کد خبر: ۱۸۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 14
طی سه هفته اخیر و پس از حذف بخشی از دلالان در بازار پایین بودن نرخ ارز مداخله‌ای نسبت به ارز بازار آزاد غیررسمی که این اختلاف نرخ به طور معمول به 300 تا 400 تومان می‌رسید، رانت تازه‌ای برای دلالان وسفته بازان ایجاد کرده بود
شفاآنلاین>بیمه و بانک از روز دوشنبه با تغییر رویه بانک مرکزی در نرخ‌گذاری ارز مداخله‌ای بازار آزاد ارز با تغییرات جدی مواجه شد. از روز دوشنبه بانک مرکزی نرخ دلار مداخله‌ای را از کانال 4400 تومان به 4700 تومان افزایش داد تا با این کار اختلاف قیمتی که باعث تشدید سفته بازی در بازار شده بود را از بین ببرد.

به گزارش شفاآنلاین، طی سه هفته اخیر و پس از حذف بخشی از دلالان در بازار پایین بودن نرخ ارز مداخله‌ای نسبت به ارز بازار آزاد غیررسمی که این اختلاف نرخ به طور معمول به 300 تا 400 تومان می‌رسید، رانت تازه‌ای برای دلالان وسفته بازان ایجاد کرده بود. به طوری که هر روز بر تعداد متقاضیان خرید ارز صرافی‌ها که ارز مداخله‌ای بانک مرکزی را عرضه می‌کردند افزوده می‌شد و صف‌ها طولانی‌تر می‌شد. دراین میان متقاضیان غیرواقعی ارز با چند ساعت انتظار در صف براحتی می‌توانستند با فروش ارزخود به دلالانی که همچنان دربازار حضور دارند بین یک تا 2 میلیون تومان سود کسب کنند.

تداوم این روند باعث شده بود تا متقاضیان واقعی ارز (currency)به سختی بتوانند نیاز خود را از صرافی‌ها خریداری کنند و با وجودی که قیمت‌ها در تابلوی صرافی‌های مجاز نسبت به التهابات پایان بهمن ماه کاهش معناداری نشان می‌داد ولی در عمل پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه این دستاورد را در سایه قرار داده بود.

بانک مرکزی تغییر رویه داد
برهمین اساس بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز رویه خود را در بازار ارز تغییر داد و در یک روزنرخ دلار مداخله‌ای را از حدود 4488 تومان به 4795 تومان رساند. بدین ترتیب اختلاف قیمتی که میان ارز مداخله‌ای و آزاد به وجود آمده بود از بین رفت و به نوعی نرخ‌ها به هم نزدیک شد

بانک مرکزی همچنین علاوه بردلار، نرخ یورو را نیز در حجم عمده به قیمت بازار نزدیک کرد؛ روزدوشنبه یورو ساعت ۳بعدازظهر بر تابلوی یکی از صرافی‌های عرضه‌کننده ارز ۵ هزار و ۷۴۱ تومان قیمت خورد که بیش از ۱۲۰ تومان بالاتر از روز قبل بود.

از سوی دیگر این بانک درنرخ‌گذاری ارز مبادله‌ای نیز سعی کرده است تا واقعیت‌های بازار را درنظر بگیرد. دریک هفته اخیر دلار مبادله‌ای از 37415 ریال به 37610 ریال رسیده که 195 ریال رشد داشته است. در یک ماه اخیر نیز دلار مبادله‌ای از 37019 ریال با 591 ریال افزایش به 37610 ریال رسیده است. همچنین از ابتدای سال تا دیروز دلار 5195 ریال گران‌تر شده است. در ابتدای سال دلار مبادله‌ای 32415 ریال بود که به 37610 ریال افزایش یافته است.

براساس اعلام کارشناسان این اقدام بانک مرکزی بخصوص افزایش (Increase)نرخ ارز مداخله‌ای ضمن از بین بردن رانت باعث خلوت شدن صف‌های طولانی خرید ارز از صرافی‌ها و فراهم شدن امکان خرید توسط متقاضیان واقعی خواهد شد.

فروش ارز بدون هیچ شرطی
درهمین زمینه رئیس کانون صرافان ایران از کوتاه شدن صف خرید ارز از صرافی‌ها خبر داد و گفت: با افزایش نرخ ارز مداخله‌ای قیمت ارزی که توسط صرافی‌ها عرضه می‌شود به بازار آزاد نزدیک شده است.

سعید مجتهدی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی هر سال حتی در سال‌های کم نوسان در بازار آزاد با حباب و نوسان مواجه می‌شود توضیح داد: در روزهای پایانی سال تمام کسانی که ارز نیاز دارند از جمله مسافران خارج برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه با فرارسیدن نوروز چندین روز تعطیلی داریم سعی می‌کنند سریعتر خرید کنند.

به‌گفته وی بدین ترتیب اینکه دراین روزها همچنان شاهد حباب قیمتی و نوسان باشیم طبیعی است، اظهارکرد: اما پس از اتمام تعطیلات نوروزی رفته رفته این نوسان کاهش می‌یابد و بازار آرام می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر به‌دلیل اختلاف قیمت 300 تا 400 تومانی ارز صرافی‌ها با بازار آزاد متقاضیان مقابل صرافی‌ها صف می‌کشیدند و به‌علت همین شلوغی برخی از صراف‌ها ارز خرید و فروش نمی‌کردند. درنتیجه کاهش تعداد صرافی‌ها به طولانی شدن صف‌ها منجر شده بود.

وی افزود: اما پس از نزدیک شدن نرخ مداخله‌ای ارز با بازار آزاد صف خرید ارز کاهش یافته و در برخی موارد از بین رفته است چراکه دیگر برای دلالان صرفه اقتصادی ندارد.رئیس کانون صرافان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته برخی صراف‌ها برای توزیع ارز به متقاضیان واقعی چندین شرط مانند داشتن بلیت، ویزا، پرداخت عوارض خروج و... گذاشته بودند گفت: این درحالی است که از روز دوشنبه صرافی‌ها بدون هیچ شرطی ارز توزیع می‌کنند.

به‌گفته وی همه متقاضیان می‌توانند به ازای هر نفر 5 هزار دلار ارز خریداری کنند و هیچ محدودیتی دراین زمینه وجود ندارد.

مجتهدی اضافه کرد: هم‌اکنون توزیع ارز مداخله‌ای میان صرافی‌ها بدون مشکل در حال انجام است و صرافی‌ها براحتی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.وی درپایان تأکید کرد: با از بین رفتن شکاف قیمتی میان ارز مداخله‌ای و آزاد بتدریج شاهد تخلیه حباب بازار و آرام شدن فضا خواهیم بود.

دلار در بازار غیر رسمی ۴۹۰۰ تومان شد
درهمین زمینه خبرگزاری ایسنا، درگزارشی اعلام کرده است که در آخرین تحولات از بازار ارز قیمت دلار در میان دلالان به ۴۹۰۰ تومان رسیده و صرافی‌ها نرخ رسمی دلار و یورو را از تابلوهایشان حذف کرده‌اند و از سوی دیگر در ادامه روند روز گذشته فروش این دو روز همچنان متوقف است حتی برای مسافران.

به‌گزارش ایسنا، برخی از صرافی‌ها می‌گویند که بانک مرکزی در عرضه روزانه خود به آنها دلار ارائه نمی‌کنند اما بانک مرکزی دیروز این ادعا را رد و اظهار کرده است که روند عرضه دلار به صرافی‌ها متوقف نشده است.

روزگذشته در بازار آزاد و در میان دلالان دلار با قیمت ۴۹۰۰ تومان فروخته می‌شد و یورو در آستانه ۶۰۰۰ تومان قیمت داشت. تغییر دیگری هم که در روند دیروز بازار رخ داده این است که قیمت‌ها روی تابلوی اعلان قیمت‌های صرافی‌ها به قیمت واقعی نزدیک‌تر شده و دیگر خبری از نرخ ۴۴۰۰ تومان روی تابلوها نیست.

بر اساس آنچه صرافی‌ها روی تابلوی قیمت‌هایشان تا ساعت ۱۴ دیروز زده‌اند، دلار امریکا ۴۷۶۹ تومان قیمت خرید و ۴۷۷۹ تومان قیمت فروش آن بود. همچنین برای یورو ۵۷۲۹ تومان قیمت خرید و ۵۷۴۴ تومان قیمت فروش آن خورده است. البته همان طور که اشاره شد این قیمت‌ها صرفاً روی تابلوها بود و عملاً دلار و یورو فروخته نمی‌شد.

نیم نگاه
رئیس کانون صرافان ایران: پس از نزدیک شدن نرخ مداخله‌ای ارز با بازار آزاد صف خرید ارز کاهش یافته و در برخی موارد از بین رفته است چراکه دیگر برای دلالان صرفه اقتصادی ندارد
از روز دوشنبه صرافی‌ها بدون هیچ شرطی ارز توزیع می‌کنند همه متقاضیان می‌توانند به ازای هر نفر 5 هزار دلار ارز خریداری کنند و هیچ محدودیتی دراین زمینه وجود ندارد
بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز رویه خود را در بازار ارز تغییر داد و در یک روزنرخ دلار مداخله‌ای را از حدود 4488 تومان به 4795 تومان رساند. بدین ترتیب اختلاف قیمتی که میان ارز مداخله‌ای و آزاد به وجود آمده بود از بین رفت و به نوعی نرخ‌ها به هم نزدیک شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: