کد خبر: ۱۹۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
سوختگی با اسید یا مواد آتش‌زا از درجات مختلفی برخوردار است که در هر یک از آنها باید اقدامات خاصی را قبل از اعزام بیمار به بیمارستان انجام داد.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص پوست و مو در خصوص اقدامات اولیه برای سوختگی با اسید توضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین،رویا گستری متخصص پوست و مو اظهار کرد: سوختگی با اسید یا مواد آتش‌زا از درجات مختلفی برخوردار است که در هر یک از آنها باید اقدامات خاصی را قبل از اعزام بیمار به بیمارستان انجام داد.

وی ادامه داد: هنگامی که فردی دچار سوختگی درجه 1 با اسید می‌شود، پوست فرد آسیب دیده دچار قرمزی و تاول می‎شود، در این شرایط باید به وسیله آب سرد آن را شستشو داد.
اعضای سوخته با اسید باید قلیایی شود

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه در هنگام سوختگی با اسید باید محیط سوختگی هرچه سریعتر قلیایی شود، افزود: متاسفانه میزان نفوذ اسید به درون لایه‌های مختلف پوست و حتی عضلات زیاد است و همین مسئله باعث بروز آسیب های جدی در بیماران می شود و اگر سوختگی در سطح وسیعی ایجاد شده باشد، تنها می توان با آب سرد محل سوختگی را شستشو داد و بدون آنکه لباس را درآورده فرد بیمار را به بیمارستان منتقل کرد.

گستری با بیان اینکه در سوختگی درجه یک یا 2 به وسیله اسید می توان قبل از مراجعه به پزشک متخصص با پمادهای ضد سوختگی درد فرد آسیب دیده را التیام بخشید، عنوان کرد:  متاسفانه در سوختگی شدید به وسیله اسید به دلیل زیاد بودن عمق نفوذ اسید، عفونت و اختلال در آب و الکترولیت بدن ایجاد می‌شود و همین مسئله در مواردی مرگ را برای افراد به همراه دارد.

وی تاکید کرد: وقتی که فردی دچار سوختگی شدید با اسید می‌شود در مواردی حتی نباید لباس‌هایش را درآورد زیرا این کار باعث آسیب جدی به پوست و حتی عضلات می شود.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: قبل از مراجعه به پزشک در سوختگی های شدید با اسید می توان محل سوختگی را به وسیله آنتی بیوتیک شستشو، سپس آن را پانسمان کرد.

گستری یادآور شد: در سوختگی شدید با اسید ممکن است علاوه بر لایه‌های پوست، بافت استخوان  یا عضلات نیز دچار آسیب جدی شود و همین مسئله باعث باز شدن راه نفوذ میکروب و باکتری به بدن بیمار می‌شود.
برچسب ها: سلامت ، اسید ، متخصص پوست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: