کد خبر: ۱۸۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 17
این روزها بسیاری از افراد به دلیل خانه تکانی دچار آسیب های مختلفی از جمله کمر درد می شوند کمر درد یا گرفتگی عضلات کمر، دردی است که به صورت خفیف و شدید وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان می دهد استراحت مطلق وانجام ندادن حرکات و نرمش درمانی سبب کاهش و یا درمان کمر درد نمی شود.

به گزارش شفا آنلاین، این روزها بسیاری از افراد به دلیل خانه تکانی دچار آسیب های مختلفی از جمله کمر درد می شوند کمر درد یا گرفتگی عضلات کمر، دردی است که به صورت خفیف و شدید وجود دارد. کمر درد در اثر بلند کردن اجسام سنگین، درست ننشستن، ضربه و یا پریدن از جایی بلند به وجود می آید.

این درد اغلب با سیاتیک همراه است. راه های زیادی برای درمان کمر درد وجود دارد و اگر هیچ یک از این کارها موثر نباشد باید اقدام به جراحی کرد.

علایم شایع
درد ممکن است مداوم باشد، یا تنها زمانی رخ دهد که بدن در وضعیت خاصی قرارگیرد. امکان دارد درد با سرفه یا عطسه، خم شدن، یا چرخاندن بدن بدتر شود.

خشکی و انعطاف پذیری کمر، فعالیت بدنی همراه با فشار یا بلندکردن جسم سنگین، ضربه یا سقوط شدید، مشکلات ستون فقرات در کمر، عفونت ها، دیسک کمر، مشکل درعصب، پوکی استخوان(Osteoporosis)، تومورها، اسپوندیلوز(خشک وانعطاف ناپذیر شدن ستون فقرات)، مشکل مادرزادی در کمر، زایمان از جمله علل بروز کمر درد است. البته در بیشتر موارد دلیل واضحی وجود ندارد.

عللی که سبب کمر درد می شود
بلند کردن وزنه های سنگین به شکلی نامناسب، فعالیت های سنگین ناگهانی، پرت شدن ازبلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین، وضعیت بد هنگام خوابیدن یا لمیدن، بد نشستن و بد ایستادن، طولانی خم شدن به سمت جلو، نگه داشتن گوشی تلفن با شانه، حمل کیف یا کوله سنگین وزن یا به مدت طولانی از جمله این موارد است.

همچنین کشیدگی و صدمه دیدن عضلات کمر، شکستگی ستون فقرات، سرطان ستون فقرات، سیاتیک، فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، انواع آرتروز(Arthritis) از دیگر دلایل بروز کمر درد است. البته شرایط فیزیکی مانند ضعف عضلانی، اضافه وزن، بارداری می تواند به کمر درد منجر شود.

مهرداد بهرامیان، عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، درباره درمان کمر درد، آزمایش ها را یکی از روش های تشخیصی عنوان کرد و گفت: آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عکس ساده از ستون فقرات، سی تی اسکن، یا ام .آر.آی انجام می شود.

وی استفاده از تشک سفت هنگام استراحت، گذاشتن کیسه یخ و حوله گرم یا شیشه آب گرم، روی ناحیه ای که درد دارد را روش های مناسب برای تسکین درد عنوان کرد.

این فیزوتراپیست افزود: بیمار باید چند روز در منزل استراحت کند. البته استراحت بیش از دو روز ممکن است به علت ایجاد مشکلات روحی و به علت کاهش قدرت انقباضی عضلات کمر، درد را بیشتر کند. همچنین با استراحت طولانی مدت، خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش پیدا می کند. بنابر فرد دچار کمردرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه را شروع کند.

وی با تاکید بر این که استراحت در رختخواب به مدت طولانی تر بستگی به شدت بیماری دارد، گفت: تحقیقات اخیر نشان می دهد که برای مشکلات کمر، فعال ماندن بهتر از استراحت طولانی مدت در رختخواب است.

بهرامیان افزود: بیمار باید یک یا دو روز در وضعیتی مناسب استراحت کند؛ به پشت خوابیده و یک بالشت زیر زانوهای خود بگذارد تا کمی خم شود یا به پهلو بخوابد و یک بالشت بین پاهایش بگذارد. فرد بیمار باید، دو یا سه ساعت حدود 10 تا 20 دقیقه قدم بزند و دوباره دراز بکشد.

وی اضافه کرد: کمر فرد بیمار هر دو یا سه ساعت یک بار کمرتان را به مدت 15 تا 20 دقیقه گرم به وسیله کیسه آب گرم یا حوله برقی و یا دوش آب داغ گرم شود.

این فیزیوتراپیست با تاکید براین که برای برخی افراد سرد کردن بهتر از گرم کردن موجب کاهش درد می شود، گفت: معمولا وقتی بعد ازیک فعالیت بدنی شدید کمردرد ایجاد می شود در چند روز اول سرد کردن محل درد مفید است و بعد از گذشت چند روز ممکن است گرما مفیدتر باشد.

وی افزود: پزشک معالج از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکسیب و از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش درد تجویز می کند. داروهایی مثل آسپیرین یا استامینوفن برای رفع دردهای خفیف، امکان دارد داروی ضددرد قوی تر یا شل کننده عضلانی تجویز شود.

بگفته وی داروها سب تسریع التیام ضایعه نمی شوند، آنها فقط به کاهش علایم کمک کنند.

وی افزود: فیزیوتراپیست ها با اقداماتی نظیر گرم کردن، تحریک الکتریکی، استفاده از میدان های الکتریکی، کشش و دیگر تمهیدات، میتواند درد بیمار را کاهش می دهد.

بهرامیان اظهارکرد: فیزیوتراپیست می تواند با آموزش نرمش های کششی و تقویتی به بیمار روند درمان را سرعت ببخشد.

بگفته وی بدون انجام این نرمش ها درمان بیمار ناقص بوده و عارضه ممکن است بزودی عود کند، این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد شروع شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: