کد خبر: ۱۹۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 04
محققان با تمرکز بر روی درمان سرطان پستان و ریه و همچنین سرطان‌های ناشی از چاقی، مسیرهای مولکولی مشابه ای در ایجاد این سرطان‌ها یافتند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه ایالتی میشیگان در آمریکا، نوعی دارو ابداع کرده اند که به ژن‌های سرطان زا، حمله می‌کنند. آنها با بررسی بازدارنده‌های برومودامین (BET)، که جلوی گسترش ژن‌های خاصی را می‌گیرند و در نتیجه رشد تومور کند می‌شود، امیدوارند در آینده ای نه چندان دور، گروهی از داروها را تولید کنند که به ژن‌های فعال در رشد تومورهای سرطانی، حمله کنند.

به گزارش شفا آنلاین: محققان با تمرکز بر روی درمان سرطان پستان و ریه و همچنین سرطان‌های ناشی از چاقی، مسیرهای مولکولی مشابه ای در ایجاد این سرطان‌ها یافتند. آنها متوجه شدند که بازدارنده BET، به نام I-BET-762، به وسیله حمله به ژن سرطانی c-Myc ، رشد تومورهای سرطانی موجود در پستان و ریه را کند می‌کند. این ژن در افراد سالم، رونوشت DNA را تنظیم می‌کند اما نسخه جهش یافته آن موجب رشد انواع سلول‌های سرطانی و تکثیر سریع آنها می‌شود.  بازدارنده I-BET-762 با هدف گرفتن DNA، جلوی عملکرد این ژن را با مسدود کردن تعدادی از پروتئین‌های موثر، می‌گیرد و بدین ترتیب از تعداد سلول‌های سرطانی تا ۸۰ درصد می‌کاهد.

چاقی عامل خطری در ابتلا به انواع سرطان، از جمله، پستان، روده بزرگ، کلیه و لوزالمعده، محسوب می‌شود. علت اصلی این ارتباط چندان مشخص نیست اما تغییرات هورمونی، فعالیت دستگاه ایمنی بدن و عوامل رشد در این مورد، نقش دارند. تقریبا نیم میلیون از تمام سرطان‌های فعلی به چاقی مرتبط اند.

در بررسی این محققان مشخص شد که سلول‌های افراد چاق به سمت سرطانی شدن پیش می‌روند و بازدارنده  I-BET-762، نیز می‌تواند از رشد این سلول‌های مهلک پیشگیری کند.

 درمان بیماری‌های سرطانی، در سال‌های اخیر موفق آمیزتر از گذشته انجام می‌شود، اما نرخ سرطان‌های ریه و پستان، هنوز بسیار بالا هستند و این محققان امیدوارند، در آینده نه چندان دور بتوانند با استفاده از بازدارنده I-BET-762، روش‌های پیشگیرانه بهتری ایجاد کرده و جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: