کد خبر: ۱۹۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 07
بسته اصلی و شیوه کار این کلینیک‌ها تدوین شده و مورد تایید همه مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و باید وارد فاز اجرایی شود
شفاآنلاین>سلامت> مشاور وزیر بهداشت در امور زنان از آماده شدن زیرساخت‌های کلینیک‌های سلامت خانواده و تایید آن از طرف مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر ساره محمدی درباره آخرین وضعیت فعالیت کلینیک‌های سلامت خانواده (جنسی) توضیح داد و گفت: بسته اصلی و شیوه کار این کلینیک‌ها تدوین شده و مورد تایید همه مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی  قرار گرفته است و باید وارد فاز اجرایی شود.

وی ادامه داد: بسیاری از اقداماتی(Actions) که از ابتدای انقلاب در حوزه سلامت انجام نشده بود، در چهار سال دولت یازدهم محقق شد؛ برای مثال توجه به کمبود تخت‌های بیمارستانی و کلینیک‌های ویژه بار زیادی بر دوش مجموعه گذاشت.  البته به توسعه زیرساخت‌ها نیز توجه زیادی شد. در این فضا ممکن است برخی برنامه‌ها در اولویت‌های اول و دوم قرار نگیرند؛  کلینیک‌های سلامت جنسی نیز از همین جنس بودند.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان همچنین تصریح کرد: قدم اول راه‌اندازی این کلینیک‌ها در دولت یازدهم برداشته شد و در حال حاضر از فاز تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت عبور کرده‌ایم. این برنامه به صورت آزمایشی در دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی از جمله تهران که در تدوین این بسته همکاری داشته است، اجرا می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این کلینیک‌ها یکی از موارد ضروری در بحث سلامت جنسی است، ادامه داد: این مسائل در جامعه ما به دلیل شرایط خاص فرهنگی، همیشه تابو بوده است. به همین دلیل تلاش شده که با رعایت اخلاق و اصول مذهبی، مشکلات آن حل شود. بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه مشکل دارند و بر همین اساس به نوجوانان اطلاعات درستی نمی‌رسد. بسیاری از افراد نیز ممکن است بعد از سال‌ها زندگی مشترک مشکلاتی در این زمینه داشته باشند.

وی درباره جزییات خدمات این مراکز توضیح داد و گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت، آموزش‌های اجباری پیش از ازدواج به مدت شش ساعت است. یکی از اهداف این بسته این است که مشاوره‌های مورد نیاز زوج‌ها در زمینه مشکلات زناشویی و ... در پنج سال اول ازدواج که دوره آسیب‌پذیری است، ارائه شود. مشاوره برای یادگیری مهارت‌های ارتباطی و حل مساله نیز جزو خدمات این کلینیک‌ها قرار دارد. علاوه بر آن از کارشناسان (experts)حقوقی نیز برای حل مسائل این حوزه کمک گرفته می‌شود.  

مشاور وزیربهداشت در امور زنان همچنین اضافه کرد: در کلینیک‌های سلامت جنسی بحث مشاوره‌های مربوط به فرزندآوری نیز مطرح می‌شود. از آنجا که با افزایش سطح سواد زنان، فرزندآوری در سنین بالاتر انجام می‌شود، حمایت‌های اجتماعی و آگاهی‌رسانی مناسب به زنان کمک می‌کند در سنین مناسب برای باروری اقدام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: