کد خبر: ۱۹۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
متقاضیانی که روزهای اخیر برای خرید دلار صف‌های طولانی کشیده و مقابل صرافی‌ها تجمع کرده بودند، روز چهارشنبه پراکنده شدند و بازار نسبت به روزهای قبل آرام شده است
شفاآنلاین>سلامت> در دومین روز ارز تک نرخی (چهارشنبه) بازار ارز خلوت‌تر شده است. درحالی که به‌دنبال روزهای قبل‌تر در نخستین روز اجرای دلار 4200 تومانی متقاضیان زیادی در مقابل صرافی‌ها صف کشیده بودند، اما پس از اعلام اینکه سازوکار عرضه ارز برای نیازهای خرد تغییر کرده است، دیگر خبری از صف‌های طولانی ارز نیست.

به گزارش شفاآنلاین، متقاضیانی که روزهای اخیر برای خرید دلار صف‌های طولانی کشیده  و مقابل صرافی‌ها تجمع کرده بودند، روز چهارشنبه  پراکنده شدند و بازار نسبت به روزهای قبل آرام شده است. همانند بازار روزسه‌شنبه دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط صرافی‌ها فروخته نمی‌شود و صرفاً این نرخ روی تابلوی اعلان قیمت‌ صرافی‌ها مشاهده می‌شود، اما دلالان و دستفروشان همچنان در بازار به شکل نامحسوسی فعال هستند و دلار را با نرخی در حدود ۵۳۰۰ تومان خریداری می کنند و با نرخ ۵۵۰۰ تومان می‌فروشند.

 مسائل اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات جدی است
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه قوای سه گانه و رسانه‌ها و مردم درباره تصمیم جدید دولت هم نظر هستند، گفت: مسائل اقتصادی(Economic) کشور نیازمند تصمیمات جدی است.

اسحاق جهانگیری درباره ساماندهی بازار ارز افزود: طبیعی است که وقتی تصمیمی مهم و اساسی برای کشور گرفته می‌شود، پس از آن باید به‌صورت مرتب رصد و پیگیری شود تا بتوانیم تصمیم اصلی را با موفقیت دنبال کنیم.

وی گفت: رئیس جمهوری درباره تصمیم اخیر دولت در زمینه بازار ارز حساسیت زیادی دارد و علاقه‌مند است در همه این جلسات حضور داشته باشد و افزود: دیروز نیز ادامه همان جلسات بود که با حضور رئیس جمهوری بعد از جلسه دولت تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی کشور نیازمند تصمیم گیری‌های جدی است. گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که به اقتصاد کشور و برای زندگی مردم در گوشه و کنار کشور که علاقه‌مند هستند زندگی و اقتصاد آنها از ثباتی برخوردار باشد، لطمه وارد می‌کند. متأسفانه اتفاقاتی برای کالاهای اصلی کشور مثل ارز رخ می‌دهد که زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی‌تفاوت باشد.

وی گفت: اتفاقات ارزی بشدت مسائل اقتصادی و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. فسادهایی در این زمینه شکل گرفته و برخی انتقال سرمایه از کشور رخ داد. من متأسفم وقتی دیدم مهم‌ترین موضوعی که در همین یکی دوشب در رسانه‌های خارجی مطرح شده، ارز بوده است. برخی افرادی که در خارج کشور به‌دنبال خرید املاک بودند به قیمت بهم ریختن زندگی مردم در داخل کشور، قیمت(Price) ارز را با تقاضاهای غیرواقعی افزایش دادند تا در بیرون از ایران برای خود کارهای دیگر انجام دهند که این با هیچ سیاستی در دولت سازگار نیست.

جهانگیری ادامه داد: ما به جهت مصالح امنیت ملی کشورمان نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی هستیم. امروز مقطعی است که اقتصاد ایران باید از یک ثبات و آرامش و اطمینانی برخوردار باشد و هرکه به ایران نگاه می‌کند و می‌خواهد درباره ایران فکر کند بداند اینجا کشوری است که از ثبات و آرامش در همه بخش‌ها خصوصاً در اقتصاد برخوردار است و آنهایی که بحث تحریم ایران دارند و به‌دنبال برنامه‌های دیگر برای ایران هستند باید بدانند با چنین اقتصاد و مسئولان و مردمی سروکار دارند.

وی رمز اصلی موفقیت تصمیم دولت را همکاری مردم خصوصاً فعالان اقتصادی دانست و اظهار داشت: من با شناختی که از فعالان اقتصادی کشور دارم می‌دانم که آنها به ثبات در اقتصاد بیش از هرچیز دیگری فکر می‌کنند. سودجویی برای هیچ کس منفعت درازمدت نخواهد داشت و ثبات اقصادی برای همه منفعت دارد.

3 هزار میلیارد تومان یارانه دارو و کالای اساسی
معاون اول رئیس جمهوری گفت: قوای سه گانه و رسانه‌ها روی این موضوع جدی هستند. آنچه که مهم است بخشی از کالاهای کشور با ارز آزاد وارد می‌شود حتماً باید کاهش قیمت داشته باشد، یعنی کالاهایی که با ارز 4هزار و 900 و بالاتر وارد شده و امروز با 4 هزار و 200 وارد می‌شوند باید در آینده کاهش قیمت داشته باشند اما کالاهایی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شده حدود 3 هزار و 800 بوده و وقتی که به 4 هزار و 200 منتقل می‌شود، ممکن است این 10 درصد افزایش در قیمت کالا مؤثرباشد و بخشی از آن کالاهایی که 3 هزار و 800 کالاهای اساسی و دارو بوده امروز تصمیم گرفتیم که 3 هزار میلیارد تومان در ردیفی مستقل به ازای هر دلار 400 تومان پرداخت کنیم تا به هیچ وجه قیمت آنها تحت تأثیر این سیاست تغییری پیدا نکند.

وی گفت: برای واردات کشور دیگر از روزی که اعلام شده یعنی از سه‌شنبه و چهارشنبه باید با ثبت سفارشی که در وزارت صنعت و تجارت انجام می‌گیرد می‌توان کالاهای خود را با 4 هزار و 200 وارد کرد و لذا هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت صورت نخواهد گرفت و به رسمیت شناخته نمی‌شود. بدون انتقال ارز راهکاری فکر شده و حتماً باید ثبت سفارش شود و موضوع بدون انتقال ارز جز آن چیزی که در قوانین گمرکی کشور آمده است به رسمیت نمی‌شناسیم و کسی نمی‌تواند بگوید که من ارزی می‌خواهم که بروم واردات انجام دهم چون سیستم بانکی پس از ثبت سفارش، ارز مورد نیاز را تأمین می‌کند.

جهانگیری افزود: برای بخش‌های اجرایی تصمیم‌گیری شده است و برای خدمات، بانک مرکزی دستور العمل‌های خود را اعلام کرده است و اگر مورد دیگری باشد که ما به آن توجه نکرده‌ایم، مردم باید بدانند تمامی نیازهای منطقی کشور اعم از خدمات و کالا که باید برای آن ارز داده شود تا واردات داشته باشد، حتماً برای آن ارز تأمین می‌کنیم تا بتوان از همین مسیر استفاده کرد.ارز غیر از این مسیر، غیرقانونی و قاچاق است.

وی ادامه داد: کسانی که ارز دارند و می‌خواهند در خانه نگه دارند می‌توانند با اطمینان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند تا سود و در هر مقطعی که خواستند عین سود و ارز را از سیستم بانکی دریافت کنند و این دولت متعهد به همه قول‌های خود خصوصاً در این زمینه است که قراردادهای بین بانک‌ها و مردم است. کارها باید طبق قرارداد انجام شود واگر تخلف شود، مردم می‌توانند از آن شکایت کنند.

تمام مصارف دلاری را  4200 با نرخ تومان تأمین می‌کنیم
همچنین معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: مردم بویژه تولید کنندگان، وارد‌کنندگان و صادرکنندگان نگران نباشند زیرا دولت تمامی مصارف ارزی کشور را با نرخ 4200 تومان تأمین می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد نهاوندیان با بیان اینکه تنش‌های چند هفته اخیر در بازار ارز دلیل اقتصادی نداشت، افزود: میزان صادرات کشور بسیار بیشتر از واردات است و مقدار زیادی مازاد ارز در بازار حساب کالا داریم.

وی گفت: تک نرخی شدن ارز در کشور بر اساس محاسبه تفاضل نرخ تورم داخلی و جهانی صورت گرفت و 4200 تومان تعیین شد. معاون رئیس جمهوری افزود: تفاضل نرخ تورم داخلی و جهانی در سه سال 93 تا 95 21.8 درصد و در چهار سال 92 تا 95 34.2 درصد بود.

نهاوندیان حجم مبادلات در بازار پول کاغذی ارز کشور را تنها 5 درصد اعلام کرد و افزود: نباید این بازار پنج درصدی یا نرخ گذاری‌های شبانه بر 95 درصد بازار ارز تأثیر بگذارد.

وی گفت: نرخ 4200 تومان برای دلار بر اساس محاسبات در 21 فروردین امسال است و در آینده بر اساس محاسبه تورم داخلی و خارجی، بانک مرکزی ممکن است نرخ جدید در نظر بگیرد. معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی با تمام توان با عوامل اختلال در بازار ارز مقابله خواهند کرد.

نهاوندیان گفت: همه مصارف ارزی کشور در قالب 10 تا 15 طبقه شناسایی شده است که پیش از این ارز مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه می‌کردند و از این پس مصارف ارزی آنها را بانک مرکزی تخصیص خواهد داد. وی افزود: تا پایان هفته دستورالعمل‌های بانک مرکزی ابلاغ می‌شود و سیستم بانکی در بازار ارز بیش از پیش درگیر خواهد شد و صرافی ها هم عملکردشان با توجه به ارتباطشان با سیستم بانکی مشخص می‌شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: از این پس بانک‌ها عهده دار همه مبادلات ارزی کشور خواهند شد و از عملیات صرافی‌های غیرمجاز به‌طور رسمی جلوگیری می‌شود.

ارز گزارشگری کشور یورو می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارز گزارشگری کشور با تصویب دولت بزودی یورو می‌شود.ولی‌الله سیف روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیأت دولت افزود: از آنجا که درآمد ارزی کشور به‌دلیل تحریم‌های دلاری با ارزهای دیگری از جمله یورو انجام می‌شود، باید ارزی را مبنای گزارش دهی قرار داد که ثبات بیشتری داشته و در تجارت خارجی ما پرکاربردتر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سؤالی درمورد آثار تصمیم دولت در بازار ارز در نخستین روز اظهارداشت: آثار مثبتی را در زمینه‌های مختلفی شاهد بودیم البته خیلی زود است که ما نسبت به این طرح نظر قطعی بدهیم و بخواهیم آثار مثبت آن را به‌طور کامل تحلیل کنیم. سیف با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور بخوبی کفاف تمامی نیازهای وارداتی کالا و خدمات کشور را می‌دهد، یادآور شد: به هیچ وجه تزلزلی از این بابت وجود ندارد و بارها گفته شده که این نوسانات ارزی عامل اقتصادی ندارد و بیشتر عوامل غیر اقتصادی است و خوشبختانه با این تصمیم، تحت کنترل قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور اعم از درآمد ناشی از صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی ،سرمایه‌ای ملی است، خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که این ارز را بدرستی به امور دارای اولویت بالاتر تخصیص دهیم و برای این کار نیاز به ابزار داریم و این مدل، چنین ابزاری را به ما داده و ما می‌توانیم تشخیص دهیم که چه نیازی ضروری و چه نیازی غیرضروری است.

وی درمورد تأمین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی و صنعتی نیز گفت:آیین نامه‌ها و ضوابط مورد نیاز در جلسه روزچهارشنبه هیأت دولت تصویب شد و بخشی دیگر نیز نیازمند هماهنگی و تأیید میان دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد است که در جلسات دو روز آینده این هماهنگی‌ها انجام می‌شود. بخشی از اقدامات نیز مربوط به خود بانک مرکزی است.

حباب قیمت سکه تا دو روز آینده شکسته می‌شود
سیف از دیگر موارد مورد بررسی در این جلسه را زمانبندی فروش سکه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه تنوع بیشتری ایجاد کرده‌ایم و معتقدیم در چند روز آینده قیمت سکه نیز از قیمت دلار چهار هزار و 200 تومانی تبعیت می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت سکه در روزهای گذشته حباب داشت، گفت: قیمت سکه از قیمت ارز داخلی و قیمت جهانی فلزات گرانبها تأثیر می‌پذیرد و امروز حباب در قیمت سکه وجود دارد و در یک تا دو روز آینده این حباب تخلیه و هفته آینده به ثبات می‌رسد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد برخی درباره دیر اقدام کردن دولت برای تک نرخی کردن ارز یادآور شد: این اقدام تنها تک نرخی کردن ارز نیست بلکه دولت ابزار لازم را در اختیار بگیرد تا بتواند بخش مالی اقتصاد را استحکام دهد تا از التهاب آفرین‌ها جلوگیری کند.

نیم‌نگاه
متأسفانه اتفاقاتی برای کالاهای اصلی کشور مثل ارز رخ می‌دهد که زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی‌تفاوت باشد.

اتفاقات ارزی بشدت مسائل اقتصادی و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. فسادهایی در این زمینه شکل گرفته و برخی انتقال سرمایه از کشور رخ داد.

مردم باید بدانند تمامی نیازهای منطقی کشور اعم از خدمات و کالا که باید برای آن ارز داده شود تا واردات داشته باشد، حتماً برای آن ارز تأمین می‌کنیم تا بتوان از همین مسیر استفاده کرد.ارز غیر از این مسیر، غیرقانونی و قاچاق است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: