کد خبر: ۱۹۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 16
بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک، بیماری بسیار شایعی است و روش‌های درمانی متعددی برای درمان مبتلایان به این بیماری پیشنهاد می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص درد گفت: لیزر در صورت کاربرد صحیح می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در درمان دیسک‌های کمر و گردن به کار گرفته شود.

به گزارش شفا آنلاین، مجید حیدریان در مورد اینکه آیا لیزر می‌تواند سبب درمان دیسک کمر شود، گفت: بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک، بیماری بسیار شایعی است و روش‌های درمانی متعددی برای درمان مبتلایان به این بیماری پیشنهاد می‌شود.

عضو انجمن درد گفت: درمان دیسک با لیزر مقوله‌ای است که در دو دهه اخیر توجه زیادی به آن شده است و اخیرا مطالب متعددی در فضای مجازی راجع به درمان دیسک کمر با لیزر مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: لیزر در صورت کاربرد صحیح می ‌واند به عنوان یک ابزار مناسب در درمان دیسک های کمر و گردن به کار گرفته شود.

حیدریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اغلب بیماران سوال می کنند، چگونه لیزر می تواند جایگزین عمل جراحی(surgery) در درمان دیسک کمر و گردن باشد؟ گفت: وقتی یک دیسک دچار بیرون زدگی می‌شود، قسمت بیرون زده سبب ایجاد فشار روی عصب در ناحیه ستون فقرات و علائمی مانند درد، بی حسی و ضعف ایجاد می‌شود.

وی افزود: در جراحی دیسک قسمتی از دیسک که دچار بیرون زدگی شده، با چاقوی جراحی بریده شده و از بدن خارج می‌شود. ولی در عمل با لیزر فیبر نوری، لیزر با حسی موضعی و بدون نیاز به برش پوست به داخل دیسک هدایت می‌شود.

این فوق تخصص درد بیان داشت: سپس با استفاده از نور لیزر قسمت داخلی دیسک شروع به کاهش حجم می‌کند. در این حالت بیرون زدگی دیسک با فشار منفی که داخل دیسک ایجاد می شود، به محل طبیعی خود برمی‌گردد، بدون آنکه نیاز به جراحی و بستری شدن داشته باشد.

این فوق تخصص درد در مورد اینکه آیا استفاده از این روش محدودیت و عوارض خاصی دارد؟ گفت: عمل دیسک با لیزر در کلینیک های درد و توسط فوق تخصص درد انجام می‌گیرد و با توجه به اینکه عمل بسیار دقیق و حساسی است، این عمل باید در اتاق عمل مجهز و با لوازم اختصاصی انجام شود.

حیدریان تصریح کرد: همه مبتلایان به دیسک کمر و گردن با انجام عمل لیزر قابل درمان نیستند، بیماران می توانند جهت بررسی امکان انجام این عمل به کلینیک های درد مراجعه کنند و تحت معاینه قرار گیرند تا در صورت امکان با بهره گیری از این روش از انجام عمل جراحی باز در آنان جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: استفاده از این روش در دو سوم بیماران قابل انجام است و در 70 تا 80 درصد بیماران باعث درمان کامل دیسک و جلوگیری از جراحی می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: