کد خبر: ۱۹۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
اظهارات برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی و اخبار تأیید نشده حکایت از افزایش قیمت دارو بخصوص داروهای خارجی در همین چند روز اخیر دارد
شفاآنلاین>سلامت> نوسانات شدید نرخ ارز و عبور آن از مرز 6 هزار تومان در روزهای گذشته، شائبه‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف بویژه در بخش دارو و درمان ایجاد کرده است.طوری که تکانه‌های قیمتی در بازار دارو در چند روز گذشته موجی از نگرانی را نسبت به افزایش هزینه‌های تهیه دارو بویژه در بیماران خاص و صعب العلاج و مبتلایان به سرطان، ‌ام‌اس، دیابت، فشار خون و... سبب شد.

 به گزارش شفاآنلاین، اظهارات برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی و اخبار تأیید نشده حکایت از افزایش قیمت دارو بخصوص داروهای خارجی در همین چند روز اخیر دارد.آنطور که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده طی چند روز گذشته داروی قلبی پلاویکس از 50هزار و 500 تومان به قیمت 57 هزار و 600 تومان فاکتور شده و داروی اعصاب سیتالوپرام از ورقی 2هزار تومان به ورقی 5 هزار تومان در داروخانه‌ها فروخته می‌شود.

هر چند با این اختلاف قیمت(Price) هم مردم حاضر به خرید داروهای مورد نیازشان هستند اما نوسانات ارز بیماران را شوکه کرده است. یکی از داروخانه داران در همین زمینه گفت: «تا زمانی که ثبات قیمت نرخ ارز اتفاق نیفتد بسیاری از واردکنندگان دارو واردات‌شان را متوقف کرده و برخی نیز از توزیع دارو خودداری می‌کنند.همین امر موجب شده برخی از داروهای بیماران قلبی در بازار نادر شده‌اند و به فروش نمی‌رسند.» در این میان و همزمان با افزایش قیمت‌ها چندین نماینده مجلس نیز در تذکری به وزیر بهداشت از افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت داروی بیماران خاص انتقاد کردند. با این حال وزیر بهداشت مدعی شد تاکنون اجازه نداده است نوسانان بازار ارز بر حوزه سلامت اثر بگذارد.

او در همین زمینه در حاشیه بازدید از بیمارستان الغدیر بومهن گفت: اجازه نداده‌ایم نوسانات بازار ارز روی حوزه سلامت و محصولات(Products) آن اثرگذار باشد، اما این اقدام هم خیلی منطقی نیست؛ چون واردکننده باید با قیمت روز دلار خرید کند و فشار هم تا اندازه‌ای قابل تحمل است و تصمیمات ما باید علمی و منطقی باشد، اما امیدواریم که با توجه به اراده دولت که شب گذشته اعلام شد، مشکلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیاید.

اگرچه در هفته‌ای که گذشت برخی از خانواده‌ها به‌خاطر افزایش قیمت دارو مقابل ساختمان سازمان غذا و دارو تجمع کردند اما روز گذشته معاون سازمان برنامه بودجه در گفت‌و‌گویی کوتاه از طریق رسانه ملی این اطمینان خاطر را به مردم داد که هزینه جدید برای تهیه دارو به خانواده‌ها تحمیل نخواهد شد.

دکتر نمکی با اشاره به‌تأثیر نوسانات شدید ارز در روزهای گذشته بر بازار دارویی کشور گفت: لازم است بعد از تک نرخی شدن نرخ ارز و اضطرابی که ممکن است در ذهن مردم بخصوص در مورد افزایش قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی ایجاد شود شفاف‌سازی کنیم.

او افزود: مردم باید بدانند در رابطه با داروهای تولید داخل معمولاً اقلامی که داروهای تولید داخل را تشکیل می‌دهد، یا مربوط به مواد اولیه آن است که حدود 35 تا 40 درصد از داروی تمام شده را تشکیل می‌دهد یا مربوط به اقلام جانبی و اقلام بسته‌بندی و بقیه قیمت‌های تمام شده‌ای است که 60 تا 65 درصد داروی تولید داخل از آن حاصل می‌شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم باید در رابطه با داروهای تولید داخل بدانند اقلام جانبی، بسته‌بندی و غیره بجز مواد اولیه مدت‌هاست از طریق ارز آزاد تهیه می‌شوند البته ارز آزاد بالای 4500 تومان برای صنعت دارو تهیه می‌شد که اگر قرار باشد صنعت دارو ارز آزاد را طبق مصوبه جدید با 4200 تومان دریافت کنند از قیمت تمام شده اقلام بسته‌بندی و مواد جانبی کاسته خواهد شد. برای مواد اولیه نیز که بین 35 تا 40 درصد تولید داروی داخلی را شامل می‌شود با کاهشی که در تهیه ارز به قیمت 4200 تومان به جای بالای 4500 تومان در مواد جانبی و بسته‌بندی ایجاد شده است انتظار ما این است قیمت داروی تولید تمام شده  داخل نیز افزایشی نخواهد داشت.

نمکی افزود: در رابطه با داروهای وارداتی هم سازمان برنامه و بودجه ردیف مستقل خاصی را برای حمایت از داروهای وارداتی اساسی و داروهای بیماران خاص و حیاتی دارد و امسال هم با تصمیم جدید رقم‌های بیشتری را تخصیص خواهد داد و ما به ملت قول می‌دهیم مطلقاً هزینه جدیدی به هزینه داروی سبد خانوار تحمیل نخواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: