کد خبر: ۱۸۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 15
مرکز سرطان کیش (KCC) از روز گذشته با همیاری پروفسور جوان استاد دانشگاه وین در جزیره کیش آغاز به کار کرد. عملکرد و فعالیت پیشرفته پزشکی این مرکز به‌عنوان قطب توسعه گردشگری سلامت در کشور در آینده‌ای نزدیک قابل ارزیابی خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت> نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان کیش روز گذشته با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از استادان حوزه سرطان در جزیره کیش برگزار شد.

 به گزارش شفاآنلاین، مرکز سرطان کیش (KCC) از روز گذشته با همیاری پروفسور جوان استاد دانشگاه وین در جزیره کیش آغاز به کار کرد. عملکرد و فعالیت پیشرفته پزشکی این مرکز به‌عنوان قطب توسعه گردشگری سلامت در کشور در آینده‌ای نزدیک قابل ارزیابی خواهد بود.

به گفته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، ظرفیت گردشگر پذیری، وجود مدیریت یکپارچه، عدم داشتن روادید برای ورود اتباع خارجی همچنین وجود زیرساخت‌های لازم در زمینه‌های مختلف و برخورداری از فرهنگ عمومی ممتاز و توجه به سلامت جسمی و روحی که از جمله ویژگی‌های بارز کیش به شمار می‌رود این ظرفیت را برای ایجاد مرکز تخصصی سرطان به‌عنوان قطب گردشگری سلامت در کیش ایجاد کرده است. دکتر «ابراهیم انصاری لاری» این را هم گفت که مرکز سرطان (Cancer)کیش در زمینه پیشگیری، درمان و بخصوص مراقبت‌های پس از درمان فعالیت خواهد کرد و بزودی شاهد نخستین عمل جراحی سرطان در جزیره کیش با استفاده از بهترین ابزارها و تجهیزات و حاذق‌ترین پزشکان داخلی و خارجی خواهیم بود.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این سمپوزیوم به نکات مهمی در حوزه خدمات پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی مبتلایان به سرطان اشاره کرد و گفت: مرحله تشخیص، درمان و بازتوانی و بویژه پیشگیری(prevention) یکی از عمده‌ترین مشکلات کشور است از این جهت ایجاد مرکز سرطان کیش به توسعه توریسم سلامت و دسترسی به این خدمات کمک می‌کند.

دکتر قاسم جان بابایی گفت:سرطان دومین علت مرگ در برخی استان‌ها و مهم‌ترین علت هزینه‌های سلامت کشور است بنابراین ضروری است در خدمات ارائه شده در حوزه سرطان بازنگری شود.

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از وضعیت شیوع و بروز سرطان در دنیا نشان می‌دهد در حال حاضر سالانه بیش از 14 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می‌شوند اما مرگ و میر ناشی از آن به‌دلیل پیشرفت روش‌های درمانی شیب ملایمی دارد اگرچه در ایران باوجود پیشرفت روش‌های درمانی، مرگ و میر ناشی از سرطان شیب بالایی دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت علت بالا بودن مرگ و میر‌های ناشی از سرطان را عدم تشخیص زودهنگام و نداشتن انسجام لازم در روش‌های درمانی می‌داند. او تأکید می‌کند: ایران از حیث موارد ابتلا به سرطان وضعیت بینابینی دارد به این معنا که برخلاف آنکه میزان شیوع مرگ و میر سرطان در ایران به نسبت اروپا بالا نیست ولی مرگ و میر آن بالا است. به‌طوری که در هر 100 هزار نفر در ایران 137 زن و 173 مرد به سرطان مبتلا می‌شوند. غیر از سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در بین ایرانی‌ها سرطان سینه و کلورکتال(سرطان روده بزرگ) در زنان و سرطان معده و پروستات در مردان گزارش شده است.

آمارهای دیگر حاکی از آن است سالانه حدود 85 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند. به نظر می‌رسد در سال 2030 رقم بروز سرطان به بیش از 155هزار نفر در سال نیز برسد این یعنی آنکه نرخ بروز سرطان در ایران در کمتر از 10 سال دیگر 80 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. محققان عمده دلیل آن را افزایش سن و امید به زندگی ایرانیان می‌دانند که امری غیرقابل اجتناب است. به گفته دکتر جان بابایی در برخی استان‌های کشور میزان امید به زندگی به‌دلیل دسترسی به امکانات به بالای 80 سال می‌رسد که از این جهت نیز نرخ بروز سرطان در کشور زیاد خواهد شد.

علت‌یابی ریشه بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها نشان می‌دهد، سبک زندگی، مصرف سیگار، الکل و رژیم غذایی نامناسب مهم‌ترین  علل ابتلا به سرطان در ایران است. از سوی دیگر دومین علت ناتوانی و مرگ و میر در کشور بین بیماری‌های غیرواگیر سرطان است. مطابق اعلام وزارت بهداشت، سرطان یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر زودرس زیر 70 سال است.این مشکل به‌دلیل افزایش سن و سبک زندگی روز به روز در حال افزایش است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 بیش از 24 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا می‌شوند.

 دکتر جان بابایی با اشاره به مهم‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان در کشور گفت: ایرانیان هزار کالری بیش از آنچه نیاز دارند مصرف می‌کنند، در معرض آلودگی هوا قرار دارند، میوه و سبزیجات کافی مصرف نمی‌کنند، 40 درصد مردم فعالیت فیزیکی کافی ندارند و
50 درصد مردم وزن‌شان بیشتر از حد ایده آل است؛همه اینها مهم‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان به حساب می‌آیند.

معاون درمان وزیر بهداشت به نکته دیگری هم اشاره کرد اینکه مهم‌ترین مشکل سرطان در کشور بحث هزینه‌هایی است که به اقتصاد سلامت وارد می‌کند. به این معنا که با احتساب نرخ مرگ و میر مبتلایان به سرطان در سال بیش از 450 سال به‌دلیل سرطان از دست می‌دهیم. همچنین بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان در سال در کشور صرف خدمات درمان سرطان می‌شود که اگرچه رقم بالایی نیست اما هزینه اثر بخشی روش‌های درمانی در ایران پایین است.

او در همین زمینه افزود: یکی از معضلات نظام سلامت در حوزه سرطان این است که با وجود آنکه هزینه‌های زیادی در درمان سرطان صرف می‌کنیم اما درمان در کشور عمر مطلوبی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند. برای مثال بقای عمر در مبتلایان به سرطان سینه
5 سال است در بهترین شرایط بقای عمر به‌دلیل تشخیص زودرس در مبتلایان به سرطان روده بزرگ است که 41 درصد بقای عمر ایجاد می‌کند، این عدد در امریکا نزدیک به 65 درصد است.
دکتر جان بابایی گفت: هم اینک در کشور در بحث شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی سرطان معضلات بزرگی در کشور داریم و امکانات در حد مطلوبی توسعه پیدا نکرده است. برای مثال مهم‌ترین اقدام درمان سرطان، جراحی است که جز در چند نقطه از کشور انجام نمی‌شود.افزون بر این کشور از نظر تربیت نیروی انسانی مانند جراح آنکولوژیست با مشکل مواجه است برای همین می‌بینیم در برخی استان‌ها میزان مرگ و میر تومور معده بالا است چرا که جراحی تومور تنها در تهران انجام می‌شود.

او با اشاره به استانداردسازی خدمات درمانی سرطان در کشور توضیح داد: در آینده نزدیک خدمات درمان سرطان در کشور استانداردسازی می‌شوند. این اقدام در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد.برای مثال یکی از نواقص مهم رجیستری یا ثبت سرطان در کشور است. در حال حاضر نیروی انسانی برای رجیستری یا ثبت سرطان در کشور نداریم که باید در کوتاه مدت آموزش ببینند. از سوی دیگر هر محصول درمانی که وارد می‌شود باید ابتدا استاندارد درمانی‌اش مشخص شود بعد اجازه ورود به سیستم سلامت را خواهد داشت. همچنین آیین نامه خدمات حمایتی و طب تسکینی نیز برای مبتلایان به سرطان از ابتدای سال آینده ابلاغ خواهد شد.

دکتر جان بابایی، با اشاره به اینکه تعداد دستگاه‌های رادیوتراپی در کشور پایین است، افزود: به ازای 2 تا 3 میلیون نفر یک دستگاه رادیوتراپی داریم و حتی استان‌های زیادی حتی یک دستگاه رادیوتراپی ندارد. یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت مدیریت ملی سرطان و دسترسی عادلانه به این خدمات و افزایش کیفیت خدمات و آموزش و توزیع نیروی انسانی است. برای همین منظور برنامه آمایش سرطان برای ایجاد مراکز تیپ یک یا مراکز تشخیص زودرس در همه استان‌ها از سوی وزارت بهداشت تدوین شده است. طبق آمایش 15 استان کشور به مراکز تخصصی مجهز درمان سرطان یا تیپ 3 مجهز می‌شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین از ثبت موارد سرطان در مراکز درمانی از بهار سال آینده خبر داد و گفت: سامانه سیمای ایران مشخصات مبتلایان به سرطان را به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌کند و به آنها کد رهگیری می‌دهد تا مراحل و روند درمان بیماران مشخص شود. او در پاسخ به اینکه آیا قرار است انجام شیمی درمانی در مطب پزشکان ممنوع شود، نیز توضیح داد: یکی از دستورالعمل‌هایی که به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم آیین نامه ساماندهی تجویز دارو و شیمی درمانی در مراکز درمان سرپایی است.شیمی درمانی باید در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام شود. در صورتی که مراکز درمان سرپایی اقدام به شیمی درمانی کند باید دستورالعمل ابلاغی را رعایت کنند. از همین رو راهنمای تجویز 14 دارو از سوی استادان مجرب نوشته شده و بزودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد می‌شود. این داروها هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد و باید هزینه اثر بخشی‌شان ثابت شود.

در ادامه این مراسم پروفسور جوان استاد دانشگاه وین سرطان را یکی از مسائل بزرگ ایران عنوان کرد و گفت: ایرانی‌های زیادی به‌خاطر ترس از سرطان به اروپا می‌آیند ولی ما به شما می‌گوییم نباید بترسید اگر همین استادان داخلی یک جا جمع شوند و با استادان خارجی همکاری کنند در آینده می‌توانند راهکارهای خوب و مناسبی را برای درمان سرطان پیدا کنند. از همین رو حدود 20 نفر از استادان از ایتالیا، اتریش و آلمان حاضر شده‌اند به ایران بیایند و در مرکز سرطان کیش تبادل اطلاعات و همکاری کنند. این مرکز از آن جهت که به توریسم سلامت کمک می‌کند خیلی مهم است.

نیم نگاه
سالانه حدود 85 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند. به نظر می‌رسد در سال 2030 رقم بروز سرطان به بیش از 155هزار نفر در سال نیز برسد این یعنی آنکه نرخ بروز سرطان در ایران در کمتر از 10 سال دیگر 80 درصد افزایش پیدا خواهد کرد
مرحله تشخیص، درمان و بازتوانی و بویژه پیشگیری یکی از عمده‌ترین مشکلات کشور است از این جهت ایجاد مرکز سرطان کیش به توسعه توریسم سلامت و دسترسی به این خدمات کمک می‌کند. ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: