کد خبر: ۱۸۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 20
شمارش معکوس برای پایان سالی که تلخی‌ها و شیرینی‌های خود را داشت آغاز شده و شهروندان در تدارک سفره هفت‌سینی هستند که برای ساعت ۱۹و ۴۵ دقیقه و ۲۸ثانیه روز سه‌شنبه ۲۹اسفند آماده می‌شود؛ لحظه‌ای که برای ایرانیان لحظه آرزوست و آنها امیدوارند آنچه در این لحظه آرزو می‌کنند برای خود و نزدیکانشان اتفاق بیفتد.
شفا آنلاین>اجتماعی>بهار نزدیک است؛ همین یک قدمی ما. در آستانه سال نو و در حالی که به یمن نزدیک شدن بهار شهر‌های مختلف کشور با طراوت شده‌اند، جنب و جوش ویژه این ایام در اقصی نقاط کشور افزایش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین: شمارش معکوس برای پایان سالی که تلخی‌ها و شیرینی‌های خود را داشت آغاز شده و شهروندان در تدارک سفره هفت‌سینی هستند که برای ساعت ۱۹و ۴۵ دقیقه و ۲۸ثانیه روز سه‌شنبه ۲۹اسفند آماده می‌شود؛ لحظه‌ای که برای ایرانیان لحظه آرزوست و آنها امیدوارند آنچه در این لحظه آرزو می‌کنند برای خود و نزدیکانشان اتفاق بیفتد.
در آستانه نوروز سازمان‌های مختلف تمهیداتی برای گذر از سال کهنه و رسیدن به سال نو اندیشیده‌اند.

مرکز مدیریت راه‌ها محدودیت‌های ترافیکی نوروز ۱۳۹۷ را نهایی کرده است. این محدودیت‌ها از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۷ فروردین‌ سال ۱۳۹۷ ادامه دارد. در این مدت عبور موتورسیکلت در تمامی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه و سایر محورهایی که ضرورت ایجاب می‌کند، ممنوع است. همچنین در تمامی محورهای برون‌شهری ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی برای تریلر و کامیون‌ها اعلام می‌شود. بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از وزارت راه و شهرسازی پنج محور رامیان به شاهرود، شمشک به دیزین، گنجنامه به تویسرکان، سی‌سخت به نورآباد و پونل به خلخال همچنان به‌دلیل محدودیت‌های جوی مسدود هستند. همچنین امروز 28 اسفند به‌عنوان آخرین روز کاری سال 96 طرح ترافیک زوج و فرد در تهران اجرا نمی‌شود. رئیس جمعیت هلال احمر کشور هم از فعالیت‌هزار و 350پایگاه امداد و نجات در کشور ویژه نوروز 97 خبر داد. علی اصغر پیوندی افزود: از این تعداد 530 پایگاه دائم و مابقی بصورت موقت است که بیشتر در مبادی ورودی شهرها دایر شده است. هم‌اکنون9پایگاه ثابت، چهار پایگاه موقت و چهار پایگاه کوهستان در حوزه امداد و نجات و 17پایگاه ثابت ایمنی و سلامت و 9پایگاه سحاب(سامانه حرکت‌های امدادی و بشردوستانه)ویژه جوانان برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی چهارمحال و بختیاری فعال شده است.

کشف ۳۰۰۰ لاک‌پشت و مار آبی

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور از کشف سه‌هزار لاک‌پشت و مارآبی در روزهای نزدیک به سال نو خبر داد و گفت: یگان محیط‌زیست کشور برای جلوگیری از خرید و فروش این گونه‌ها تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی امضا کرده است. جمشید محبت‌خانی درباره دلیل افزایش خرید و فروش این گونه‌ها در ایام نزدیک به عید نوروز اظهارکرد: برخی افراد برای سفره هفت سین و سرگرمی اقدام به خرید مارآبی، لاک ‌پشت و سمندر می‌کنند که با توجه به ارزش این گونه‌ها تقاضای خرید آ‌نها اقدام نادرستی است. او درباره مهم‌ترین بازارهای خرید و فروش مار آبی و لاک‌پشت گفت: بازار فروش این گونه‌ها در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و تبریز داغ است. به‌گفته او طبق مصوبه شورای عالی محیط‌زیست برای خرید و فروش هر قطعه مار آبی ۲۰۰‌هزار تومان و هر قطعه لاک‌پشت ۳۰۰‌هزار تومان جریمه تعیین شده است. تاکنون هم سه‌هزار قطعه مار آبی و لاک‌پشت توسط یگان محیط‌زیست با همکاری نیروی انتظامی کشف شده است و متخلفان به مراجع قضائی تحویل داده شده‌اند. او اظهارکرد: از مردم ایران تقاضا دارم در صورت اطلاع از محل فروش این گونه‌ها از طریق سامانه ۱۵۴۰ ما را در جریان قرار دهند. همچنین بر اساس تفاهمنامه یگان محیط‌زیست با نیروی انتظامی، شهروندان می‌توانند چنین موضوعاتی را به ۱۱۰ نیز گزارش کنند. همچنین مدیر برنامه‌های بهداشت و بهبود تغذیه در مراکز جمعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ماهی‌های قرمز ممکن است عصبی یا بیمار باشند، مهم‌ترین راه شناخت این ماهی‌ها چرخش مکرر ماهی داخل تنگ و دیگر ظروف نگهداری است. رضا عزتیان افزود: ماهی‌های قرمز را می‌توان همانند بسیاری از حیوانات اهلی با رعایت مسائل بهداشتی در منزل نگهداری کرد، اما مردم باید قبل از خرید به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند.

ورود تعزیرات به رعایت خالص فروشی

خرداد سال‌جاری طرح خالص فروشی میوه و شیرینی از سوی رئیس اتاق اصناف به تمامی اصناف کشور ابلاغ شد و بر این اساس تمامی فروشندگان میوه و شیرینی باید کالای خود را بدون احتساب وزن جعبه و سبد میوه به مردم عرضه کنند، اما گزارش‌های مردمی حاکی از رعایت‌نشدن این مصوبه به‌ویژه در شب عید است. تیم ویژه گشت مشترک تعزیرات حکومتی روز یکشنبه 27 اسفند به یکی از مراکز عرضه میوه تنظیم بازار رفت و در بازرسی نامحسوس بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت این تیم ویژه، مشخص شد که خالص فروشی در تعدادی از مراکز عرضه میوه تنظیم بازار رعایت نمی‌شود. رئیس شعبه‌ویژه گشت مشترک تعزیرات حکومتی در این‌باره گفت: با رعایت مصوبه خالص فروشی در عرضه سیب و پرتقال، تنها در استان تهران از 600‌میلیون تومان کم‌فروشی جلوگیری می‌شود. گفتنی است، هموطنان می‌توانند شکایات خود را در سامانه اینترنتی WWW.T135.IRیا سامانه پیامکی 300000135 سازمان تعزیرات حکومتی و از طریق شماره تلفن 124 بازرسی صنعت، معدن و تجارت ثبت و پیگیری کنند.

نوروز با شیرینی و آجیل شور کمتر

همچنین مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی‌ها و سفرها باشند. زهرا عبداللهی گفت: در مصرف شیرینی و آجیل اعتدال را رعایت کنید. در ایام نوروز و حتی در طول سفرهای نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل متداول است و با زیاده‌روی در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌شود که نتیجه آن چاقی و اضافه وزن است. با رعایت نکاتی می‌توان هم از خوردن شیرینی و آجیل لذت برد و هم مشکلات سلامتی به‌دلیل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

قدر مردم ایران را بدانید

یک جامعه‌شناس درباره اینکه چگونه می‌توان نشاط و شادی موجود در روزهای پایانی سال را در جامعه زنده نگهداشت، به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: مردم جامعه ما شاد و با نشاط هستند. در دوران‌ مختلف این مردم ثابت کرده‌اند که افرادی همراه هستند. این در حالی است که باید شرایطی برای آنها فراهم شود تا بتوان زندگی مناسب را برای این ملت قهرمان ایجاد کرد. امیرمحمود حریرچی می‌افزاید: مردم جامعه ما در شرایط مختلف همراهی خود را ثابت کرده و باید وضعیتی را ایجاد کرد که اعتمادی موجود را کاهش داد. به‌گفته او دیگر نباید مردم جامعه ما دستمایه نمایش‌های عده‌ای از افراد شوند. مردم جامعه ما بزرگوار هستند و آنها قابلیت‌های خود را در دوران دفاع مقدس به همگان ثابت کرده‌اند. این استاد دانشگاه می‌افزاید:‌ باید قدر این ملت دانست و با اعمال دیدگاه مناسب نسبت به جامعه نیازهای آنها را برآورده کرد. به‌گفته او با بررسی دستاوردهای انقلاب باید تاکید کرد که مردم این مرز و بوم همیشه همراه بوده‌اند. با این تفاسیر نباید به نیازهای مردم بی‌توجهی کرد و نگرانی را در بین آنها افزایش داد. حریرچی تاکید می‌کند: در یک سال اخیر اتفاقات متعدد در کشور رخ داد و در پایان نیز در مجلس شاهد افشاگری هستیم. به‌گفته او باید مسئولان کشور خود را در خدمت مردم دانسته و قدر چنین مردمی را بدانند. این جامعه‌شناس می‌گوید: هم‌اکنون گروهی در جامعه ما محروم هستند و در این جشن و سرور هم نمی‌توانند مشارکت داشته باشند، در این وضعیت باید از مسئولان امر این سوال را پرسید که آیا به فکر افراد در دهک‌های پایین جامعه و نیازهای زلزله‌زدگان در غرب کشور هستند؟به‌گفته او بر اساس دعای سال تحویل امیدواریم اتفاقات و تحولات مناسب را در سال آینده شاهد باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: