کد خبر: ۱۹۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 31
طرح تحول نقشه راه مشخصی درحوزه بهداشت ودرمان ایجاد کرد، به عنوان مثال عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی یکی از دستاوردهای طرح تحول سلامت بود
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تحول در سال گذشته خدمات بهداشتی و درمانی را در سطح قابل قبولی به مردم ارایه داد.

به گزارش شفا آنلاین، محمد نعیم امینی فرد با اشاره به اینکه پس از یک دهه از عدم وجود استراتژی مشخص درحوزه بهداشت و درمان اجرایی شدن طرح تحول پاسخ مناسبی به مطالبات مردم بود، گفت: طرح تحول نقشه راه مشخصی درحوزه بهداشت ودرمان ایجاد کرد، به عنوان مثال عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی یکی از دستاوردهای طرح تحول سلامت بود.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی افزود: همچنین طرح تحول سلامت توانست سیاستگذاران اصلی حوزه سلامت اعم از مجلس و دولت را متقاعد کند که بهداشت و درمان یک اولویت اساسی درکشور است، بنابراین این طرح توانست اعتباراتی را متوجه بخش بهداشت و درمان درتامین زیر ساخت ها و به کارگیری نیروی انسانی مناسب کند.

وی تاکید کرد: بزرگترین دستاورد طرح تحول سلامت میزان بالای رضایتمندی مردم و عدالت دردسترسی خدمات بود، اما به دلیل پاره ای از مشکلات ساختاری به طورحتم باید اصلاحاتی در ارتباط با ارایه بهینه تر خدمات درقالب طرح تحول به وجود آید، یعنی باید درارتباط با ارایه خدمات از طریق طرح پزشک خانواده(family doctor) و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت گام های جدی تری برداشته شود.

امینی فرد تصریح کرد: بی توجهی به این موارد امکان ارایه خدمات با این حجم وسیع و دراین قالب فعلی را دچار مشکلاتی می کند، درحال حاضر مشکلات دراجرای طرح ازدو ناحیه ناشی می شود، به عنوان نمونه متناسب با سرانه از تولید ناخالص ملی درقالب ردیف های بودجه ای درپاره ای از موارد اعتبارات محقق نمی شود؛ بنابراین به میزان کمتری اعتبارات تخصیص پیدا می کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه به دلیل عدم وجود سیستم ارجاع و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ارایه خدمات و نحوه خدمات رسانی به دهک های پایین دچار مشکلاتی می شود، گفت: طرح تحول سلامت درمجموع در اجرا موفق عمل کرده است، اما باید مشکلات موجود را برای اجرای بهتر طرح رفع کرد، درحال حاضر بدهی انباشته در بیمه ها سبب شده توان مراکز ارایه کننده خدمات به دلیل عدم پرداخت مطالبات از طرف بیمه ها روز به روز کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق تامین سرانه مناسب و ارایه خدمات براساس سیستم ارجاع و اجرای روش های نوین تر مشکلات را حل کرد، افزود: خرید راهبردی خدمات و فعال کردن بخش خصوصی اجرای طرح تحول را با موفقیت بیشتری به جلو برد.

امینی فرد تصریح کرد: درخصوص تامین منابع برای اجرای طرح سال گذشته تلاش هایی درکمیسیون تلفیق بودجه صورت گرفت، بنابراین به طور نسبی موفقیت هایی به عمل آمده است؛ اگرچه اعتبارات و منابع موجود درحد کافی نیست، درخصوص سیستم های صرفه جویی وزارت بهداشت(Ministry of Health) درشهرهای کمتر از 20 هزار نفر و روستاها گام های جدی تری را برداشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: به طورحتم باید دریک پروسه 6 تا 10 ساله برای شهرهای بین 20 تا 100 هزار نفر و درمراحل بعدی شهرهای تا 250 هزار نفر سیستم ارجاع را جانمایی کرد، بنابراین در این شرایط میزان موفقیت به طورحتم بیشتر خواهد بود، ضمن اینکه باید یک عزم جدی تری از سوی  معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت دراجرای سیستم ارجاع باکمک بیمه ها برداشته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: