کد خبر: ۱۸۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 17
چاقی به طور معمول ناشی از رژیم ناسالم و عدم فعالیت بدنی کافی است. بنابراین رژیم سالم و ورزش منظم، دو نمونه از بهترین ابزارها برای کاهش وزن است.
شفاآنلاین>سلامت>چاقی به یک مشکل جدی در سراسر جهان تبدیل شده است. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی و ۱۷ درصد کودکان و نوجوانان آمریکایی تحت تاثیر این عارضه قرار دارند. داشتن اضافه وزن یا چاقی موضوع جدی است که موجب نگرانی پزشکان شده است.

به گزارش شفاآنلاین،چاقی به طور معمول ناشی از رژیم ناسالم و عدم فعالیت بدنی کافی است. بنابراین رژیم سالم و ورزش منظم، دو نمونه از بهترین ابزارها برای کاهش وزن است.

علاوه بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی استفاده از چای لاغری گیاهی نیز می تواند برای کاهش وزن مفید باشد. با مصرف چند فنجان از این چای ها در روز می توانید وزن خود را کم کرده و سلامت بدنتان را ارتقا دهید.

چای لاغری گیاهی متابولیسم بدن را تقویت خواهد کرد و باعث می شود که به راحتی و سریع تر چربی بسوزانید. این چای ها حتی سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و می توانند باعث کاهش سلول های چربی شوند.

چای لاغری گیاهی به کنترل اشتها کمک می کند. علاوه بر این، اکثر چای های گیاهی بدن را سم زدایی نیز می کنند. یادتان نرود که سم زدایی از بدن موجب می شود که بهتر وزن خود را کم کنید.

به غیر از مدیریت وزن، چای های گیاهی طرح شده در این مطلب می توانند به بهبود هضم، افزایش انرژی و پیشگیری از آرتریت، پوسیدگی دندان و سرطان کمک کنند.
معرفی چند چای لاغری گیاهی و نحوه استفاده از آن ها
چای سبز

وقتی که صحبت از چای لاغری گیاهی می شود، بهترین گزینه چای سبز است. این چای حاوی اپیدالاکاکتین گالات کاتچین (EGCG) است که متابولیسم را برای سوختن کالری ها و کاهش وزن سریع تر می کند. چای سبز همچنین سطح آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهد. علاوه بر این، مصرف منظم این چای از سیستم سم زدایی بدن حمایت می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شده نشان داد که EGCG در چای سبز با محدود کردن جذب چربی و افزایش توانایی بدن برای استفاده از چربی، باعث کم شدن وزن می شود.

پیش از این، یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در مجله International Journal of Obesity منتشر شد، اثرات مثبت چای سبز بر کاهش وزن و متعادل نگه داشتن وزن را برجسته کرد.

۳ تا ۴ فنجان چای سبز در روز استفاده کنید. برای تهیه این چای طبق دستور زیر عمل کنید:

    ۱ تا ۲ قاشق چای خوری چای سبز با کیفیت را در فنجان بریزید.
    آب گرم را روی آن بریزید.
    پوشش فنجان را ۲ تا ۳ دقیقه بگذارید.
    کمی عسل خام به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.

چای نعنا

از آن جا که نعنا به عنوان یک مهار کننده طبیعی برای اشتها عمل می کند، چای ساخته شده از برگ های نعنا تازه یا خشک شده نیز به عنوان چای لاغری گیاهی معرفی شده اند.

نوشیدن یک فنجان چای نعنا میان دو وعده غذایی باعث کاهش گرسنگی می شود. این کاهش اشتها موجب می شود که از مصرف خوراک های غنی از کالری بپرهیزید. علاوه بر این، نعنا کم کالری است. بنابراین با مصرف آن به طور طبیعی مصرف کالری خود را کاهش می دهید.

این گیاه به بهبود هضم نیز کمک می کند و استرس را کاهش می دهد. حتی رایحه آرام بخش آن به سرکوب اشتها کمک می کند.

    ۱ قاشق غذاخوری برگ نعنا تازه یا خشک شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.
    پوشش ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید.
    چای را صاف کنید و کمی عسل خام به آن اضافه کنید.
    این چای را بیش از ۳ بار در روز مصرف نکنید.

نکته: زنانی که قصد باردار شدن دارند، باردارند یا نوزاد شیر می دهند نباید چای نعنا استفاده کنند.
چای اولانگ

چای اولانگ از طریق افزایش میزان متابولیسم، وزن شما را کاهش می دهد. مانند چای سبز، این چای لاغری گیاهی نیز حاوی کاتچین ها است که به بدن شما کمک می کند سریعتر چربی ها را بسوزاند. حتی کلسترول و غلظت چربی بدن را نیز کاهش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Chinese Journal of Integrative Medicine منتشر شده نشان می دهد که چای اولانگ بر روی افراد دارای اضافه وزن و چاق، موجب کاهش چربی بدن و کاهش وزن بدن از طریق بهبود متابولیسم چربی می شود.

پیش از این، یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۰۱ در Journal of Nutrition منتشر شده بود نشان داد که مصرف چای اولانگ باعث افزایش مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی در مردان با وزن طبیعی می شود.

این چای علاوه بر کاهش وزن، برای بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی نیز مناسب است. برای تهیه این چای لاغری گیاهی به شیوه زیر عمل کنید:

    یک فنجان آب را به جوش آورده و سپس ۲ دقیقه آن را کنار بگذارید.
    آب را به یک فنجان منتقل کنید.
    ۱ تا ۲ قاشق چایخوری برگ چای اولانگ را به آب اضافه کنید.
    پوشش فنجان را ۱ تا ۵ دقیقه بگذارید.
    سپس آن را میل کنید.
    هر روز ۲ فنجان از این چای استفاده کنید.

چای سفید

چای سفید یکی از چای هایی است که غنی از آنتی اکسیدان ها است و مانع شکل گیری سلول های چربی می شود. این چای حتی باعث کاهش توانایی بدن در جذب چربی ها می شود. کافئین در آن نیز روند متابولیسم را سرعت می بخشد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Nutrition and Metabolism منتشر شده است، گزارش می دهد که عصاره چای سفید می تواند به طور موثر آدپیوژنز (تشکیل سلول های چربی) را مسدود کند و موجب افزایش لیپولیز (تجزیه چربی) شود. این فرایند به نوبه خود با چاقی مبارزه می کند و خطر بیماری های مرتبط با چاقی را کاهش می دهد.

این چای همچنین به عنوان مهارکننده طبیعی اشتها عمل می کند، در نتیجه به شما کمک می کند تا بین وعده های غذایی پرخوری نکنید.

    ۱ قاشق غذاخوری برگ چای سفید را در یک فنجان بریزید.
    ¾ فنجان را با آب داغ پر کنید.
    روی فنجان را بپوشانید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید. البته بسته به نوع چای ممکن است زمان دم کشیدنش به ۱۰ دقیقه نیز برسد.
    کمی آب لیمو یا عرق نعنا به آن اضافه کرده و میل کنید.
    شما می توانید ۲ تا ۴ فنجان چای سفید در روز بنوشید.

این چای طبیعی شیرین است. بنابراین نیازی به افزودن شیرین کننده ندارید.
چای هیبیسکوس

گل زیبای هیبیسکوس هنگامی که به چای تبدیل می شود، نوشیدنی عالی برای کاهش وزن است. این ماده حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها است که از طریق افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می کند.

آنزیم مهار کننده ای به فازولامین در آن، تولید آمیلاز را کاهش می دهد و این فرایند به نوبه خود باعث می شود کربوهیدرات های کمتری در جریان خون جذب شوند. به علاوه، خاصیت دیورتیک (ادرار آور) آن حتی به کاهش وزن شما کمک می کند.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله Food & Function Journal منتشر شده است، ذکر کرده اند که افرادی که از قرص های ساخته شده از عصاره هیبیسکوس به مدت ۱۲ هفته استفاده کرده اند، دور کمرشان، درصد چربی بدنشان و نسبت دور ران به دور کمرشان در مقایسه با افرادی که پلاسبو (دارونما) مصرف کرده اند، کاهش چشمگیری داشت.

برای تهیه این چای لاغری گیاهی به صورت زیر عمل کنید:

    ۲ قاشق غذاخوری برگ هیبیسکوس را به ۲ فنجان آب اضافه کنید.
    آب را به جوش آورده و سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه این ترکیب را بجوشانید.
    سپس چای را صاف کنید و کمی عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید.
    هر روز ۲ تا ۳ فنجان چای هیبیسکوس بنوشید.

نکته: اگر حامله یا شیرده هستید، چای هیبیسکوس استفاده نکنید.
چای زنجبیل

چای زنجبیل نیز در ترویج کاهش وزن مؤثر است. این ماده باعث جلوگیری از پرخوری می شود. این امر باعث می شود که مصرف کالری روزانه کم شود. علاوه بر این، زنجبیل هضم را بهبود می بخشد و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در Journal of the Science and Food of Agriculture منتشر شده یادآور می شود که جینجرول، که یکی از اجزای اصلی زنجبیل است، به کاهش وزن بدن کمک می کند و سطح لپتین، هورمونی که احساس سیری را القا می کند، را بهبود می بخشد.

پیشتر، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Metabolism منتشر شده بود اشاره کرده که نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل بعد از غذا باعث کاهش احساس گرسنگی تا شش ساعت بعد می شود.

چای زنجبیل را به صورت زیر تهیه کنید:

    ۱ اینچ ریشه تازه زنجبیل را به تکه های کوچک تقسیم کنید و آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.
    پوشش ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید.
    آب نیمی از یک لیمو را به آن اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید.
    نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل در روز برای کاهش وزن مفید است.

چای رز

چای رز دارای عطر و رایحه فوق العاده است و برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، بسیار موثر می باشد. این چای پر از انواع مختلف آنتی اکسیدان ها است که باعث افزایش متابولیسم و همچنین حمایت از سم زدایی بدن می شود.

این چای حتی به کاهش هوس قند نیز کمک می کند. هوس قند یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است. علاوه بر این، این چای لاغری گیاهی کم کالری است. نوشیدن یک فنجان چای رز در بین وعده های غذایی به جلوگیری از احساس گرسنگی کمک می کند. برای تهیه این چای به شیوه زیر عمل کنید:

    ۲ فنجان گلبرگ گل رز تازه (آن را کاملا با آب گرم بشویید) را به یک قوری حاوی ۳ فنجان آب اضافه کنید.
    آب را روی شعله کم و متوسط ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.
    در صورت تمایل، چای را با مقداری عسل خام شیرین کنید یا آن را ساده بنوشید.

توجه: از گل هایی استفاده کنید که سمپاشی نشده اند.
چای روبیوس

این چای لاغری گیاهی غنی از فلاونوئید قدرتمندی به نام aspalathin است که به کاهش استرس کمک می کند. استرس اغلب با احساس گرسنگی و ذخیره بیش از حد چربی در بدن ارتباط دارد. این چای حتی از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و باعث کاهش وزن می شود.

علاوه بر این، کم کالری بوده و به صورت طبیعی شیرین است. بنابراین مجبور نیستید که به آن شیرین کننده اضافه کنید. این چای حتی خطر بیماری های قلبی، پیری زودرس و سایر بیماری های جدی را کاهش می دهد.

سعی کنید حداکثر ۳ فنجان چای روویبوس در روز بنوشید. برای تهیه این چای از دستور زیر استفاده کنید:

    ۱ قاشق چایخوری برگ چای رویبوس را در فنجان بریزید.
    آب جوش را روی برگ ها بریزید.
    پوشش فنجان را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بگذارید.
    چای را در حالی که هنوز گرم است بنوشید.

توجه: بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می دهند نباید این چای را مصرف کنند. علاوه بر این، با توجه به فعالیت استروژنی اش، این چای ممکن است مناسب افراد مبتلا به بیماری های حساس به هورمون نباشد.
چای بابونه

چای بابونه، ترشحات معده را تحریک می کند و باعث تجزیه چربی و کلسترول می شود و به این ترتیب منجر به کاهش وزن می شود.

این گیاه به دلیل خاصیت ادرار آورش برای سم زدایی بدن عالی است. این گیاه سموم، مواد زائد و آب اضافی را از بین می برد. علاوه بر این، بابونه به کاهش اشتها شما کمک می کند و احساس سیری را القا می کند. به این ترتیب شانس مصرف غذاهای پرکالری را کم می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Journal of Nurse Practitioners منتشر شده نشان می دهد که مصرف یک فنجان چای ساخته شده از گیاهان تلخ، مانند بابونه، قبل از هر وعده، باعث تحریک تولید اسید معده می شود و همین موضوع وزن را کم می کند.

برای کسب بهترین نتایج، قبل از غذا از این چای استفاده کنید.

    ۱ قاشق چای خوری گل بابونه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.
    پوشش فنجان را به مدت ۵ دقیقه بپوشانید و سپس آن را صاف کنید.
    کمی عسل خام را به آن اضافه کرده و میل کنید.

چای قاصدک

چای قاصدک نیز برای کاهش وزن مفید است. این گیاه خواص دیورتیک دارد که به کاهش وزن آب بدن کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در Journal of Alternative and Complementary Medicine منتشر شده نشان می دهد که عصاره قاصدک خروجی ادرار را ۵ ساعت پس از مصرف، افزایش می دهد. البته این گیاه بیشتر وزن آب بدن را کم می کند نه چربی را.

علاوه بر این، این گیاه اشتها را سرکوب می کند و تجزیه چربی و کلسترول را بهبود می دهد. چای قاصدک دارای کالری بسیار کمی است.

    ۱ تا ۲ قاشق چای خوری ریشه قاصدک خشک (خرد شده) را در یک قوری بریزید.
    ۲ فنجان آب را به آن اضافه کنید و آن را ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید.
    این چای را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: