کد خبر: ۱۹۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 17
افرادی که در خانواده‌هایی با سلامت روان بالاتر زندگی می‌کنند در اجتماع نیز با بهداشت روان بیشتری نسبت به سایرین برخورد می‌کنند.

شفا آنلاین>اجتماعی>یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های کنترل خشم در جهت ارتقا سطح سلامت روان بسیار حائز اهمیت است، گفت: والدین باید مهارت‌های کنترل خشم، استرس و مهارت‌های زندگی را در اعضای خانواده تقویت کنند.

به گزارش شفا آنلاین:الناز رحمانی ، درباره عواملی که سبب بهبود سلامت روان <mental health>در سطح خانواده می‌شود، اظهار کرد: افرادی که در خانواده‌هایی با سلامت روان بالاتر زندگی می‌کنند در اجتماع نیز با بهداشت روان بیشتری نسبت به سایرین برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه والدینی که خشم و استرس خود را کنترل می‌کنند، فرزندانشان سلامت روان بهتری دارند، افزود: در خانواده باید قوانین و مقرراتی وجود داشته باشد تا حفظ نیازها و ارزش‌های جامعه به خوبی صورت گیرد و اهداف مشخص شود همچنین در خانواده باید توانایی‌ها و استعداد هریک از اعضای خانواده در نظر گرفته شود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: افزایش توان خانواده در مقابل فشارها و بحران‌ها سبب شده تا بنیاد خانواده استحکام و انسجام پیدا کند درحالی که سرزنش و تخریب هر یک از اعضا و اینکه چه کسی مقصر است سبب تخریب بنیاد خانواده می‌شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه شناخت تفاوت‌ها به ارتقا سلامت روان کمک می‌کند، عنوان کرد: این مسئله سبب شده تا قضاوت‌ها عادلانه باشد و واکنش‌ها معادل بر توانایی‌های هر یک از اعضا صورت گیرد و به جای سرزنش اعتماد به نفس اعضا تقویت یابد و طرفین مشکلات را بهتر رفع کنند.

وی عنوان کرد: تعین مرزها در ساختار خانواده باید رعایت شود و در عین حال نباید خشک یا درهم‌تنیده باشد به این معنا که اعضای خانواده نباید بی‌تفاوت به حق و حقوق یکدیگر باشند همچنین تقویت روحیه قدردانی سبب می‌شود تا روحیه خانواده از لحاظ اعتماد به نفس برای تک تک اعضا افزایش یابد.

این جامعه‌شناس یادآور شد: والدین باید مهارت‌های کنترل خشم، استرس و مهارت‌های زندگی را در اعضای خانواده تقویت کنند همچنین بسیاری از والدین نیازهای جسمانی کودکان را تامین می‌کنند درصورتی که دنیای درون کودک پیچیده است و شناخت آن نیازمند مهارت است بنابراین والدین بهتر است پیش از فرزندآوری باید آموزش‌های لازم را در این زمینه را فراگیرند.

رحمانی اضافه کرد: محبت کردن بدون قید و شرط به کودک سبب شده تا مطمئن شود والدین او را به خاطر وجود خودش دوست دارند و پذیرفتن خطاها و اشتباهات کودک بدون تنبیه آنها سبب تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان می‌شود بنابراین سلامت روان نیز در سطح جامعه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: تشویق کودکان به اینکه توانایی انجام کارها و بازی‌های جدید دارند و صادق بودن والدین با کودکان خود و توجه به این نکته که مهم تکرار نکردن اشتباهات و تکنیک‌های حل مسئله است به خلاقیت کودکان کمک می‌کند.

وی در خصوص راه‌های کنترل خشم جهت تقویت سلامت روان عنوان کرد: افراد در ابتدا باید عوامل برانگیزنده عصبانیت و خشم خود را بشناسند و حتی‌الامکان از آنها دوری کنند چنانچه صدای تلویزیون یا قرار گرفتن در محیط‌های پرسر و صدا موجب خشم فرد می‌شود باید از آنها اجتناب کند.

رحمانی ادامه داد: ترک محیط تنش‌زا  برای مدت کوتاه، کشیدن نفس عمیق، شمارش اعداد به صورت معکوس، دوری از عوامل ایجاد خشم، انجام حرکت‌های نرمشی، گفت‌وگو کردن به جای فریاد زدن و صحبت کردن با فردی مطمئن از شدت خشم می‌کاهد و سلامت روان افراد جامعه را از تنش دور می‌کند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: