است.

این میوه بیشتر از نیمی از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین سی را تأمین می کند و حاوی مس است که برای سلامتی پوست ضروری است.
برچسب ها: کالری ، سلامت ، گریپ فروت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: