کد خبر: ۱۹۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
نیروی پرستاری در کشور هست و این‌گونه نیست که کمبود زیادی داشته باشیم، در رشته‌های پرستاری عده زیادی وارد می‌شوند و اگر شرایط استخدام فراهم شود می‌توانند جذب شوند
شفاآنلاین>سلامت> دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کاری در ایران بهتر از سایر کشورها برای پرستاران است و با این حال مانعی برای مهاجرت آنها در قانون وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، بشیر خالقی درباره مهاجرت پرستاران اظهارداشت: نیروی پرستاری در کشور هست و این‌گونه نیست که کمبود زیادی داشته باشیم، در رشته‌های پرستاری عده زیادی وارد می‌شوند و اگر شرایط استخدام فراهم شود می‌توانند جذب شوند.

وی ادامه داد: من الان کمتر می‌شنوم که کسی از پرستاران برای شغل و درآمد به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، شرایط کاری در ایران بهتر از سایر کشورهاست، قطعا پرستارانی که برای کار به سایر کشورهای می‌روند باید دوره‌هایی را بگذرانند تا بتوانند به استاندارد نظام بهداشتی آن کشور برسند تا بلکه بتوانند کاری انجام دهند.

خالقی درباره تعرفه‌های پرستاری اضافه کرد: تعرفه‌ها باید از طریق معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت و نظام پرستاری پیگیری شود، ما هم قبول داریم که تعرفه‌های خدمات پرستاری کم است و به همین دلیل هم برای بالا بردن این تعرفه‌ها در کمیسیون پیگیر این موضوع خواهیم بود. البته افزایش تعرفه‌ها در گرو یک‌سری از قوانین بودجه است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درباره طرح کارانه هم باید در طرح تحول سلامت برای ارتقای خدمات پرستاران اقداماتی صورت می‌گرفت که این کار هم به وزارت بهداشت برمی‌گردد. البته امیدواریم با هماهنگی بین سه قوه، مشکلات اقتصادی کشور به زودی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت‌ها(Immigration) حجم زیادی را دربرنمی گیرد، اضافه کرد: خیلی‌ها درباره مهاجرت پرستاران به اروپا و آمریکا و الان هم کشورهای حاشیه خلیج فارس گزارش می‌دهند، این مهاجرت‌ها چند درصد جامعه پرستاری را تشکیل می‌دهد. آیا همه کسانی که با انگیزه‌های شغلی و مالی مهاجرت می‌کنند موفق می‌شوند به چیزی که می‌خواهند برسند، هر کسی بخواهد می‌تواند برود.

خالقی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر در بیمارستانی که هلال‌احمر کشورمان در امارات و شهر دوبی احداث کرده خدمات زیادی به مردم منطقه ارائه می‌شود، تاکید کرد: در این مرکز خدمات ارزنده‌ای به مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه می‌دهد و وضعیت خیلی خوبی هم دارد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود اینکه تعداد بیمارستان‌ها (hospitals)و تخت‌های کشور افزایش یافته و نیاز به نیروهای پرستاری دارند، اما افرادی که می‌خواهند بروند مانعی برای رفتن ندارند، اینها می‌توانند نماینده‌ای برای جمهوری اسلامی باشند.

منوچهر جمالی سوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پدیده مهاجرت پرستاران جدای مهاجرت سایر متخصصان نیست گفت: مهاجرت پرستاران نسبت به وضعیتی که در کل کشور وجود دارد مستثنا نیست، یعنی پزشک‌ها، مهندسان، تحصیلکرده‌های برق و الکترونیک و‌… هم از کشور می‌روند، شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم اشتغال جدی برای همه این رشته‌ها ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: این اتفاق باعث می‌شود تا افرادی که عمرشان را برای تحصیل گذاشته‌اند و نتوانسته‌اند به جایگاهی که می‌خواهند برسند، خیلی‌ها نیازمند شغل هستند که متاسفانه قادر نیستیم برای همه کار درست کنیم. در بحث‌های قانونی هم دستمان باز نیست، تغییرات در قوانین هم نمی‌تواند تعیین‌کننده شرایط بیکاری باشد که درصد بالایی هم دارد.

جمالی سوسفی ادامه داد: در رشته‌های گوناگون وقتی ببینند صدایشان شنیده نمی‌شوند و نیاز به اشتغال، مسکن و ازدواج آنها محقق نمی‌شود بالاخره تصمیماتی می‌گیرند که ممکن است یکی از آنها مهاجرت باشد غاقل از اینکه مقصد آنها خیلی شرایط خوبی نداشته باشد. خیلی از کسانی که به خارج از کشور رفته‌اند دچار مشکلات زیادی شده‌اند و اینهایی هم که می‌روند ممکن است به همان مشکلات گرفتار شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه اشتغال در کشور وجود ندارد و برای همین مهاجرت شدت گرفته است و با اشاره به شعار سال ۹۷، تصریح کرد: امسال هم که سال حمایت از تولید ملی نام‌گذاری شده و این یعنی وقتی قرار است از کالای ایرانی حمایت شود باشد کارگاه مورد حمایت قرار بگیرد، این حمایت یعنی حمایت نیروی ایرانی، اگر این حمایت صورت بگیرد درصد خروج از کشور را کمتر خواهیم داشت چراکه ایجاد اشتغال بهتری خواهیم داشت، در بخش بهداشت و درمان هم استثنایی نسبت به دیگر بخش‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای بخش پرستاری ارزش گذاری خدمات پرستاری مورد توجه بوده که البته هنوز انجام نشده است و موضوع را در جلسات کمیسیون بهداشت و درمان و هم در وزارت بهداشت مطرح شده است. ما باید تلاش کنیم که جوان‌هایمان را در کشورمان نگه داریم و این اتفاق را نمی‌تواند با حرف خالی رقم زد.

جمالی سوسفی اظهارداشت: باید از زمانی شعارها عملیاتی شود و امسال با توجه به نام‌گذاری سال فرصت این اتفاق است که همه مسوولان با همفکری بیشتر و تلاش مضاعف برای ایرانی آبادتر و در مسیر داشته باشیم.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: