کد خبر: ۱۹۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 02
احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث سیزده درصد مرگ‌ها است
شفا آنلاین>سلامت>محققان علوم پزشکی در پرتغال اعلام کردند پاشنه آشیل سرطان را کشف کرده اند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان علوم پزشکی در موسسه پرتغالی گولبنکیان دو سینسیا Gulbenkian de Ciencia تحت سرپرستی دکتر مونیکا بتن کورت اعلام کردند هنگامی که سلول‌ها در شرایط پیش سرطانی قرار دارند بخشی از بافت‌های درون سلول که به آن سانتریول centriole می‌گویند از نظر تعداد و اندازه دچار افزایش شدید می‌شود و این روند، مقدمه ابتلا به سرطان است.

این محققان در مقاله‌ای در شماره اخیر نشریه نیچر ارتباطات Nature Communications اعلام کردند در واقع این اندامک‌ها و افزایش حجم و تعداد آنها، پاشنه آشیل سرطان محسوب می‌شود و می‌توان با ساختن دارو‌هایی که این روند را مهار کند، روند ابتلا به سرطان را نیز مهار کرد.

سانتریول‌ها اندامک‌هایی یکصد برابر کوچک‌تر از قطر یک تار مو هستند که در واقع مغز سلول خوانده می‌شوند و نقشی مهم در تکثیر سلولی، حرکت سلول‌ها و ارتباطات آن‌ها ایفا می‌کنند.

محققان برای رسیدن به این یافته تعداد نه بافت متفاوت را در شصت نوع سرطان مختلف انسانی مورد بررسی قرار دادند.

محققان، گام بعدی را یافتن روش‌هایی نوین برای هدف قرار دادن سانتریول‌ها معرفی کرده اند.

سلول‌های سرطانی از سازوکار‌های عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی(Genetic factors) یا عوامل بیرونی هم‌چون ویروس و مواد سرطانزا موثر باشد.

در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.

سرطان شامل همه انواع تومور‌های بدخیم می‌شود که در پزشکی آن‌ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث سیزده درصد مرگ‌ها است بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا شش میلیون و هفتصد هزار نفر بر اثر سرطان در سال دو هزار و هفت فوت کردند. سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند.

سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌است و براساس نیاز‌های بدن می‌باشد.

در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است، اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی(Cell division) به تعادل می‌رسد.

سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، بوسیله فاکتور‌های رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیامبر‌های سلولی، کنترل می‌شود.

جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتور‌های موثر در سرنوشت سلول، می‌شوند باعث بهم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول هاوجود دارد می‌شود و این امر می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتور‌های رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند.

در سلول‌های سرطانی بیان پروتئین‌های سلولی تغییر کرده و برخی از آن‌ها که نباید بیان شوند بیان شده و یا بیان برخی دیگر از ژن‌ها متوقف می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: