کد خبر: ۱۸۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 17
تعطیلات نوروز نزدیک است و تقریبا همه ما منتظریم لذت حضور بهار را با سفر رفتن، دیدارهای شادمانه، حضوردر طبیعت مناطق روستایی، ساحلی و جنگلی، خوردن فست‌فودها و غذاهای محلی در رستوران‌ها و اجرای برنامه‌های تفریحی جشن بگیریم و تجدید انرژی کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>تعطیلات نوروز نزدیک است و تقریبا همه ما منتظریم لذت حضور بهار را با سفر رفتن، دیدارهای شادمانه، حضوردر طبیعت مناطق روستایی، ساحلی و جنگلی، خوردن فست‌فودها و غذاهای محلی در رستوران‌ها و اجرای برنامه‌های تفریحی جشن بگیریم و تجدید انرژی کنیم.

به گزارش شفاآنلاین،انجام همه این کارها به شرط مراقبت از سلامت بسیار عالی است؛ اما گاهی برخی از ما به واسطه انباشته شدن خستگی‌های زیاد جسمی و روحی و بی‌توجهی به ضرورت انجام کارهای مذکور در طول سال، تعطیلات نوروز را زمانی مناسب برای رهایی و آزادی از هرگونه رفتارهای مدیریت شده در رابطه با زمان خواب و بیداری، تغذیه و ... می‌دانیم و ناگهان همزمان با بهار و تعطیلات نوروز، تعادل بی‌معناترین مفهومی می‌شود که آن را شنیده‌ایم.

این غفلت و افراط در انجام کارهای مورد علاقه همچون مصرف زیاده ازحد فست‌فودها می‌تواند لذت‌ها و شادکامی‌ها را به تلخی تبدیل کند. متخصصان متعددی اززوایای مختلف درباره مضرات مصرف زیاد از حد فست‌فودها صحبت کرده‌اند، اما این بار ما از دکترحسین صمدانی فرد، متخصص غدد درخواست کردیم تاثیر مصرف فست‌فودها را بر عملکرد غدد و تاثیر آن در بروز بیماری‌های مرتبط با آن بررسی کند. در واقع قصد ما از این گزارش، منع افراد از مصرف فست‌فود در ایام نوروز یا هر زمان دیگر نیست، بلکه تأکید بر ضرورت حفظ تعادل در مصرف و مراقبت از سلامت، اصلی ترین هدف ما از گفت‌وگو در این زمینه است.

فست‌فود با کیفیت بخورید

متخصصان متعددی معتقدند همه افراد نمی‌توانند خودکنترلی قوی در منع کردن خود برای مصرف فست‌فود داشته باشند.به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت مصرف غذاهای آماده به طور مطلق از سیستم غذایی افراد حذف شود.

اما با رعایت نکاتی می‌توان از بروز عوارض آن پیشگیری کرد. دفعات کم با فاصله زمانی زیاد، استفاده از فست‌فودهای تهیه شده با مواد اولیه با کیفیت، توجه به تاریخ تولید و مصرف آنها و انتخاب رستوران‌ها و فست‌فودی‌های با کیفیت، نکات بسیار مهم و قابل‌توجه در رابطه با این نوع سبک تغذیه است. نکته بسیار مهم و قابل توجه دیگر آن که در کنار رعایت تعادل در میزان مصرف فست‌فودهای حتی با کیفیت، با مصرف زیاد مواد غذایی با فیبر بالا همچون غلات سبوس دار، سبزی ها و میوه عوارض مصرف این مواد را کم و از ابتلا به بیماری‌های متاثر از آنها نیز پیشگیری کنید.

در یک دیدگاه اجتماعی اما سلامت محور، صرف غذا در محیط بیرون از خانه و در رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها علاوه بر آن نیاز جسم را برطرف می‌کند برای انسان لذت روانی نیز به همراه دارد. به همین دلیل برخی پزشکان معتقدند اتفاقا حضور بیشتر مردم در رستوران‌ها و حتی فست‌فودی‌های خوب و درجه یک نه تنها در افزایش نشاط افراد و اوقات خوش آنها تاثیر مثبتی دارد، بلکه باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی نیز می‌شود، به شرطی که به نکات توصیه شده مذکور هنگام صرف غذا در رستوران‌ها
توجه شود.

میزبانی فست‌فودها از دیابت

فست‌فود مصرف کنید، اما مراقب میزان تاثیرگذاری این سبک تغذیه نیز باشید. درست است که مصرف فست‌فودها به صورت مستقیم بر عملکرد غدد تاثیر نمی‌گذارد، اما باعث بروز بیماری‌های ثانویه می‌شود و به تبع آن بر فعالیت غدد نیز تاثیرگذار است و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های متعدد شود.

فست‌فودها به دلیل فیبر پایین، انتقال سریع آن به روده و سرعت بالا در جذب بر عملکرد کبد و روده‌ها تاثیر زیاد می‌گذارد و در عین حال باعث افزایش چربی خون نیز می‌شود. اما مشکلات فست‌فود خورهای حرفه ای، فقط به این موارد ختم نمی‌شود. از آنجا که مصرف نوشابه جزو بخش حذف نشدنی فست‌فود خوری است، بنابراین افزایش قند خون بر اثر مصرف مکرر نوشابه و افزایش انسولین نیز به تبع جذب سریع غذا در روده، افراد را مستعد ابتلا به دیابت می‌کند.

افزایش استهلاک بدن با مصرف فست‌فود

برخی با اتکا به این نگرش که بعد از تعطیلات نوروز رژیم ورزشی و غذایی می‌گیرند، مدیریت و توجه به میزان و کیفیت غذا را به مدت تقریبا 14 روز فراموش می‌کنند. ممکن است این نگرش در هر کدام ازما وجود داشته باشد اما تعطیلات پیش رو می‌تواند فرصتی برای تغییر گام به گام آن باشد.

بدن مثل یک ماشین عمل می‌کند که هرچه بیشتر از آن کار بکشیم، به همان میزان استهلاک آن نیز افزایش می‌یابد و درنتیجه زودتر دچار فرسودگی می‌شود، اما جسم انسان با آن یک تفاوت بسیار مهم دارد. ماشین فرسوده قابل تعویض است، اما بدن فرسوده را با درد و رنج باید همه جا با خود یدک کشید.


وارد کردن حجم زیاد کالری به بدن بر اثر مصرف فست‌فودها به امید آن که بعد از تعطیلات با کمک ورزش می‌سوزانیم، نگرشی آسیب‌زننده به قلب و عروق و ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود ودر نهایت برای متابولیسم بدن ضرر دارد.بنابراین ورزش خیلی خوب است، ولی نه برای سوزاندن میزان بالای کالری، چون استهلاک بدن بالا می‌رود.

فست‌فودها کودکتان را قورت ندهند!

مراقبت کودکانتان باشید که فست‌فودها آنها را قورت ندهند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به اضافه وزن (‌چاقی) در جهان طی 40 سال گذشته ده برابر شده و این آمار در کشورهای آسیایی با درآمد متوسط و پایین بیشتر است.

ارزان بودن فست‌فودها و تمایل کودکان برای مصرف این نوع غذاها می‌تواند ازجمله دلایل روند در حال افزایش چاقی در کودکان کشورهای آسیایی ازجمله ایران باشد.

تداوم این فرآیند بسیار خطرناک است، چرا که کودکان امروز و بزرگسالان فردا افرادی خواهند بود که نه تنها ازعوارض چاقی رنج می‌برند، بلکه به واسطه اختلالاتی که مصرف فست‌فود در فرآیند رشد آنها ایجاد می‌کند احتمال ابتلای کودکان مبتلا به دیابت، کبد چرب، پوکی استخوان، کاهش توانایی‌های ذهنی، ناراحتی‌های قلبی، مشکلات گوارشی، ضعف عضلانی و کوتاهی قد نیز افزایش خواهد یافت .

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال کودکان زیادی در دنیا به علت سوء‌تغذیه ناشی از مصرف مکرر فست‌فودها، سوسیس و کالباس و در نتیجه کاهش سیستم ایمنی بدن و ضعف عمومی بدن به بیماری مختلف مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب ها: سلامت ، فست فود ، رستوران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: