کد خبر: ۱۹۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 05
عابران پیاده‌ای که در ساعت 11 بعد از نیمه شب شنبه از خیابان ولیعصر عبور نرسیده به طالقانی می کردند، صدای گوشخراش اره‌برقی را شنیدند که یکی یکی درخت ها را قطع می کرد و به تن خیابان می انداخت، اره‌برقی یکی یکی بر پیکر درختان فرود می آمد و آن‌ها را قطع می کرد.

شفا آنلاین>اجتماعی>هنوز شب ها آخرین عابران پیاده خیابان ولیعصر تهران صدای اره‌برقی هایی که درختان خیابان ولیعصر را قطع می‌کنند، شنیده می شود. صدایی که سال‌هاست خواب را از چشمان تهران ربوده و خاطرات یک نسل را در بلندترین خیابان خاورمیانه از بین برده است. به کابوسی می ماند روزی از راه برسد که در خیابان ولیعصر قدم بزنی و خبری از چنارهای آن نباشد. چنارهایی که روزی سایه سار خاطرات تک تک رهگذران و عابرانی بود که شاید حتی برای یک بار قدم در این خیابان گذاشتند و خاطره ساختند.

عابران پیاده‌ای که در ساعت 11 بعد از نیمه شب شنبه از خیابان ولیعصر عبور نرسیده به طالقانی می کردند، صدای گوشخراش اره‌برقی را شنیدند که یکی یکی درخت ها را قطع می کرد و به تن خیابان می انداخت، اره‌برقی یکی یکی بر پیکر درختان فرود می آمد و آن‌ها را قطع می کرد. این صدا سال‌هاست که شنیده می شود و درخت ها سال‌هاست که قطع می شوند و چاره ای برای ان اندیشیده نمی‌شود. کافی است یک روز در یک پیاده روی 6 ساعته، میدان راه آهن را تا میدان تجریش پیاده‌روی کنید و آن‌وقت درختان قطع شده را می بینید که تن بریده شان را میان حصرهای سیمانی قاب گرفته اند.

سیمایی از ویرانی، میراثی که قرار بود سال ها برای تهران و تهرانی ها بماند. یکشنبه صبح ريیس سازمان فضای سبز شهرداری تهران که 26 سال است مدیریت این سازمان را برعهده دارد، به خبرگزاری شهر که مربوط به شهرداری تهران است، گفت:« این درخت ها همگی دچار قارچ یا خشک شده بودند که بریده شدند».

این توضیحی است که هر باره قطع درختان ولیعصر داده می شود در حالی که حقیقت چیز دیگری است. حتی صبح روز یکشنبه عده ای از کارگران فضای سبز شهرداری اقدام به کاشت نهال های جدید کردند اما آنچه دیده می شود، خیابانی است که دیگر سایه درختان چنارش مثل گذشته نیست. پرفسور کردوانی، متخصص محیط زیست در ایران می‌گوید که خشک شدن درختان ولیعصر می تواند دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اما یکی از علت‌ها، سنگفرش‌هایی است که تا پای درخت کشیده شده و مانع تنفس آن می‌شود، بنابراین با وجود زیبایی و آسودگی پیاده‌رو باید شاهد پژمردگی این نعمت های خدادادی باشیم؛ چرا که از نظر گیاه‌شناسی، ریشه های چنار از نوع پراکنده بوده و بخشی از تنفس خود را از سطح خاک انجام می دهد. او یکی دیگر از دلایل خشک شدن درختان خیابان ولیعصر را مربوط به بلندمرتبه سازی ساختمان‌‌ها، عدم آفتاب خوردگی این درختان است که باعث زرد شدن و کجی آن‌ها می شود.

در این زمینه باید شهرداری و ادراه آب و فاضلاب را مقصر دانست که با صدور مجوز تراکم باعث آن می شوند. قطع پیش از موعد آبیاری درختان که غالبا به دلیل گمان اشتباهی صورت می پذیرد، مشکل زاست؛ زیرا که در محیط شهری تهران هم زودرسی جوانه زنی وجود دارد و هم خزان زودرس که باید از سوی کارشناسان نظارت شوند و این حالات سبب نشوند که آبیاری این درختان کم یا قطع شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: