کد خبر: ۱۹۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 03
نوزادانی که در بین هفته 34 تا 36 بارداری به دنیا می­آیند کم وزن­تر از نوزادان دیگر به نظر می­آیند اما نیاز به مراقبت پزشکی خاصی ندارند.

شفا آنلاین>سلامت>حدود 5% از نوزادان در آمریکا نارس به دنیا می­آیند، یعنی 50,000 نوزاد نارس در سال در این کشور متولد می­شود. به این نوزادان نارس گفته می­شود زیرا زودتر از تاریخ مقرر به دنیا آمده‌­اند و دوره کامل بارداری که بین 37 تا 42 هفته است را در رحم مادر خود نگذرانده‌­اند. چرا برخی نوزادان نارس به دنیا می­آیند؟ و چگونه باید از نوزاد نارس­تان مراقبت کنید؟


به گزارش شفا آنلاین:اگر چه علت اینکه چرا برخی نوزادان نارس
>به دنیا می­آیند کاملا شناخته شده نیست، اما علل زیر ممکن است با تولد نوزاد نارس در ارتباط باشد:

اگر بارداری دو قلو داشته اید
اگر قبل از این سابقه به دنیا آوردن نوزاد نارس داشته‌­اید.
اگر شما فعالیت فیزیکی سنگین در دوره حاملگی داشتید و استراحت کافی نداشته اید.
اگر شما کم وزن یا سنگین وزن هستید.
اگر سیگار (یا مواد مخدر) در دوران بارداری استفاده می­کنید.
اگر در حین بارداری ترشحات غیر طبیعی از رحم­تان خارج می­شود.
زایمان زودرس همچنین ممکن است به علل مرتبط با بارداری مانند ضعف گردن رحم، عفونت­های باکتریایی واژن، مشکلات رحمی، پارگی کیسه آب زودرس و خونریزی در طول بارداری اتفاق بیفتد.
شرایط پزشکی جنین نیز مسبب 20% از زایمان­‌های زودرس می­شود. در برخی موارد مانند رشد ناکافی جنین در رحم، ممکن است پزشک را مجبور کند که اقدام به جراحی سزارین یا القای زایمان زودرس کند.
به علاوه پزشک ممکن است در موارد پزشکی مرتبط با مادر مانند زمانی که مادر دچار ضربه و سانحه شده یا از مسمومیت بارداری (فشار خون بالای حاملگی) رنج می­برد، که ممکن است باعث به خطر افتادن سلامت جنین شود، تصمیم به انجام زایمان زودرس بگیرد.

نوزادان نارس در هفته­‌های بارداری مختلفی به دنیا می­آیند.

انواع نوزاد نارس و مراقب های ویژه هر کدام

نارس : نوزادانی که در بین هفته 34 تا 36 بارداری به دنیا می­آیند کم وزن­تر از نوزادان دیگر به نظر می­آیند اما نیاز به مراقبت پزشکی خاصی ندارند. هر چند باید الگوی تغذیه­ای، فشارخون و قند خون آن­ها به طور مرتب کنترل شود.

نارس متوسط: نوزادانی که بین هفته 32 تا 33 بارداری به دنیا می­آیند. در معرض ابتلا به عفونت­های بیشتری هستند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند و بلافاصله بعد از تولد به بخش نوزادان منتقل می­شوند.

خیلی نارس: نوزادانی که بین هفته‌­های 29 تا 31 بارداری به دنیا می­آیند. این نوزادان بسیار زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده­اند و در معرض ابتلا به عفونت و از دست دادن دمای بدن می­باشند و ممکن است قند خون پایینی داشته باشند. بنابراین حتما باید در بخش نوزادان یا بخش مراقبت­های ویژه نوزادان نگهداری شوند.

فوق العاده نارس: نوزادانی که قبل از هفته 27 بارداری به دنیا می­آیند این نوزادان بسیار ضعیف هستند و باید به سرعت به بخش مراقبت ویژه نوزادان منتقل شوند. برخی ازاین نوزادان فشار خون پایینی دارند و ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشند.

قبل از هفته 23: نوزادانی که قبل از پایان هفته بیست و سوم بارداری به دنیا می­آیند معمولا شانس چندانی برای زنده ماندن ندارند. هر چند پزشکان تلاش می­کنند تا آنجا که ممکن است این نوزادان را زنده نگه دارند. در همه انواع زایمان زودرس والدین نیاز به حمایت دارند تا تصمیمات صحیحی در خصوص نوزادشان بگیرند.
بخش مراقبت­های ویژه نوزادان نارس

نوزادان نارس پس از تولد به بخش مراقبت­های ویژه نوزادان که در آنجا مراقبت­های مورد نیاز این نوزادان ارائه می­شود منتقل می­شوند. در این بخش تمام تجهیزات درمانی که این نوزادان به آن نیاز دارند مهیا می­باشد. در این بخش امکاناتی مانند انکوباتور، مانیتورینگ علائم حیاتی، جایگزینی مایعات از دست رفته بدن از طریق وریدی، تغذیه از راه سوند معده و انتقال خون وجود دارد. به هر حال این نوزادان برای همیشه در این بخش نخواهند ماند و به محض به دست آوردن سلامتی می­توانند به منزل بروند.
بعد از بردن نوزاد به منزل چه کاری باید انجام دهید؟

زمانی که نوزادتان را با خود به منزل می­برید، باید همه موارد در خصوص نحوه نگه داری از نوزاد نارس را بدانید. اگر نوزادتان نیاز به اقدامات درمانی در خانه دارد بهتر است نحوه انجام آن را بیاموزید. به علایم نوزادتان دقت کنید و مواردی را که نیاز به گزارش به پزشک دارد را بدانید.

مقالات مرتبط با نگه داری نوزادان

1- نوزادتان را به خوبی تغذیه کنید.

تغذیه برای نوزادان نارس بسیار مهم است. قبل از انتقال نوزادتان به منزل با پزشک او در این خصوص صحبت کنید و مناسب­ترین نوع شیر و فواصل زمانی بین تغذیه نوزاد را سوال کنید.
2- از ابتلای نوزاد به عفونت­ پیشگیری کنید.

نوزادان نارس در معرض ریسک بالای ابتلا به عفونت­ها می­باشند و نسبت به سایر نوزادان نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین باید او را از دیگران دور نگه دارید و اجازه ندهید کسی او را لمس کند. همچنین از پزشک سوال کنید که آیا نوزادتان نیاز به استفاده از داروهای پیشگیری از عفونت دارد یا خیر.
3- معاینات دوره­ای نوزادتان را انجام دهید.

معاینات دوره­ای نوزادتان را نزد مراقبت دهنده او و یا سایر متخصصان انجام دهید زیرا این نوزادان در معرض ریسک بالایی هستند. نوزادان نارس نیاز به ویزیت منظم توسط پزشک دارند تا نیازهای رشدی و پزشکی آن­ها به خوبی تحت نظر باشد.
4- از برنامه واکسیناسیونی که باید انجام شود آگاه باشید.

زمانی که نوزادان نارس واکسن دریافت می­کنند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. کودکان نیاز به دریافت واکسن در برابر برخی بیماری­ها دارند. بنابراین بهتراست با مراقب دهنده نوزادتان در خصوص ایمنسازی نوزادتان در تماس باشید.
5- به روند تکاملی نوزادتان توجه کنید.

نوزادان نارس ممکن است در روند رشدی خود دچار مشکلاتی باشند که اگر زود تشخیص داده شود احتمال موفق بودن درمان بالا خواهد بود. به همین دلیل بهتر است وقتی نوزادتان را به منزل می­برید به روند رشد و تکامل او توجه کنید و اگر تاخیری در آن می­بینید یادداشت کرده و با پزشکتان مشورت کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: