کد خبر: ۱۹۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 14
خبرهای رسیده حاکی است فرودگاه مزه، مرکز پژوهش ها در برزه، جمرایا و مصیاف در سوریه مورد هدف قرار گرفتند
شفاآنلاین>سلامت> سه کشور آمریکا انگلیس و فرانسه بامداد امروز در حمله هوایی و موشکی مراکزی را در سوریه مورد هدف قرار دادند.

به گزارش شفاآنلاین، خبرهای رسیده حاکی است فرودگاه مزه، مرکز پژوهش ها در برزه، جمرایا و مصیاف در سوریه مورد هدف قرار گرفتند.

در این حمله که با مشارکت آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام گرفته، از کشتی های نظامی و از هواپیما استفاده شده است.

شبکه سی ان ان به نقل از مقامات واشنگتن اعلام کرد این حملات هنوز تمام نشده است و حملات امروز تنها موج نخست یک حمله چندگانه است.

صدور دستور حمله از سوی ترامپ، مکرون و می

دقایقی پس از آغاز حمله، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.

وی با بیان این که حمله نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس در جریان است افزود: ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌خواهم درباره دلیل این حمله صحبت کنم.

همچنین «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از دستور به ارتش فرانسه برای مداخله در سوریه به همراهی آمریکا و انگلیس خبر داد.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور آغاز حملاتی هدفمند «برای تضعیف ظرفیت تسلیحاتی شیمیایی سوریه و استفاده از آنها» را صادر کرده است.

مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک های متجاوزان

رسانه ها گزارش می دهند صدای انفجار در حمص نیز شنیده شده است، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد جنگنده‌های این کشور اقدام به شلیک موشک‌هایی به مراکز نظامی نزدیک حمص کرده‌اند.

گزارش های اولیه حاکی است اهداف مشخص نیست اما گفته می شود مرکز حملات بیشتر دمشق و پیامی برای بشار اسد است. در همین حال تلویزیون سوریه حمله به مرکز پژوهشهای علمی در منطقه برزه را تایید کرد.

از سوی دیگر تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از شلیک پدافند هوایی سوریه خبر می دهند.

این در حالی است که  آمریکا آماری از تعداد موشک های پرتابی نمی دهد. به نظر می رسد ترس از معدوم شدن برخی از آنها با سیستم پدافند هوایی سوریه و روسیه علت آن است.

با این حال ارتش سوریه اعلام کرده است سیزده فروند موشک دشمن در منطقه کسوه در ۳۰ کیلومتری جنوب دمشق منهدم شده است.

تلویزیون سوریه به نقل از ارتش این کشور اعلام کرده که هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق کذب است و با تمام موشک‌های شلیک شده در حمص مقابله شده و ۱۳ موشک مهاجم ساقط شده است.

منابع محلی می‌گویند که یک پایگاه اصلی حزب‌الله لبنان در القُصیر در نزدیکی مرز سوریه و لبنان نیز هدف حملات موشکی ائتلاف امریکا-انگلستان-فرانسه قرار گرفته است.

توجیه تجاوز نظامی به سوریه از سوی مقامات آمریکا

در توجیه این تجاوز نظامی آشکار، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اشاره به آغاز حملات موشکی و هوایی سه کشور غربی به سوریه مدعی شد: حمله امشب عزم جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نشان می‌دهد.

وی افزود: تمامی کشورهای متمدن باید با حمایت از روند صلح ژنو برای پایان دادن به جنگ سوریه اقدام کنند.

در همین حال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی ادعا کرد مراکزی که هدف گرفته، مرتبط با توانمندی تسلیحات شیمیایی دولت سوریه بوده اند.

وی افزود: ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد. اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده بود.

دانفورد در تشریح اهداف مورد حمله در سوریه گفت: اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده است. دومین مرکز، انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص بود و سومین هدف که در مجاورت هدف دوم واقع شده بود مرکزی شامل انبار تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم بود.

​جیمز ماتیس در نشستی رسانه ای در پنتاگون که ساعتی پس از آغاز تجاوز موشکی غرب به سوریه برگزار شد، اعلام کرد: برنامه ای برای حملات هوایی تازه نداریم و تصمیم در این باره به رییس جمهوری ترامپ باز می گردد.‏

وی گفت ما با روسیه درباره این حملات هماهنگ نکردیم و آنها را در جریان قرار نداده بودیم.‏

واکنش رسمی روسیه به حملات ائتلاف غربی به سوریه: این حملات تبعات خواهد داشت

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نخستین واکنش رسمی دولت این کشور به حمله بامداد شنبه آمریکا به سوریه، در بیانیه ای نوشت: این اقدام درست زمانی انجام شد که سوریه، شانسی برای آینده صلح آمیز به دست آورده بود.

وی با محکوم کردن این حمله افزود: آمریکا، انگلیس و فرانسه در شرایطی دمشق را هدف حمله قرار دادند که سوریه در حال بازگشت به زندگی صلح‌آمیز بود.

زاخارووا با اشاره به توئیت هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا است که موشک‌های آمریکا را «زیبا» و «هوشمند» خوانده بود، ادامه داد: مردم سوریه نخست با بهار عربی مواجه شدند، سپس داعش و اکنون موشک‌های «هوشمند» آمریکا.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: این حمله، به پایتخت یک کشور مستقل صورت گرفته که برای سال‌ها، در تلاش برای نجات از تهدید تروریسم بوده است.

زاخارووا با کنایه به اظهارات مقام‌های کشورهای غربی، ادعای آن‌ها برای «رهبری اخلاقی جهان» را زیر سوال برد.

وی همچنین به انتقاد از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی پرداخت و گفت: حمله آمریکا به سوریه، برمبنای اطلاعات، عکس‌ها و ویدئوهایی صورت گرفته که با منابع نامشخص در فضای مجازی منتشر شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری حمله نظامی آمریکا به عراق، افزود: کاخ سفید ۱۵ سال پیش از حربه وزیر امور خارجه و نمایش یک بطری استفاده کرد و اکنون از رسانه‌ها بهره گرفت.

اشاره زاخارووا به سخنرانی «کالین پاول» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در ۲۰۰۳ است که در دفاع از ادعای وجود برنامه های تسلیحاتی ممنوعه در عراق (رژیم صدام حسین) یک بطری حاوی پودر سفید را در شورای امنیت سازمان ملل به نمایش گذاشته بود.

نقاطی که در حمله آمریکا سوریه هدف قرار گرفتند

شبکه العالم گزارش داده است تاسیسات (Installations)نظامی «جبل قاسیون» در حومه دمشق که پایگاه «گارد جمهوری» و «لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه» است نیز هدف حملات نیروهای ائتلاف امریکا-انگلیس-فرانسه قرار گرفته است.

بر این اساس مرکز تحقیقاتی جمرایا وابسته به «مرکز تحقیقات و مطالعات علمی سوریه» (SSRC) دیگر هدف حملات اولیه ائتلاف امریکا-انگلستان-فرانسه به سوریه بوده است. این مرکز که در «ریف دمشق» واقع شده، در ماه دسامبر نیز هدف حملات موشکی رژیم اسرائیل قرار گرفته بود.

ائتلاف غربی «مراکز پژوهش‌های علمی، پایگاه‌های نظامی، مقرهایی وابسته به گارد ریاست جمهوری، لشگر چهارم در دمشق و اطراف آن» را هدف قرار داده است.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» در لندن اعلام کرد: ائتلاف غربی «مراکز پژوهش‌های علمی، پایگاه‌های نظامی، مقرهایی وابسته به گارد ریاست جمهوری، لشگر چهارم در دمشق و اطراف آن» را هدف قرار داده است.

تلویزیون سوریه نیز تایید کرد که مرکز پژوهش‌های علمی در برزه در شمال شرق دمشق هدف قرار گرفته است.

به گفته برخی منابع میدانی، گفته می‌شود برخی حملات اهدافی وابسته به حزب‌الله را نیز هدف قرار داده است.

وزارت دفاع انگلیس نیز ضمن تأیید مشارکت این کشور در این تجاوز نظامی به سوریه، اعلام کرد که چهار هواپیمای تورنادو با موشک‌های استورم شادو به تاسیسات نظامی در 15 مایلی غرب حمص حمله کرده است.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به خبرنگاران اعلام کرد، حملاتی که در سوریه انجام شد، سه تأسیسات مرتبط با برنامه شیمیایی دولت سوریه هدف گرفته است.

به گفته او هدف(Target) نخست مرکز پژوهش‌های علمی در خارج از دمشق و هدف دوم، انبار سلاح شیمیایی در خارج از شهر حمص و هدف سوم نزدیک به هدف دوم یک انبار سلاح شیمیایی و یک مرکز فرماندهی مهم بوده است.

موشک‌های متجاوزان نتوانست به اهداف تعیین‌شده اصابت کند

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منابع میدانی خود اعلام کرد که موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه، به لطف پدافند هوایی سوریه به اهداف تعیین شده نرسید.

منابع سوری اعلام کردند که موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه (آمریکا، انگلیس و فرانسه) به اهداف تعیین شده نرسیدند.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منابع که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت: «به لطف پدافند هوایی سوریه که یا موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه را منهدم یا از مسیر خود منحرف کرد،  این موشک‌ها به اهداف مد نظر خود نرسیدند».

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید، با موشک‌هایی که به اطراف حمص شلیک شده بود، مقابله شد و پس از منحرف کردن آن از هدف اصلی، سبب جراحت سه نفر شد.

از سویی دیگر روسیه اعلام کرد که هیچ موشکی وارد مناطق پدافند هوایی روسیه که وظیفه حراست از «حمیمیم» و «طرطوس» را دارد، نشده است.

ذوق زدگی تل‌آویو از حمله موشکی آمریکا به سوریه

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی با تمجید از اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، گفت: دولت سوریه به دلیل همکاری با ایران خود را در معرض خطر قرار داده است.

وی گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ سال گذشته به صراحت اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز اوست. امشب او به همراه انگلستان و فرانسه این خط قرمز را اعمال کرد.»

این مقام صهیونیست افزود: «سوریه همچنان به کشتار ادامه داده و به پایگاهی به چنین اقداماتی، از جمله اقدامات ایران بدل شده است. این کشور با این کار اراضی‌اش، نیروهای نظامی و رهبری‌اش را در معرض خطر قرار داده است.»

واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در پی تجاوز موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه از تمامی کشورهای عضو این سازمان خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند و از اقداماتی که به تشدید اوضاع سوریه منجر می‌شود، پرهیز کنند.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: