کد خبر: ۱۹۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 19
سیگار و قلیان به عنوان رایج ترین مواد دخانیاتی در جامعه ایرانی شناخته می شوند و متاسفانه در بین ١٨١ کشور دنیا، سیگار ارزان ‌ترین قیمت فروش را داشته
شفاآنلاین>سلامت>سیگار و قلیان به عنوان رایج ترین مواد دخانیاتی در جامعه ایرانی شناخته می شوند و متاسفانه در بین ١٨١ کشور دنیا، سیگار ارزان ‌ترین قیمت فروش را داشته و قیمت آن در بسیاری از کشورهای سازنده و صادر‌کننده آن در دنیا، تقریبا پنج برابر ایران است.

به گزارش شفاآنلاین،براساس اعلام نظر محققان سن، تحصیلات، جنسیت، شغل و وضعیت تاهل با متغیر سیگار کشیدن ارتباط معنی‌دار دارند و کنجکاوی و خودنمایی در میان همسالان، داشتن تفکرتجربه حسی متفاوت با مصرف دخانیات، عدم فرهنگ سازی جامعه در خصوص تفریحات سالم و منع سیگار به عنوان یک هنجار و مهمتر از همه گرایش والدین به مصرف دخانیات از دلایل روی آوری جوانان به مصرف آن است. 

اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم(ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد.

 اگرچه مصرف دخانیات در جامعه ایرانی-اسلامی هنوز به هنجار محکمی تبدیل نشده اما جامعه دید منفی نسبت به سیگار و افراد سیگاری دارد، با این حال تمام دکه ها و مغازه ها اقدام به فروش سیگار می کنند و قیمت بسیار پایین سیگار باعث می شود که تمام طرفدارانش بدون هیچ مشکلی به آن دست یابند.

آذربایجان غربی نیز به عنوان استانی مرزی در معرض سیل عظیم سیگار های قاچاق وجود دارد که با قیمت هایی پایین تر از بازار قابل دسترس است، از سویی دیگر شهرستان ارومیه دارای کارخانه تولید سیگار بوده و همه ساله در شهرستان های مهاباد، خوی و شاهین دژ توتون کشت می شود.

سایه نابودی دخانیات بر فراز زندگی هایمان

مصرف سیگار در جامعه رو به رشد است و چهار هزار نوع مواد سمی و غیر سمی ناشی از سیگار کشیدن با احتراق تنباکو، کاغذ و چسب کاغذ ، مرکب نوشته های روی کاغذ، اسانس و افزودنی های سیگار تولید شده علاوه بر اینکه محرک سیستم عصبی مرکزی است باعث وابستگی فرد به سیگار می شود.

همچنین با افزایش زنان مصرف کننده سیگار، پزشکان درباره خطرات استعمال سیگار در دوران بارداری به مادران باردار هشدار می دهند و تحقیقات نشان داده است که ارتباطی بین مادران سیگاری و نوزادان کم وزن وجود دارد و کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشد، بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

برای مصرف سیگار در میان زنان دلایل مختلفی عنوان شده اما در معرض کشیدن سیگار قرار گرفتن، هنجار شکنی، رهایی از فشار عصبی، سیگاری بودن همسر و خطرپذیری از عمده دلایل مصرف سیگار در میان زنان است.

در این رابطه کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به مضرات سیگار، افزود: در حال حاضر مصرف دخانیات در مردان بیشتر از زنان بوده و افزایش روز افزون آمار زنان مصرف کننده دخانیات به خصوص قلیان موضوع بسیار مهم و قابل تاملی است.

مریم همت زاده از خطرات استنشاق دود سیگار برای کودکان گفت و تاکید کرد: با توجه به اینکه کودکان از سنین بسیار پائین با مواد سمی حاصل از استعمال دخانیات والدین، بستگان و اطرافیان در محیط های سربسته در تماس هستند در سن جوانی بیشتر از فردی که در 30 سالگی دخانیات مصرف کرده است از عوارض مواد سمی دخانیات رنج خواهند برد.

اما به همین جا ختم نمی شود. استنشاق دود سیگار حتی برای کسانی که سیگاری نیستند، مسیر مرگ را میان بر می زند، قرار گرفتن در معرض نیکوتین محیطی می تواند باعث افزایش ضریب ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و  بالا رفتن فشار خون، حتی در کودکان زیر ۴ و ۵ سال شود.

 قلیان نیز به عنوان شاه غولی نابود کننده و مضر در هر وعده مصرف معادل استعمال 100-80 نخ سیگار بوده و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و نگران کننده تر است و دود آن مجموعه‌ای از مواد سرطان‌ زای دیگری هم دارد که ناشی از سوختن زغال است که البته خوشبختانه مصرف قلیان پس از تشکیل کمپین «قلیان ها را گلدان کنیم» به صورت چشم گیری در سطح شهر ها کاهش یافته است.

گذر از خط قرمز های مصرف دخانیات

اینکه در طول ماه های سال و تقریبا در تمام مکان های اجتماعی شاهد مصرف دخانیات هستیم، کم کم قبح قضیه را کمرنگ تر کرده است و دیگر کمتر کسی پیدا می شود که نگران شیوع یا به فکر پیشگیری از مصرف دخانیات باشد، اما باید دانست که آمار ها حاکی از گذر خط قرمز های مصرف دخانیات در استان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره اینکه نتایج آخرین آمارهای مربوط به مصرف دخانیات هنوز انتشار نیافته است، اظهار داشت: متوسط سن شروع سیگار در استان بر اساس آخرین آمار ها کمتر از میانگین کشوری بوده و آمار مصرف روزانه دخانیات در استان 14 درصد بوده که بیشتر از میانگین کشوری است.

رسول انتظارمهدی افزود: متوسط سال های مصرف سیگار در آذربایجان غربی نیز معادل 6/16درصد و بیشتر از میانگین کشوری است که این یعنی مصرف کنندگان دخانیات استان از سنین کمتری نسبت به میانگین کشوری مصرف دخانیات رو آغاز می کنند.

وی علت افزایش روزبه روز آمار مصرف دخانیات را در آذربایجان غربی مرزی بودن این استان دانست و گفت: آذربایجان غربی با سه کشور مرز مشترک داشته و محل ترانزیت کالاهای دخانیاتی وارداتی و قاچاق است و کالاهای مربوط به دخانیات بخش بزرگی از این قاچاق هارا به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد: سطح سواد، فرهنگ و سطح درآمد نیز در گرایش به مصرف دخانیات موثر است که البته در استان نیز تاثیری همانند سایر استان های کشور دارد و اصلی ترین علت همان مرزی بودن و قاچاق است.

در دسترس بودن و ارزان بودن سیگار راهی برای ورود نوجوانان به چرخه مصرف سیگار و ابتلاء به سخت ترین بیماری ها و مرگ زودرس است، هنوز قوانینی مبنی بر محدودیت عرضه سیگار یا عدم فروش سیگار به افراد زیر 18 سال وجود ندارد و این شاید به چشم پوشی هایی بر می گردد که تولید کنندگان داخلی را به کسب منفعت در ازای سلامتی افراد وا داشته است، آن هم با این تصور که نباید میدان را به نفع کشورهای خارجی خالی کرد.

از سویی دیگر متولیان امور جوانان هنوز برنامه هایی برای غنی سازی اوقات فراغت، آموزش مهارت های زندگی و مهارت نه گفتن و در کل اقدامات پیشگیرانه از روی آوری به مصرف دخانیات را در لیست کارهایشان ندارند، برنامه هایی که در نبود خود، عرصه را در اختیار فعالیت های تبلیغاتی و تجاری شرکت های  تولید دخانیات قرار داده است.

برچسب ها: دخانیات ، سیگار ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: