کد خبر: ۱۹۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 09
هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت، هزینه‌هایی است که با انجام آنها فرد به زیر خط فقر تعریف شده می‌رود. هزینه کمرشکن نیز به این معنی است که اگر کسی ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است. در نتیجه ثروتمندان می‌توانند مبتلا به هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: اگر کسی ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است. 

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری، با عنوان این مطلب که یکی از معیارهای مهم ارزیابی حوزه سلامت، دسترسی به خدمات است، افزود: اگر کسی به خاطر علائمی که دارد به مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمات سرپایی اولیه یا ثانویه یا خدمات بستری مراجعه کند، معیاری به اسم دسترسی دارد که بسیار مهم است. این معیار را در سال ۹۳ و ۹۴ مرکز آمار ایران طی مطالعه‌ای اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در کشور ما کسانی که نیاز به خدمات سرپایی دارند ۹۸.۳ درصد خدمات را دریافت می‌کنند و در مقایسه با کشورهای مشابه که این آمار در حدود ۸۰ درصد است، بسیار اهمیت دارد.

حریرچی افزود: پنج دهک درآمدی تفاوت چندانی در دریافت خدمات ندارند و بین مرد و زن نیز ۰.۴ درصد اختلاف وجود دارد و تفاوت بین شهری و روستایی نیز حدود یک درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health)، تاکید کرد: این معیار در بخش بستری نیز دریافت خدمات ۹۵.۵ درصد است.

وی افزود: بنا بر آمارها دسترسی به خدمات سلامت در کشور مناسب است. اما، موضوع مهم‌تر این است که درست است که در اصل دریافت خدمات بهداشتی و دریافتی عدالت وجود دارد، ولی این به معنی این نیست که در سایر موارد مشکلاتی وجود ندارد. مثلا مشکلاتی در نحوه دسترسی به خدمت ممکن است وجود داشته باشد.

حریرچی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات هزینه حمل و نقل برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی است. مشکل دیگر ساعت ارائه خدمت است که اکثرا در ساعت‌های صبح انجام می‌شود و افراد در این ساعت‌ها سر کار هستند. مشکلات مربوط به هزینه خدمات و کیفیت نیز وجود دارد.

وی افزود: هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت، هزینه‌هایی است که با انجام آنها فرد به زیر خط فقر تعریف شده می‌رود. هزینه کمرشکن نیز به این معنی است که اگر کسی ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است. در نتیجه ثروتمندان می‌توانند مبتلا به هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند.

حریرچی اظهارداشت: هزینه فقرزا فرد را فقیر می‌کند و هزینه کمرشکن سلامت، فرد را دچار مشکل می‌کند.

وی گفت: ۹۱.۸ درصد افرادی که دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند جزو افراد با درآمد پایین جامعه هستند و ۶ درصد در ۲۰ درصد پایین‌تر از متوسط هستند و جمعا ۶۰ درصد بقیه افراد جامعه ۲.۲ درصد دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: هزینه‌های فقرزا بیشتر وظیفه دولت و وزارت بهداشت و بیمه‌هاست، اما هزینه‌های کمرشکن در اقشار بالاتر از متوسط و متوسط نیاز به تغییر رفتار و نوع انتخاب دارد.

حریرچی درباره عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت ارائه کنندگان خدمات سلامت، گفت: به علت تاخیر در پرداختی که به گروه‌های مختلف داریم، به صورت رسمی عذرخواهی می‌کنم. واقعیت این است که تراز مجموعه بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی مثبت است. یعنی اگر ما همه مطالبات‌مان را بگیریم و همه بدهی‌ها را پرداخت کنیم، رقم اندکی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در عدم پرداخت منابع و عدم وفاداری به عهد است. در سال ۹۶ ما بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان سند به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال کردیم و حدود ۳ هزار میلیارد پرداخت شده و بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است. حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد نیز سند بین راهی وجود دارد و وزارت بهداشت فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان از ۴ سازمان بیمه‌گر اصلی یعنی بیمه سلامت(Health insurance)، بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد طلب دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعطیلات طولانی مدت و تاثیر بر سلامت جامعه گفت: تعطیلات طولانی مدت به سلامت مردم ایران ضربه وارد می‌کند. در تعطیلات میزان بروز و شیوع بیماری‌ها تغییر نمی‌کند و مثلا سرطان کم یا زیاد نمی‌شود. در تعطیلات مصدومین ترافیکی و بیماری‌های قلبی و دیابتی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: خدمات سرپایی بخش خصوصی در تعطیلات به مدت طولانی تقریبا تعطیل است و خدمات بستری غیر اورژانس(Emergency) بخش خصوصی نیز عمدتا به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه در تعطیلات بخش دولتی باید اورژانس‌ها را فعال‌تر از بخش معمول نگه دارد. از طرفی نمی‌توان به پرسنل بهداشتی و درمانی گفت که همه کشور تعطیل است و شما فقط ۵ روز تعطیل هستید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: